OGÓLNIE - KONCEPCJA - PROJEKT - UZGODNIENIA - OZNAKOWANIE - INFRASTRUKTURA - INFORMACJA - CENNIK - DOTYCHCZASOWE REALIZACJE - KADRA
Oferta Wikinga-Szczecin dotycząca znakowania szlaków turystycznych
SZLAKI TURYSTYCZNE TO NASZA PASJA i MISJA
A UŚMIECH TURYSTY JEST BEZCENNY
Zakończyliśmy wszystkie fazy przygotowania naszego produktu turystycznego. Zamknęliśmy nasz projekt, ustalono prawa korzystania z gruntów i dróg, zamknęliśmy budżet, który został przyjęty. Przystępujemy do typowych prac eerenowych, których celem jest fizyczne powstanie szlaku. Równolegle trwają prace opisowe oraz promocyjne - strona internetowa, foldery, przewodniki itp.. Należy jednak pamiętać, aby prace te zaplanować w okreśie maj - październik. Wiadomo że większość prac znakarskich oparta jest na znakach malowanych. Najlepsze efekty osiągniemy przy temperaturach powyżej 10 stopni Celsjusza. Farba lepiej trzyma się powierzchni, nie łuszczy się a i osobom znakującym jest przyjemniej i łatwiej nanosić oznaczenia.
NALEŻY PAMIĘTAĆ, ŻE WIELE FIRM ŚWIADCZĄCYCH KOMPEKSOWE USŁUGI TWORZENIA SZLAKU, BARDZO CZĘSTO NIE POSIADAJĄ SPECJALISTÓW DO ICH OZNAKOWYWANIA. ŁĄCZENIE PRZETARGÓW NA BUDOWĘ MIEJSC ODPOCZYNKU, WIAT ITP. MOŻE SKUTKOWAĆ DOBRYM WYKONANIEM USŁUG INFRASTRUKTURY, ALE ZŁYM SZLAKU. DLATEGO TEŻ, PROPONUJEMY WYŁĄCZAĆ OZNACZANIE Z PRZETARGU I TWORZYĆ ODDZIELNY, LUB WYSYŁAĆ ZAPYTANIE OFERTOWE DO PODMIOTÓW REALIZUJĄCYCH TEGO TYPU PRACE FACHOWO I SOLIDNIE.
W zalezności od ilości znaków, długości szlaku oraz jego trudności, planujemy że dziennie przy sprzyjających (bezdeszczowych, małej wilgotności powietrza) warunkach oznaczymy od 5 do 12 kilometrów. Nie sztuką jest oznaczanie szlaku byle jak. Sztuką jest oznaczenie w sposób solidny, w dwóch kierunkach pokonywania szlaku i czytelny dla każdego turysty. Jest to bardzo ważny element szlaku. Na długich prostych drogach możemy troszkę rozrzedzić znaki, jednak w leśnych ostępach i ścieżkach, wskazane jest aby znaki "widziały się" na wzajem. Każde skrzyżowanie powinno być odpowiednio oznaczone, szczególnie jeśli nie możemy określić głównej drogi (w przypadku szlaków rowerowych).
Oznaczenia są ważnym i rozpoznawalnym elementem szlaku. Gminy często popełniają błąd opracowując własne oznakowanie. Inność w tym przypadku naprawdę nie jest wskazana. Jestem za ujednoliceniem oznakowania w całej Polsce, dlatego też proponujemy oznakowanie spójne z systemem znakowania szlaków opracowanym kilkadziesiąt lat temu przez PTTK. Jak wiemy, takowe oznakowanie jest rozpoznawalne i odpowiednio kojarzone z formami turystyki kwalifikowanej i rekreacji. W przypadku oznaczeń rowerowych, zastosowanie mają oznaczenia zgodne z rozporządzeniem ministra infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Znaki są jasne i odpowiednio kojarzone. Jeśli jednak bardzo zależy na własnym specyficznym znaku, charakterystycznym dla tematyki i nie jesteśmy w stanie przekonać do naszej propozycji, jesteśmy jak najbardziej za i zrealizujemy każde zamówienie.
Jednym z dokumentów na którym bazujemy podczas prac znakarskich jest Instrukcja PTTK. Należy pamiętać, że to jedynie wewnątrz organizacyjna instrukcja i nie jest w żaden sposób państwowym przepisem oznakowania, tak samo jak uprawnienia znakarza szlaków PTTK. Organizacja nie posiada już nabytego w czasach PRL monopolu na tworzenie szlaków. Wręcz nie posiada środków na ich utrzymywanie i często stan szlaków można porównać do poszczególnych administratorów. Umożliwia to profesjonalne tworzenie i utrzymywanie szlaków przez firmy, posiadające doświadczenie w pracach terenowych. Jednym z przykładów jest Wiking-Szczecin, realizujący kompleksowe zadania związane z infrastrukturą turystyczną.
Poniżej prezentujemy przykłady oznakowań i przepisów obejmujących tworzenie i administrację szlaków turystycznych i zapraszamy do wspólnego rozwoju turystycznego (źródło "Znaki Drogowe - historia i współczesność" www.znaki-drogowe.pl)
1. Wytyczanie szlaków turystycznych następuje zgodnie z ustaleniami ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 707 z późn. zm.); 2. Znakowanie górskich szlaków turystycznych odbywa się zgodnie z ustaleniami ustawy z 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (jedn. tekst Dz.U. z 2001 r. Nr 81, poz. 889 z późn. zm.) oraz wydanego na jej podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 6 maja 1997 r. w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne (załącznika nr 2, Dz.U. Nr 57, poz. 358); 3. Znakowanie rowerowych szlaków turystycznych następuje zgodnie z ustaleniami ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn. Dz.U. 2007 r. Nr 19, poz. 115) i ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) oraz wydanych na jej podstawie: rozporządzenia Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U. Nr 170, poz.1993), rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. Nr 220, poz. 2181) i rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz.U. Nr 177, poz. 1729); 4. W przypadku wytyczania i znakowania szlaków turystycznych na terenie parków narodowych i innych form ochrony przyrody zastosowanie znajduje ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880 z późn. zm.): 5. Znaki zostały opracowane na bazie danych zawartych w Uchwale nr 170/XVI/2007 Zarządu Głównego PTTK z dnia 21 IV 2007 r.w sprawie wytyczania, znakowania i odnawiania szlaków turystycznych przez PTTK.
SZLAKI PIESZE NIZINNE I GÓRSKIE
|
 |
 |
 |
 |
 |
znak początku (końca) szlaku |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
znak skrętu |
znak skrętu |
strzałka |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
uwaga |
znak zblokowany |
znak zblokowany |
znak zblokowany |
znak zblokowany |
znak zblokowany |
 |
 |
tablica ze schematyczną siecią szlaków |
 |
 |
 |
drogowskaz szlaku |
drogowskaz szlaku |
drogowskaz szlaku międzynarodowego |
 |
 |
 |
 |
tablica z nazwą miejsca (punktu topograficznego) |
tablice informacyjne o zagrożeniu lawinowym |
 |
 |
 |
 |
znak podstawowy |
znak początku (końca) szlaku |
znak zmiany kierunku przebiegu szlaku spacerowego |
drogowskaz |
SZLAK TEMATYCZNY I EDUKACYJNY
|
 |
 |
 |
 |
znak podstawowy |
znak początku (końca) szlaku |
znak zmiany kierunku przebiegu szlaku przyrodniczego i dydaktycznego |
drogowskaz |
 |
 |
 |
 |
znak początku (końca) szlaku |
 |
 |
 |
kierunkowskaz |
drogowskaz szlaku |
drogowskaz szlaku |
 |
 |
 |
 |
 |
liczne skręty |
zwężenie szlaku |
zakręt w prawo (lewo) |
nierówności terenu |
rozwidlenie szlaku |
 |
 |
 |
 |
 |
skrzyżowanie |
odcinek szlaku jednokierunkowego (nartostrady) o ruchu dwukierunkowym |
niebezpieczny odcinek szlaku |
trudniejszy odcinek szlaku, wymagający zmniejszenia szybkości jazdy |
przeszkoda na szlaku i obowiązek zatrzymania się |
SZLAK ROWEROWY MIĘDZYNARODOWY I KRAJOWY
|
 |
 |
 |
 |
znak podstawowy szlaku międzynarodowego |
znak początku (końca) szlaku szlaku międzynarodowego |
znak zmiany kierunku szlaku międzynarodowego |
znak zmiany kierunku szlaku międzynarodowego |
 |
 |
 |
 |
znak podstawowy szlaku krajowego |
znak początku (końca) szlaku krajowego |
znak zmiany kierunku szlaku krajowego |
 |
 |
 |
drogowskaz na szlaku krajowym |
drogowskaz na szlaku krajowym |
drogowskaz na szlaku krajowym |
 |
 |
 |
drogowskaz na szlaku międzynarodowym |
drogowskaz na szlaku międzynarodowym |
drogowskaz na szlaku międzynarodowym |
 |
 |
szlak pieszy lub jego odcinek, na którym dopuszczony jest ruch rowerów |
 |
 |
tablica informacyjna z siecią szlaków rowerowych |
znak zblokowany |
znak zblokowany |
 |
 |
 |
 |
znak podstawowy |
znak początku (końca) szlaku |
znak umieszczany przed rozwidleniem |
 |
 |
 |
 |
 |
znak umieszczany przed rozwidleniem |
znak umieszczany na rozwidleniu |
znak informujący o zmianie kierunku szlaku |
 |
 |
znak informujący o postoju lub popasie |
znak informujący o stajni etapowej |
 |
 |
 |
drogowskaz |
drogowskaz |
drogowskaz |
 |
 |
 |
uwaga |
tabliczka z numerem szlaku |
tabliczka oznaczająca początek (lub koniec) wspólnego odcinka ze szlakiem pieszym lub rowerowym |
 |
 |
 |
 |
znak szlaku z kilometrażem mierzonym w górę rzeki |
znak szlaku z odległością miedzy polami biwakowymi |
pole biwakowe |
 |
 |
|
tablica z zadaszeniem |
stanica wodna |
plan sytuacyjny |
|
 |
 |
 |
 |
miejsce wodowania |
miejsce wodowania |
miejsce dobijania |
miejsce dobijania |
 |
 |
 |
wpływ szlaku z jeziora |
nazwa dopływu |
walory krajoznawcze |
 |
 |
 |
 |
 |
niebezpieczeństwo |
pale |
pływające pale |
nisko zwisająca lina |
miejsce nie do przepłynięcia |
 |
 |
 |
 |
 |
próg nie do przepłynięcia |
próg ewentualnie do przepłynięcia po rozpoznaniu |
wodowskaz |
elektrownia wodna |
zakaz pływania |
Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty znakowania, monitoringu, odświeżenia, projektowania i promocji szlaków. Wykonujemy również prace wydawnicze: przewodniki, informatory, mapy. Zrealizujemy pomysł prawie każdego zlaku na terenie kraju. Ogranicza nas tylko wyobraźnia.
Jesteśmy do Państwa dyspozycji. Dane teleadresowe realizatorów. Centrum Edukacji i Turystyki "WIKING", ul. Bohaterów Getta Warszawskiego 18/9, 70-303 Szczecin, NIP 852-138-11-09
Kontakt: Robert Filipski - koordynator prac, mobile 501036860, home +48914881586, Gadu Gadu 2070164, skype: hakacik, e-mail biuro@szlaki-zachodniopomorskie.pl
Autor - Robert Filipski. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Znaki szlaków turystycznych - źródło "Znaki Drogowe - historia i współczesność" www.znaki-drogowe.pl

|