Przet硊macz stron

Inne
Informacja Turystyczna
ZACHODNIOPOMORSKIE

Najlepsze mapy GPS do Garmin贸w

Ostatnie artyku硑

Najnowszy u縴tkownik: Andrzejpa
Polecane
INTERNETOWY SKLEP TURYSTYCZNY

Szukasz sprz臋tu turystycznego w dobrej cenie ? Zapraszamy do naszej Sk艂adnicy Turystycznej. W ofercie wszystko co potrzebne na wypad, biwak, wycieczk臋 .... Oferujemy sprz臋t renomowanych marek outdoor-owych od sprz臋tu kuchennego, poprzez biwakowy, po liofilizaty. Sprzedajemy mi臋dzy innymi nast臋puj膮ce marki; Optimus, Rockland, GSIOUTDOOR, Moraknive, Meteor, Campingaz i inne.

Sklep turystyczny "Sk艂adnicaTurystyczna.pl"

UWAGA - NOWA STRONA SZLAK脫W - WWW.WEDRUJZNAMI.PL.

W臋druj z Nami - Serwis Szlak贸w Turystycznych i sklep turystyczny

Niniejsza strona jest stron膮 archiwaln膮. Ca艂o艣膰 danych przeniesiono na now膮 stron臋 szlak贸w. Przygotowa艂em r贸wnie偶 map臋 on-line ze szlakami i obiektami, kt贸ra jest ca艂y czas rozwijana - www.SzlakiTurystyczne.eu

Nawigacja
Artyku硑 » SZLAKI PIESZE » ZP-1048 pieszy zielony "Przez Las Arko艅ski i Wzg贸rza Warszewskie" Szczecin Skolwin - Las Arko艅ski 13,8 km

ZAPRASZAMY NA NOW膭 STRON臉 SZLAKÓW.  POWOLI POPRAWIAMY I UZUPE艁NIAMY OPISY, UMIESZCZAMY NOWE INFORMACJE I SZLAKI. NOWY OPIS NA https://www.wedrujznami.pl/P-Z-ZS/ZPL-039

NUMER SZLAKU: ZP-1048

PRZEBIEG SZLAKU: SZCZECIN SKOLWIN MZK - PRZ臉SOCIN - WIELECKA GÓRA - POLANA HARCERSKA - LAS ARKO艃SKI MZK

NAZWA SZLAKU: PRZEZ LAS ARKO艃SKI I WZGÓRZA WARSZEWSKIE

NADLE艢NICTWA: TRZEBIE呕, LASY MIEJSKIE SZCZECINA

GMINY: POLICE (powiat policki), SZCZECIN (powiat grodzki)

NAWIERZCHNIE: DROGA ASFALTOWA, BRUK, UTWARDZONA, LE艢NA, 艢CIE呕KI LE艢NE

KOLOR: ZIELONY (malowane znaki i drogowskazy)

ROK OSTATNIEGO MALOWANIA: nieznany

ROK OSTATNIEGO MONITORINGU/POMIARU: 2010

D艁UGO艢膯: 13,8 km

WA呕NE UWAGI:

1. Szlak liniowy
  2. Spora ilo艣膰 w臋z艂ów szlaków pieszych umo偶liwaj膮cych wariantowo艣膰 w臋drówki.

Pomiar wykonany za pomoc膮 GPS Garmin 76CSx i 78S - Podany jest kilometra偶 ca艂kowity oraz pomi臋dzy odcinkami.

CHARAKTERYSTYKA SZLAKU

Opisywany szlak 艂膮czy dwie dzielnice Szczecina, przebiegaj膮c przez Puszcz臋 Wkrza艅sk膮. Przechodzi przez najwy偶sze wzniesienie Wzgórz Warszewskich - Wieleck膮 Gór臋 130,6m.n.p.m. . Po drodze kilka w臋z艂ów szlaków pieszych gwarantuj膮cych zmian臋 wariantu w臋drówki do dzielnic Warszewo i Osowo. Na polanie Harcerskiej, dawnym polu biwakowym umiejscowione jest  miejsce ogniskowe, gdzie mi艂o mo偶emy sp臋dzi膰 czas odpoczywaj膮c. NIe zabraknie te偶 atrakcji na 艂adnie urozmaiconych terenacj Lasku Arko艅skiego z malowniczymi ruinami wie偶y. Zapraszam do opisu

OPIS CA艁O艢CI SZLAKU

Odcinek pierwszy, Szczecin Skolwin MZK - Prz臋socin ko艣ció艂 4,5 km (1,2,2)

Odcinek naszego szlaku nalezy do do艣膰 艂atwych. Szlak przebiga g艂ównie ulicami asfaltowymi i brukowanymi. W samym Skolwinie mamy kilka ciekawostek szczególnie z zakresu obiektów przemys艂owych. Do 2007 roku istnia艂a tu za艂o偶ona w 1897 roku papiernia. Jest to ma艂a gratka dla wielbicieli turystyki przemys艂owej. Ruszamy z przystanku MZK linii  63 i102 umiejscowionego przed dawnym dworcem kolejowym (ul. Sto艂czy艅ska). Po chwili skr臋camy w lewo w ulic臋 Karpack膮. Na rozwidleniu skr臋camy w prawo w s艂abo widoczn膮 艣cie偶k臋 i id膮c wzd艂u偶 ogródków dzia艂kowych dochodzimy do ulicy Inwalidzkiej.  Na skarpie 艂adny punkt widokowy na Odr臋 i Skolwin. Skr臋camy w lewo i chodnikiem wzd艂u偶 ulicy dochodzimy do zabytkowego ko艣cio艂a z XVI wieku z ciekawym wyposa偶eniem jak i praktyczny ogród botaniczny z pomnikow膮 lip膮 drobnolistn膮 o obwodzie 415 cm. Dalsza trasa szlaku przebiega ulic膮 Inwalidzk膮, któr膮 wychodzimy z Skolwina. Po prawej mijamy nieczynny cmentarz ewangelicki ze starodrzewem i zabytkowymi nagrobkami. Nasza ulica przechodzi w drog臋 brukow膮 o mocno nierównej, dziurawej i wyboistej nawierzchni z miejscami  b艂otnistymi i ka艂u偶ami po deszczach.  T膮 drog膮 docieramy do ulicy Szosa Polska, przechodzimy na drug膮 stron臋 i drog膮 asfaltow膮 z 艂adn膮 alej膮 drzew wchodzimy do Prz臋socina. Tutaj mo偶emy równie偶 wsi膮艣膰 do autobusów MZK lini 101, 107, F i pojecha膰 do Szczecina lub Polic. Alej膮 dochodzimy do centrum Prz臋socina. Przechodzimy przez Prz臋soci艅sk膮 Strug臋 i na rozwidleniu skr臋camy w brukowan膮 (dobry stan) ulic臋 Ko艣cieln膮, dochodz膮c do pó藕nogotyckiego ko艣cio艂a z XVIII wiecznym o艂tarzem. Po drodze mijamy równie偶 zabytkowy budynek dawnej remizy stra偶ackiej.  Odcinek dost臋pny dla rowerów i mi艂o艣ników nordic walking aczkolwiek ulica Inwalidzka to spore nierówno艣ci i kostka brukowa. Rowery nie藕le wytrz臋sie. Oznakowanie dostateczne.

Odcinek drugi Prz臋socin ko艣ció艂 - w臋ze艂 szlaków ul. Podbórza艅ska 2,3 km (1,2,2)

Odcinek generalnie 艂atwy z miejscowymi utrudnieniami. Po zwiedzeniu ko艣ció艂ka i krótkik odpoczynku ruszamy dalej brukowana ulic膮 Ko艣cieln膮. Dochodzimy do ulicy Centralnej i skr臋camy w lewo. Wychodzimy z Prz臋socina szerok膮, aczkolwiek nierówn膮 drog膮 poln膮 (po deszczach troch臋 b艂ota i spore ka艂u偶e). Na rozwidleniu skr臋camy w prawo w kierunku masztu. Tutaj droga jest dobra ale wiosn膮, zim膮 i jesieni膮 oraz po deszczach i roztopach mo偶liwe spore b艂oto i ka艂u偶e. Mijamy wie偶臋 po prawej stronie i wchodzimy w las ,lekko pod gór臋. Po krotkim, roje偶d偶onym odcinku pod gór臋 wchodzimy na do艣膰 dobr膮 utwardzon膮 drog臋. Id膮c za znakami mijamy jeziorko Goslickie. Tutaj te偶 w ym urokliwym miejscu mo偶emy chwilk臋 odpocz膮膰. Id膮c dalej po oko艂o  350 metrach dochodzimy do asfaltowej drogi (ul. Podbórza艅ska). Tutaj na w臋藕le ze szlakiem pieszym czerwonym ZP-1047 "艢cie偶kami dzików" ko艅czymy nasz odcinek. Ciekawostk膮 s膮 ruiny Podbórza, (krótki spacer Podbórza艅sk膮 na pó艂noc) przedwojennego o艣rodka rekreacyjno-wypoczynkowego. Wi臋cej informacji - tutaj. Odcinek dost臋pny dla rowerów i nordic walking jednak z miejscowymi utrudnieniami. Oznakowanie dostateczne.

Odcinek trzeci Podbórza艅ska w臋ze艂 szlaków - Polana  3,3km (1,1,1)

Odcinek generalnie 艂atwy. Przecinamy ulic臋 Podbórza艅sk膮 i wchodzimy w bruk. jeste艣my w艂asnie na Wieleckiej Górze prawie 131 metrów nad poziomem morza. Na rozwidleniu skr臋camy w lewo (Droga Lisiej Góry) i schodzimy w dó艂 w kierunku Osówki. Po doj艣ciu do du偶ego skrzy偶owania z mostkiem nad Osówk膮 skr臋camy w prawo. Na skrzy偶owaniu spotykamy si臋 na chwil臋 z pieszym szlakiem czerownym ZP-1047 "艢cie偶kami Dzików", schodz膮cym z Guba艂ówki w kierunki Polic. Poruszamy si臋 szerok膮 drog膮 utwardzon膮 (偶u偶el) maj膮c po prawej Osówk臋. Po chwili widzimy szczyt i stok narciarki szczeci艅skiej Guba艂ówki. Na szczycie umiejscowiona jest ma艂a bacówka - kawiarnia a w sezonie zimowym oprócz nart, sanek czeka na nas lodogryf i wiele innych atrakcji - www. Id膮c zwracamy uwag臋 na skr臋t w lewo aby szlakiem przej艣膰 Osówk臋. Po przej艣ciu idziemy 艣cie偶k膮 le艣n膮 maj膮c strymie艅 po prawej stronie. Po drodze mijamy staw Wyszna (pozosta艂o艣膰 po m艂ynach). Dochodzimy do w臋z艂a szlaków. Spotykamy si臋 z szlakami pieszymi 偶ó艂tym ZP1046 im. Ireny i Karola oraz niebieskim ZP-1045  "Szlak pokoju". Przecinamy drog臋 (Pod Urwiskiem) i kieruj膮c sie na zachód dochodzimy do Polany Harcerskiej. Na polanie kilka miejsc ogniskowych. Mo偶na równie偶 rozbi膰 biwakowa膰. Swój bieg rozpoczyna tutaj równie偶 czarny szlak pieszy ZP-1051 do Warszewa. Przy polanie znajduje si臋 rownie偶 staw 艁omot - kolejna pozosta艂o艣膰 po m艂ynach, ktore w latach 30 ubieg艂ego stulecia by艂y równie偶 schroniskiem m艂odzie偶owym. Odcinek dost臋pny dla rowerów i mi艂o艣ników nordic walking. Oznakowanie dostateczne - przej艣cie przez Osówk臋 s艂abo oznakowane !

Odcinek czwarty Polana Harcerska - Las Arko艅ski 3,7 km (1,1,1)

Do艣膰 艂atwy odcinek naszego szlaku. Trasa przebiega w ca艂o艣ci le艣nymi drogami. Wychodzimy wraz ze szlakiem 偶ó艂tym ZP-1046 szerok膮 piaszczyst膮 drog膮. Id膮c za znakami dochodzimy do schodków. Skr臋camy w lewo i wchodzimy po nich na skarp臋. Idziemy szerokim duktem le艣nym. Przed zej艣ciem w pierwszy w膮wóz szlak 偶ó艂ty odchodzi w prawo. Przechodzimy przez w膮wóz, którym p艂ynie strumie艅 Kijanka (mostek). Dochodzimy do ulicy Miodowej (asfalt) i przecinamy j膮 id膮 c dalej le艣n膮 drog膮. Dochodzimy do kolejnego w膮wozu, który przechodzimy (strumie艅 呕abiniec) a po chwili trzeci z p艂yn膮cym strumieniem Zielonka. Tutaj oprócz stromych w膮wozów zniszczony mostek ! Id膮c dalej szlakiem przecinamy dawne parowy rzeczne oraz strumien Arkona  i dochodzimy kr臋tymi dró偶kami do ruin wie偶y Quistorpa (1903r) na wzgorzu Arkony. Niestety to ju偶 tylko marne pozosta艂o艣ci po prawie 43 metrowej wie偶y widokowej z kawiarniami zniszczonej podczas II Wojny 艢wiatowej. St膮d ruszamy dalej szlakiem zielonym, le艣nymi drogami i spacerkiem doj艣膰 do zako艅czenia (pocz膮tku) naszego szlaku na p臋tli MZK Las Arko艅ski. Mo偶emy równie偶 podziwia膰 jeden z dwóch zabytkowych ju偶 wiat przystankowych w Szczecinie. Niestety ta jest mocno zniszczona i zaniedbana. W tym samym miejscu swój bieg ko艅cz膮 (rozpoczynaj膮) szlaki piesze niebieski ZP-1049 "Warszewski", 偶ó艂ty ZP-1046 im Ireny i Karola i czerwony ZP-1047 "艢cie偶kami Dzików" oraz przechodzi rowerowy Mi臋dzynarodowy Szlak R-66 "Dooko艂a Zalewu Szczeci艅skiego". Odcinek dostepny dla rowerów i mi艂o艣ników nordic walking. Istniej膮 jednak utrudnienia w postaci schodów oraz stromych przej艣膰 przez w膮wozy.

PODSUMOWANIE.

• Szlak oznakowany na obydwa kierunki jego pokonywania.
  • Oznaczenie szlaku w 2010 roku okre艣lamy jako bardzo s艂abe
  • Szlak okre艣lony jako 艂atwy z miejscowymi utrudnieniami.
  • Szlak mo偶na pokona膰 pieszo i nordic walking - patrz opisy

SKALA TRUDNO艢膯I PIESZA – 1
SKALA TRUDNO艢CI ROWER – 2
SKALA  TRUDNO艢CI NORDIC WALKING - 2

1 – 艂atwy bez utrudnie艅
2 – 艣redni z miejscowymi utrudnieniami
3 – o utrudnionym przej艣ciu/przeje藕dzie

OPIS DANYCH TECHNICZNYCH SZLAKU:

1. D艂ugo艣膰 szlaku 13,8 km
  2. 艁膮czna wysoko艣膰 podej艣膰 na trasie 213 metrów
  3. 艁膮czna ilo艣膰 zej艣膰 na trasie 190 metrów
  4. Wysoko艣膰 wzgl臋dna minimalna 2 metrów
  5. Wysoko艣膰 wzgl臋dna maksymalna 80 metrów
  6. Wysoko艣膰 wzgl臋dna 艣rednia 131 metrów