OGÓLNIE - KONCEPCJA - PROJEKT - UZGODNIENIA - OZNAKOWANIE - INFRASTRUKTURA - INFORMACJA - CENNIK - DOTYCHCZASOWE REALIZACJE - KADRA
Oferta Wikinga-Szczecin dotycząca znakowania szlaków turystycznych
SZLAKI TURYSTYCZNE TO NASZA PASJA i MISJA
A UŚMIECH TURYSTY JEST BEZCENNY
Przebrnęliśmy wspólnie przez pomysł pod hasłem "Chcemy nowy szlak". Padły pomysły przebiegu, mamy schemat na mapie, mamy wstępny opis działąn i zadań. Siadamy do kolejnego etapu tworzenia szlaku - PRZYGOTOWANIA PROJEKTU TECHNICZNEGO. Podstawą naszej pacy jest przygotowana wcześniej koncepcja. Efektem naszego działania powinien być szczegółowy projekt techniczny przebiegu szlaku, pozwalający na dokładne przygotowania budżetu realizacji naszego zadania. W wyniku szczegółowych działań w terenie, określamy pewny przebieg szlaku, formę oznakowania (malowanie, tabliczki), ilość drogowskazów, słupków, tablic informacyjnych oraz wszystkich pozostałych elementów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego produktu turystycznego. Dopiero na etape projektu, dzięki jego szczegółowości możemy wystąpić do właścicieli gruntów o zgody na przebieg szlaku - umowy i ewentualne dyskusje. Uzyskanie wszelkich niezbędnych zgód zamyka nasz projekt techniczny, który możemy wstawić do budżetu i prawie zacząć realizować.
Oczywiście polecamy się do prac na tym etapie. Cena zależy od długości i zakresu prac terenowych, podczas "przecierania" szlaku.
Na czym opieramy się przy projektowaniu szlaku ?
Przygotowując projekt szlaku, musimy brać pod uwagę powrót społeczeństwa do aktywnego wypoczynku ale również i lekkiej wygody podróżowania. Po ciężkim tygodniu, miesiącu .... pracy, nasze wolne chwile pragniemy spędzić aktywnie, na łonie przyrody korzystając nie tylko z parków itp. , ale również form aktywnego wypoczynku na szlaku. Dzięki temu rozrostowi aktywności ruchowej, istnieje potrzeba tworzenia bazy rekreacyjno-turystycznej. Nasze szlaki spełniają wówczas kilka funkcji - i dobrze aby realizowały ich najmniej 70%. Są to:
- Turystyczna. W tym przypadku mamy do czynienia z penetracją środowiska naturalnego poprzez odostępnienie walorów krajoznawczych - rzeźby terenu, cieków wodnych, jak i walorów antropogenicznych tj, zabytki, muzea, sztukę ludową itp..
- Przyrodniczo-ekologiczna. Tutaj mamy do czynienia ze szlakami przebiegającymi prez tereny o szczególnych walorach przyrodniczych tj. rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe i narodowe, miejsca użytku ekologicznego. Miejsca te posiadają ograniczoną chłonność turystyczną. Skanalizowanie ruchu turystycznego w tych miejscach zapobiega nie tylko dewastacji cennego terenu. Pozwalają na jego poznanie w uporządkowany sposób bez strat dla środowiska naturalnego.
- Edukacyjne. Pokonanie szlaku oraz wizualne zapoznanie się z zabytkami, cennymi elementami przyrody itp., nie ma sensu, gdy nie jest to połączone z edukacją. Rolę edukacyjną spełniają tablice informacyjne, jak i wydane przewodniki, foldery i mapy.
- Rekreacyjne. Połaczenie edukacji, przyrody i turystyki poprzez aktywny wypoczynek. Łączy w sobie wszystkie formy rekreacji - piesze, rowerowe, kajakowe, konne, nordic walking, bieganie.
Oprócz wyzej wymienoinych funkcji, szlak powinien spełniać dodatkowe zadania. Do najważniejszych, moim zdaniem należą:
- Udostępnienie atrakcyjnych terenów turyście. Pokrywa się z powyższymi funkcjami. Jednak często tereny te są niedostępne z powodu tworzenia szlaku na mapie.
- Poczucie bezpieczeństwa i orientacji w terenie. Szlak powinien być tak przygotowany i utrzymywany, aby turysta z chęcią korzystał z naszego produktu. Należy w sposób ciągły monitorować o odświeżać oznakowanie. Wzbudza to poczucie bezpieczeństa turysty, który nawet bez mapy, idąc za znakami bezproblemowo pokonuje szlak. Ważny jest również przebieg szlaku drogami, dostępnymi praktycznie o każdej porze roku (nie dotyczy szlaków narciarskich czy kajakowych), przez turystę o każdym stopniu zaawansowania, bez względu na posiadany sprzęt turystyczny. Niestety ponad 50% szlaków w zachodniopomorskim nie spełnia tych zadań poprzez złe oznakowanie, brak materiałów informacyjnych, jak i zmiany w sieci dróg - jedne zniknęły, zaś inne powstały. Szlaki często prowadzą po zarośniętych bezdrożach, które niegdyś (często 30 lat temu) pełniły funkcje drogowe.
Pracując na szlakach często spotykamy się z takimi błędami i brakami w sieci szlaków turystycznych. Gminy, powiaty, nadleśnictwa i inne instytucje powinny odpowiednio dbać o istniejące szlaki, poprzez ciągły monitoring. Tylko wtedy gdy będą zupełnie bezpieczne dla turysty, zacznie działac pozytywny marketing użytkowników szlaków wśród znajomych, na forach czy stronach internetowych użytkowników.
A CO Z FREKWENCJĄ ? Słuszne pytanie o zasadność stworzenia lub utrzymania szlaku. Często frekwencja jest zmienna na różnych odcinkach naszego szlaku. - zależy od długości przebiegu. Oceniając planowaną frekwencję na szlaku, musimy wiedzieć że jest ona zależna od wielu czynników:
- Istniejące szlaki muszą być nie tylko bardzo dobrze przygotowane, ale również promowane. W tym pomaga pełna informacja na stronie internetowej gminy oraz ogólnych spisach szlaków np. w tym co prowadzi Wiking - Szczecin. Informujemy o wszystkim również Urząd Marszałkowski.
- Organizacja imprez w oparciu o szlak (sieć szlaków). Informowanie nie tylko gości, ale również lokalnego społeczeństwa wraz z zachęceniem do aktywnego wypoczynku i poznanie swojej Małej Ojczyzny. Mówimy tutaj o rajdach turystycznych dla szkół lub seniorów, biegach przełajowych, jazdach rrowerowych, konkursach, marszach na orientację, marszach nordic walking i wielu innych formach turystyki.
- Infrastruktura, dojazd, baza noclegowo-żywieniowa na pewno przyczyni się do frekwencji na szlaku w połączeniu z punktem 1 mamy prawie murowany sukces. Wszystko zależy od tego jak "sprzedamy" marketingowo nasz produkt turystyczny.
NAJWAŻNIEJSZA ZASADA - PRZY PROJEKTOWANIU I TWORZENIU SZLAKU W BUDŻECIE I PLANOWANIU FINANSOWYM NALEŻY UJĄĆ KOSZTY UTRZYMANIA SZLAKU NA KOLEJNE LATA !! Szlak bez "właściciela", nie odnawiany, ze zniszczoną infrastrukturą, będzie tylko i wyłącznie złą wizytówką gminy, powiatu lub innej instytucji.
Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty znakowania, monitoringu, odświeżenia, projektowania i promocji szlaków. Wykonujemy również prace wydawnicze: przewodniki, informatory, mapy. Zrealizujemy pomysł prawie każdego zlaku na terenie kraju. Ogranicza nas tylko wyobraźnia.
Jesteśmy do Państwa dyspozycji. Dane teleadresowe realizatorów:
- Międzyszkolny Klub Sportowy "WIKING", ul. Ogińskiego 15, 71-431 Szczecin, NIP 852-23-73-856
- Centrum Edukacji i Turystyki "WIKING", ul. Bohaterów Getta Warszawskiego 18/9, 70-303 Szczecin, NIP 852-138-11-09
Kontakt: Robert Filipski - koordynator prac, mobile 501036860, home +48914881586, Gadu Gadu 2070164, skype: hakacik, e-mail biuro@szlaki-zachodniopomorskie.pl
Zapraszamy do współpracy
Autor - Robert Filipski. Wszelkie prawa zastrzeżone.
|