OGÓLNIE - KONCEPCJA - PROJEKT - UZGODNIENIA - OZNAKOWANIE - INFRASTRUKTURA - INFORMACJA - CENNIK - DOTYCHCZASOWE REALIZACJE - KADRA
Oferta Wikinga-Szczecin dotycz膮ca znakowania szlaków turystycznych
SZLAKI TURYSTYCZNE TO NASZA PASJA i MISJA
A U艢MIECH TURYSTY JEST BEZCENNY
Przebrn臋li艣my wspólnie przez pomys艂 pod has艂em "Chcemy nowy szlak". Pad艂y pomys艂y przebiegu, mamy schemat na mapie, mamy wst臋pny opis dzia艂膮n i zada艅. Siadamy do kolejnego etapu tworzenia szlaku - PRZYGOTOWANIA PROJEKTU TECHNICZNEGO. Podstaw膮 naszej pacy jest przygotowana wcze艣niej koncepcja. Efektem naszego dzia艂ania powinien by膰 szczegó艂owy projekt techniczny przebiegu szlaku, pozwalaj膮cy na dok艂adne przygotowania bud偶etu realizacji naszego zadania. W wyniku szczegó艂owych dzia艂a艅 w terenie, okre艣lamy pewny przebieg szlaku, form臋 oznakowania (malowanie, tabliczki), ilo艣膰 drogowskazów, s艂upków, tablic informacyjnych oraz wszystkich pozosta艂ych elementów niezb臋dnych do prawid艂owego funkcjonowania naszego produktu turystycznego. Dopiero na etape projektu, dzi臋ki jego szczegó艂owo艣ci mo偶emy wyst膮pi膰 do w艂a艣cicieli gruntów o zgody na przebieg szlaku - umowy i ewentualne dyskusje. Uzyskanie wszelkich niezb臋dnych zgód zamyka nasz projekt techniczny, który mo偶emy wstawi膰 do bud偶etu i prawie zacz膮膰 realizowa膰.
Oczywi艣cie polecamy si臋 do prac na tym etapie. Cena zale偶y od d艂ugo艣ci i zakresu prac terenowych, podczas "przecierania" szlaku.
Na czym opieramy si臋 przy projektowaniu szlaku ?
Przygotowuj膮c projekt szlaku, musimy bra膰 pod uwag臋 powrót spo艂ecze艅stwa do aktywnego wypoczynku ale równie偶 i lekkiej wygody podró偶owania. Po ci臋偶kim tygodniu, miesi膮cu .... pracy, nasze wolne chwile pragniemy sp臋dzi膰 aktywnie, na 艂onie przyrody korzystaj膮c nie tylko z parków itp. , ale równie偶 form aktywnego wypoczynku na szlaku. Dzi臋ki temu rozrostowi aktywno艣ci ruchowej, istnieje potrzeba tworzenia bazy rekreacyjno-turystycznej. Nasze szlaki spe艂niaj膮 wówczas kilka funkcji - i dobrze aby realizowa艂y ich najmniej 70%. S膮 to:
- Turystyczna. W tym przypadku mamy do czynienia z penetracj膮 艣rodowiska naturalnego poprzez odost臋pnienie walorów krajoznawczych - rze藕by terenu, cieków wodnych, jak i walorów antropogenicznych tj, zabytki, muzea, sztuk臋 ludow膮 itp..
- Przyrodniczo-ekologiczna. Tutaj mamy do czynienia ze szlakami przebiegaj膮cymi prez tereny o szczególnych walorach przyrodniczych tj. rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe i narodowe, miejsca u偶ytku ekologicznego. Miejsca te posiadaj膮 ograniczon膮 ch艂onno艣膰 turystyczn膮. Skanalizowanie ruchu turystycznego w tych miejscach zapobiega nie tylko dewastacji cennego terenu. Pozwalaj膮 na jego poznanie w uporz膮dkowany sposób bez strat dla 艣rodowiska naturalnego.
- Edukacyjne. Pokonanie szlaku oraz wizualne zapoznanie si臋 z zabytkami, cennymi elementami przyrody itp., nie ma sensu, gdy nie jest to po艂膮czone z edukacj膮. Rol臋 edukacyjn膮 spe艂niaj膮 tablice informacyjne, jak i wydane przewodniki, foldery i mapy.
- Rekreacyjne. Po艂aczenie edukacji, przyrody i turystyki poprzez aktywny wypoczynek. 艁膮czy w sobie wszystkie formy rekreacji - piesze, rowerowe, kajakowe, konne, nordic walking, bieganie.
Oprócz wyzej wymienoinych funkcji, szlak powinien spe艂nia膰 dodatkowe zadania. Do najwa偶niejszych, moim zdaniem nale偶膮:
- Udost臋pnienie atrakcyjnych terenów tury艣cie. Pokrywa si臋 z powy偶szymi funkcjami. Jednak cz臋sto tereny te s膮 niedost臋pne z powodu tworzenia szlaku na mapie.
- Poczucie bezpiecze艅stwa i orientacji w terenie. Szlak powinien by膰 tak przygotowany i utrzymywany, aby turysta z ch臋ci膮 korzysta艂 z naszego produktu. Nale偶y w sposób ci膮g艂y monitorowa膰 o od艣wie偶a膰 oznakowanie. Wzbudza to poczucie bezpiecze艅sta turysty, który nawet bez mapy, id膮c za znakami bezproblemowo pokonuje szlak. Wa偶ny jest równie偶 przebieg szlaku drogami, dost臋pnymi praktycznie o ka偶dej porze roku (nie dotyczy szlaków narciarskich czy kajakowych), przez turyst臋 o ka偶dym stopniu zaawansowania, bez wzgl臋du na posiadany sprz臋t turystyczny. Niestety ponad 50% szlaków w zachodniopomorskim nie spe艂nia tych zada艅 poprzez z艂e oznakowanie, brak materia艂ów informacyjnych, jak i zmiany w sieci dróg - jedne znikn臋艂y, za艣 inne powsta艂y. Szlaki cz臋sto prowadz膮 po zaro艣ni臋tych bezdro偶ach, które niegdy艣 (cz臋sto 30 lat temu) pe艂ni艂y funkcje drogowe.
Pracuj膮c na szlakach cz臋sto spotykamy si臋 z takimi b艂臋dami i brakami w sieci szlaków turystycznych. Gminy, powiaty, nadle艣nictwa i inne instytucje powinny odpowiednio dba膰 o istniej膮ce szlaki, poprzez ci膮g艂y monitoring. Tylko wtedy gdy b臋d膮 zupe艂nie bezpieczne dla turysty, zacznie dzia艂ac pozytywny marketing u偶ytkowników szlaków w艣ród znajomych, na forach czy stronach internetowych u偶ytkowników.
A CO Z FREKWENCJ膭 ? S艂uszne pytanie o zasadno艣膰 stworzenia lub utrzymania szlaku. Cz臋sto frekwencja jest zmienna na ró偶nych odcinkach naszego szlaku. - zale偶y od d艂ugo艣ci przebiegu. Oceniaj膮c planowan膮 frekwencj臋 na szlaku, musimy wiedzie膰 偶e jest ona zale偶na od wielu czynników:
- Istniej膮ce szlaki musz膮 by膰 nie tylko bardzo dobrze przygotowane, ale równie偶 promowane. W tym pomaga pe艂na informacja na stronie internetowej gminy oraz ogólnych spisach szlaków np. w tym co prowadzi Wiking - Szczecin. Informujemy o wszystkim równie偶 Urz膮d Marsza艂kowski.
- Organizacja imprez w oparciu o szlak (sie膰 szlaków). Informowanie nie tylko go艣ci, ale równie偶 lokalnego spo艂ecze艅stwa wraz z zach臋ceniem do aktywnego wypoczynku i poznanie swojej Ma艂ej Ojczyzny. Mówimy tutaj o rajdach turystycznych dla szkó艂 lub seniorów, biegach prze艂ajowych, jazdach rrowerowych, konkursach, marszach na orientacj臋, marszach nordic walking i wielu innych formach turystyki.
- Infrastruktura, dojazd, baza noclegowo-偶ywieniowa na pewno przyczyni si臋 do frekwencji na szlaku w po艂膮czeniu z punktem 1 mamy prawie murowany sukces. Wszystko zale偶y od tego jak "sprzedamy" marketingowo nasz produkt turystyczny.
NAJWA呕NIEJSZA ZASADA - PRZY PROJEKTOWANIU I TWORZENIU SZLAKU W BUD呕ECIE I PLANOWANIU FINANSOWYM NALE呕Y UJ膭膯 KOSZTY UTRZYMANIA SZLAKU NA KOLEJNE LATA !! Szlak bez "w艂a艣ciciela", nie odnawiany, ze zniszczon膮 infrastruktur膮, b臋dzie tylko i wy艂膮cznie z艂膮 wizytówk膮 gminy, powiatu lub innej instytucji.
Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty znakowania, monitoringu, od艣wie偶enia, projektowania i promocji szlaków. Wykonujemy równie偶 prace wydawnicze: przewodniki, informatory, mapy. Zrealizujemy pomys艂 prawie ka偶dego zlaku na terenie kraju. Ogranicza nas tylko wyobra藕nia.
Jeste艣my do Pa艅stwa dyspozycji. Dane teleadresowe realizatorów:
- Mi臋dzyszkolny Klub Sportowy "WIKING", ul. Ogi艅skiego 15, 71-431 Szczecin, NIP 852-23-73-856
- Centrum Edukacji i Turystyki "WIKING", ul. Bohaterów Getta Warszawskiego 18/9, 70-303 Szczecin, NIP 852-138-11-09
Kontakt: Robert Filipski - koordynator prac, mobile 501036860, home +48914881586, Gadu Gadu 2070164, skype: hakacik, e-mail biuro@szlaki-zachodniopomorskie.pl
Zapraszamy do wspó艂pracy
Autor - Robert Filipski. Wszelkie prawa zastrze偶one.
|