Przetłumacz stronę

Sklep turystyczny
Internetowy Sklep Działań Aktywnych WIKNG Szczecin
Nawigacja
OFERTA ZNAKARSKA
TURYSTYKA = SZLAKI ?
KONCEPCJA SZLAKU
PROJEKT SZLAKU
UZGODNIENIA
OZNAKOWANIE
INFORMACJA
CENNIK PRAC
REALIZACJE
NASZA KADRA

NASZ SERWIS
WYSZUKIWARKA
Regulamin serwisu
Historia i misja
O Autorach
Dołącz do nas
Partnerzy i wsparcie
Darowizna
Kontakt z serwisem
Dane teleadresowe
Turystyczne linki

NASZE SZLAKI
OGÓLNY SPIS SZLAKÓW
FORUM DYSKUSYJNE
Pobieralnia plików
Galeria zdjęć
Oznaczenia szlaków
Co to jest szlak
Historia szlaków

SZLAKI PIESZE
Szlaki piesze krajowe
Szlaki nordic walking
Szlaki spacerowe
Szlaki tematyczne
Szlaki miejskie

SZLAKI ROWEROWE
Szlaki krajowe
Inne szlaki

MIĘDZYNARODOWE
Szlaki piesze
Szlaki rowerowe
Droga Św Jakuba
Inne

INNE SZLAKI I TRASY
Szlaki wodne
Szlaki konne
Trasy rowerowy
Trasy motorowe
Trasy biegowe
Trasy narciarskie
Trasy rekreacyjne

ARTYKUŁY TURYSTYCZNE
Ciekawe obiekty
Nasze wyprawy
Inne
Informacja Turystyczna
ZACHODNIOPOMORSKIE



Najlepsze mapy GPS do Garminów

NASZ FACEBOOK



Ostatnie artykuły
P-N-ZGL-130, niebies...
R-N-ZSW/ZKA-013 nieb...
P-N-ZSW/ZKA-108 (PTT...
P-S-ZKA-129, czarny ...
P-S-ZWA/ZDR-088 (PTT...
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Aktualnie online
Gości online: 1

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 219
Najnowszy użytkownik: Andrzejpa
Polecane

MARATON KAJAKOWY MEANDRY INY I MARATON KAJAKOWY "MEANDRY INY" - 27.08.2016.

Serdecznie zapraszamy do wspólnej zabawy zaawansowanych jak i początkujących kajakarzy, W 2016 roku proponujemy dwie kategorie; ULTRA na trasie Stargard-Sowno-Goleniów o długości około 40 km oraz LIGHT na trasie Sowno-Bącznik-Goleniów o długości około 18 km, ktory idealnie nadaje się nawet dla początkujących kajakarzy z małymi dziećmi. Więcej informacji na naszej stronie - http://www.kajakowaina.pl/?page_id=162.

WYSZUKIWARKA SZLAKÓW W SERWISIE
Wpisz nazwę, ID, miejscowość i znajdź interesujący Ciebie szlak w naszym serwisie.

Nawigacja
Artykuły » SZLAKI PIESZE » ZP-1084 niebieski "Pojezierza Ińskiego" Chociwel PKP - Ińsko PKS, 45,5 km
ZP-1084 niebieski "Pojezierza Ińskiego" Chociwel PKP - Ińsko PKS, 45,5 km

NUMER SZLAKU: ZP-1084

PRZEBIEG SZLAKU: CHOCIWEL PKP - KAMIENNY MOST - SATYRZ - DŁUSKO - KOWALE - PODLIPCE - WĘGORZYNO- PRZYTOŃ - GRANICA - IŃSKO

NAZWA SZLAKU: SZLAK POJEZIERZA IŃSKIEGO

NADLEŚNICTWA: ŁOBEZ, DOBRZANY

GMINY: IŃSKO (powiat stargardzki), WĘGORZYNO (powiat łobeski), CHOCIWEL (powiat sytargardzki)

NAWIERZCHNIE: DROGA ASFALTOWA, BRUK, UTWARDZONA, LEŚNA, POLNA, ŚCIEŻKI LEŚNE

KOLOR: NIEBIESKI (malowane znaki i drogowskazy)

ROK OSTATNIEGO MALOWANIA: 2009

ROK OSTATNIEGO MONITORINGU/POMIARU: 2010

DŁUGOŚĆ: 45,5 km

WAŻNE UWAGI:

  1. Szlak liniowy
  2. Szlak często przebiega po zabłoconych drogach.
  3. Bardzo ładne widoki i urozmaicenie terenu.

Pomiar wykonany za pomocą GPS Garmin 76CSx i 78S - Podany jest kilometraż całkowity oraz pomiędzy odcinkami.


CHARAKTERYSTYKA SZLAKU  

Opisywany szlak  przebiega po malowniczych terenach Pojezierza Ińskiego. Nie zabraknie nam ładnych widoków a czasami możemy się poczuć jak w górach. Przebiega niedalego najwyższego wzniesienia Województwa Zachodniopomorskiego - Głowacza 180 m.n.p.m.. Do ciekawostek - niedaleko szlaku i nawet raz na nim, przebiega autostrada eksterytorialna Berlin-Królewiec, budowana w latach 30-40 ubiegłego stulecia przez hitlerowskie Niemcy. W sumie szkoda że ta inwestycja nie została zakończona po wojnie, gdyż prace były zaawansowane - nasypy, wiadukty a nawet betonowe nawierzchnie i przygotowane węzły zjazdowe. Zerknijcie na mapy Google. Zapraszam do opisu

 

 OPIS CAŁOŚCI SZLAKU

Odcinek pierwszy, Chociwel PKP - Kamienny Most skrzyżowanie 4,9 km (2,3,3)

Do Chociwla możemy przyjechać pociągiem. Warto zwiedzić miasteczko gdzie do niewątpliwych atrakcji należy kościół gotycki z XV wieku z przejezdną bramą wejściową, fragmenty murów miejskich, dom młynarza jak i pałacyk zlat 60-tych XIX wieku.  Odcinek okreslamy jako trudny. Po samym mieście nie ma problemów z naszą wędrówką. Rozpoczynamy od dworca PKP idąc ulicą Wojska Polskiego. Idąc za znakami dochodzimy do Armii Krajowej i skręcamy w prawo. Dochodzimy do brzegów jeziora  Starzyca. Tutaj swój bieg rozpoczyna (kończy) rowerowy szlak niebieski "Wokół jez. Kamienny Most". Idąc wzdłuż brzegu za małym mostkiem przed kościołemskręcamy w lewo i ładną drogą wzdłuż brzegów jeziora dochodzimy do skrzyżowania. Na trasie ładny widok na kościół jak i Chociwel i jeziora Starzyc. Przechodzimy za znakami ulicą Szkolną i Dworską z której skręcamy w lewo (za znakami). Idziemy szeroką rozjeżdżoną drogą lekko pod górkę - ul. Piastowska  Na rozwidleniu skręcamy w lewo idąc lekko pod górkę. Na kolejnym skrzyżowaniu idziemy na wprost - gdy skręcimy w lewo dojedziemy do plaży. Kierując się za znakami na kolejnym skrzyżowaniu  za ciekiem wodnym skręcamy w lewo. Nasz szlak przebiega starą drogą w wąwozach. My proponujemy iść lewą stroną wyjeżdżoną drogą polną. Idąc nią musimy uważać na braki w oznakowaniu.  Polecamy się na chwilę zatrzymać  - ładny punkt widokowy na jezioro i Chociwel. W pewnym momencie skręcamy w lewo w drogę polną (brak oznaczeń). Droga w sumie jest zaorana i tylko mała granica miedzy pozwala nam ujrzeć kierunek marszu. Na odcinku polnym bardzo słabe oznakowanie i prosimy kierować się naszym schematem. Poruszamy się po  drogach praktycznie niewidocznych i jeżdżonych tylko podczas prac rolnych. Jest też wiele okresowych dróg niegdzie nie istniejących na mapach. Trzymając się kierunku marszu co jakiś czas na pojedynczych drzewach spotykamy znaki szlaku.  Dochodzimy do drogi asfaltowej i skręcamy w prawo kierując się na Kamienny Most. Nasz pomiar kończymy na skrzyżowaniu. Oznakowanie na odcinku polnym dostateczne, pozostałe dobre. Odcinek dostępny dla rowerowó i nordic walking jednak z dużymi utrudnieniami. Proponujemy nie zjeżdżać w miedzę, tylko pojechać/pójść dalej ładną drogąpolną do asfaltu i skręcić w prawo. Dojdziemy spokojnie do szlaku przed Kamiennym Mostem.

Odcinek drugi Kamienny Most skrzyżowanie - Sątyrz jezioro 4,9 km (1,2,2)

Odcinek generalnie łatwy z miejscowymi utrudnieniami. Skręcamy w lewo i asfaltem dochodzimy do centrum wsi. Polecamy na chwilę zatrzymać się w Kamiennym Moście. Przy szlaku ładna, drewniana zabudowa. Warto na chwilkę odbić w lewo i wejść na teren  dawnego zespołu parkowo-pałacowego. Na miesjcu przebudowany budynek pałacowy, w którym obecnie mieści się szkoła oraz ładny park z starodrzewem - tutaj swój początek (koniec) ma rowerowy szlak niebieski "Wokół jeziora Kamienny Most" Na szczególną uwagę zasługuje pomnik przyrody, jakim jest ponad 300 letnia sosna znajdująca się za cmentarzem w Kamiennym Moście. Park w Kamiennym Moście ma ciekawe okazy dębów zwanych halabardnikami - jeden z nich ma obwód 5,7m oraz potężne buki. To prawdziwe pomniki przyrody. Ciekawostka jest położony na południe fargment budowanej autostrady poniemieckiej - widoczne elementy węzła zjazdowego. Warcamy na szlak i kierujemy się za znakami asfaltem, aby za wsią skręcicw lewo w drogę leśno-polną. Jest ona trochę wyboista i po deszczach z kałużami. Na odcinkach polnych sezonowo rozjeżdżona. Dojeżdżamy do Satyrza - przed miejscowością droga może być miejscami zalana - grząski teren. Pomiar kończymy przed Satyrzem  Pierwszym. Oznakowanie dość dobre.  Odcinek dostępny dla rowerów i nordic walking jednak z miejscowymi utrudnieniami., głównie z powodu podmokłej drogi.

Odcinek trzeci Sątyrz jezioro - Dłusko węzeł szlaków 3,5 km (1,2,2)

Odcinek o średnim stopniu trudności. Omijamy z lewej strony jezioro Sadlińskie przejeżdżając przez Sątyrz Pierwszy i Sątyrz Drugi. W Pierwszym znajduje się gospodarstwo ekologiczne w którym możemy zaopatrzyć się w wiejskie wiktuały - www. Po wyjechaniu z miejscowości poruszamy się starą brukowaną drogą. Jednak należy zwrócić uwagę że często jest ona w kałużach i błocie szczególnie podczas żniw połączonych z deszczem. Droga na odcinkach jest brukowana na przeemina z bitą. Jadąc za znakami docieramy do Dłuska. Pomiar kończymy na węźle z pieszym szlakiem zielonym ZP-1086 "Wzniesień Moreny Czołowej" Choszczno-Cieszyno Łobeskie, który dołącza do naszego z prawej strony (od Ińska). Odcinek dostępny dla rowerów i miłośników nordic walking. Oznakowanie szlaku dobre.

Odcinek czwarty Dłusko węzeł - Kowale skrzyżowanie 2,8 km (2,2,2)

Kolejne odcinek o średnim stopniu trudności. Od węzła szlaków idziemy dalej drogą brukowę do centrum wsi. Po prawej mijamy Ośrodek Edukacji Przyrodniczej z ciekawym parkiem podworskim z 450 letnią lipą,  jak i zabytkowymi pozostałościami dworku. Po dojechaniu do centrum wsi na wzniesieniu po prawej mamy ruiny kamiennego kościoła oraz stary cmentarz przykościelny. Warto wspomnieć, że Dłusko leży nad malowniczym jeziorem. Przez środkową część jeziora przeprowadzono nasyp niemieckiej autostrady (zob. Berlinka), nigdy nie dokończonej. Podzieliła ona jezioro na dwie części: większą południową oraz mniejszą północną. Na rozwidleniu szlak zielony odchodzi w lewo (kilkaset metrów dalej przedwojenny cmentarz poniemiecki), zaś my skręcamy w asfaltową drogę w prawo.  PO ponad 400 metrach asfaltem, na zakręcie wchodzimy w drogę polną skręcając w lewo. Droga jest dość wyboisa i nierówna, zaś po deszczach możliwe błoto i kałuże. Idąc za znakami dochodzimy do małej koloni Kowale. Odcinek dostepny dla rowerów i miłośników nordic walking. Jednak nierówność drogi jak i miejscowe błoto, troszkę nam utrudnia jazdę/marsz.

Odcinek piąty Kowale skrzyżowanie - Podlipce skrzyżowanie 1,8 km (1,1,1)

Dość łatwy odcinek, biegnący praktycznie dorgą asfaltową. Na krzyżowaniu w Kowalach skręcamy w lewo i maszerujemy za znakami do Podlipc. Tutaj możemy zobaczyć park podworski z początku XIX wieku - pozostałość po zespole dworskim. Odcinek dostępny dla rowerów i nordic walking. Oznakowanie dość dobre.

Odcinek szósty Podlipce skrzyżowanie - Węgorzyno PKP 5,1 km (1,1,1)

Grunwaldzką, za skrzyżowanie chwilę Jagiellońską w w prawo skos Przemysłową docieramy do ulicy Kolejowej. Skręcamy w prawo i dochodzimy w okolice czynnego dworca PKP w Węgorzynie. Tutaj kończymy odcinek piąty, dostępny dla rowerów i nordic walking. Oznakowanie dobre.

Odcinek siódmy Węgorzyno PKP - Przytoń kosciół 3,2 km (1,1,1)

Odcinek łatwy. Przed dworcem skręcamy w prawo i dochodzimy do ulicy Kościuszki. Na wprost widzimy plażę miejską, gdzie możemy odpocząć. Jeśli nie skręcamy w lewo i idąc asfaltem wychodzimy z Węgorzyna. Na prawo wzdłuż naszej trasy widzimy ładne widoki jeziora Węgorzyńskiego. Przechodzimy przez tory i kierujemy się za znakami asfaltową droga do Przytonia. We wsi na rozwidleniu skręcamy w lewo i zatrzymujemy się przy kościele ryglowym z pozostałością cmentarza poniemieckiego (zrzucone na kupkę etlee nagrobne). We wsi można również zobaczyć park podworski z początku XIX wieku oraz przebudowany budynek dworski. Odcinek dostępny dla rowerów i nordic walking. Oznakowanie dobre.

Odcinek ósmy Przytoń kościół - skrzyzowanie szlaku z droga nr 20 4,7 km (2,3,3)

Odcinek o utrudnionym przejściu. Ruszamy z Przytonie asfaltem na wschód. Za szkołą, na zakręcie zjeżdżamy w prawo w droge gruntową. Jedziemy wzdłuż małych ośrodków i domków letniskowych nad jeziorem Przytorskim. Dobra droga kończy sie wraz z abudową. Okrążając jezioro jedziemy błotnistą i rozjeżdżoną drogą z kałużami po deszczach. Po dojechaniu do wschodniego krańca jeziora odbujamy od niego i dalej dość złą drogą jedziemy w kierunku południowym. Po dojechaniu do pozostałości budowy "Berlinki" skręcamy w prawo i idąc po jej prawej stronie dochodzimy do niestrzeżonego przejazdu kolejowego. Po drodze mijamy również betonowe przyczółki wiaduktów niedoszłej autostrady eksterytorialnej. Na naszym szlaku jesteśmy najbliżej pozostałości budowy i sami możemy ocenieć jej zaawansowanie. Nie wiem czemu Polacy nigdy nie dokończyli po wojnie tej świetnej autostrady Berlin - Królewiec, cześto bardzo dobrze już przygotowanej do eksploatacji. Za torami po około 300 metrach odbijamy na nieużytki rolne w prawo aby dojechać do drogi utwardzonej do Sulic. Skręcamy w lewo i dochodzimy do asfaltu. Odcinek z powodu rozjeżdżonych dróg i błota, szczególnie wzdłuż jeziora dość trudny dla rowerów. Nie polecamy za bardzo również do uprawiania nordic walking, aczkolwiek można spokojnie przejść. Oznakowanie dość dobre.

Odcinek dziewiąty skrzyżowanie z drogą nr 20 - Granica 3,2 km (2,3,3)

Odcinek dość trudny. Po przecięciu asfaltu wjeżdżamy w drogę leśną. Na początku jest dość szeroka jednak z czasem coraz bardziej rozjeżdzona i błotnista. Przechodzimy po terenach miejscami podmokłych co utrudnia nam troszkę marsz. Na terenie lasu organizowane są również polowania i napotkaliśmy raz zamknięty szlak na ok. godzinę. Dobrze że szliśmy od strony asfaltu a nie odwrotnie. Prosimy zwracać na to uwagę aczkolwiek prawdopodobieństwo jest dość małe. Niestety już tak droga czeka nas na dość sporym odcinku. Przechodzimy w ścieżki leśne i menadrując wchodzimy na łąki (pola). Tutaj już spory kawałek bez dróg (na szagę) poruszamy się w kierunku południowym rozglądając się za znakami. Powinniśmy wyjść przy strumieniu (mostek na asfaltowej drodze). Niestety tutaj na odcinku około 0,8 - 1 km możemy troszkę zabłądzić oraz po deszczach lub podniesionym stanie wód podskórnych ładnie ubłocić się nawet do kolan. Odciniek z tego względu bardzo trudny dla rowerów i praktycznie nie dostępny dla nordic walking. Oznakowanie w lesie dość dobre zaś na wspomnianym odcinku dostateczne jednak musimy iść zgodnie z koncepcja szlaku i mocno się rozglądać.

Odcinek dziesiąty Granica - droga nr 151 2,5 km (1,1,1)

Odcinek bardzo łatwy. Po dojściu do asfaltu, skręcamy w prawo. Po trudnym odcinku ten fragment szlaku będzie dla nas przyjemnością. Niestety asfalt jest wąski i musimy uważać na ruch samochodów. ekompnsuje nam to jednak przepiękny widok moreny czołowej. Spore przewyższenia i lasy z łąkami to unikalny widok na szlaku. Przez 1,5 km możemy poczuć się jak na krętym górskim szlaku w Beskidach. Widoki świetne i naprawdę warto ten odcinek spokojnie przejść (przejechać). Po dojechaniu do drogi nr 151 skręcamy w lewo aby po chwili skręcić ponownie w las w prawo. I tu kończymy opis odcinka. Oznakowanie dobre. Trasa dostępna dla rowerów i nordic walking.

Odcinek jedenasty Droga 151 - strumień pomiędzy jeziorami 5,0 km (1,2,2)

Odcinek o średnim stopniu trudności. Za strzałką skręcamy w zarośniętą drogę. Chwilową nieużytkiem po chwili wchodzimy w las. Droga jest  dość dobra jednak miejscami błotnista. Zwracamy szczegolną uwage na oznakowanie na odcinku około 700 metrów aby nie przegapić odbiia na skrzyżowaniu w prawo (słabe oznakowanie). Idąc za znakami drogami leśnymi Ińskiego Parku Krajobrazowego, idziemy lasem (głownie bukowym) z przewyższeniami moreny czołowej. Po prawej mijmy kilka rorzuconych gospodarstw Wierzcucic i docieramy do strumienia, łączącego Jez. Piesnia z jez. Zamczysko. Na południowym brzegu jeziora na wzgórzu Zamczysko odkryto pozostałości grodziska słowiańskiego. Wcześniej po lewej stronie mijamy aleję Kasztanową. Konczymy odcinek miejscami ze słabym oznakowaniem i troszke błotnistymi i cześciowo mało używanymi drogami lesnymi. Odcinek dostępny dla rowerów i nordic  walking z miejscowymi utrudnieniami. Oznakowanie ogólne dość dobre.

Odcinek dwunasty strumień na szlaku - węzeł szlaków ul. Słoneczna 1,8 km (1,2,2)

Kolejny odcinek z miejscowymi utrudnieniami. Idziemy droga leśną miejscami podmokłą i błotnistą lasem bukowym. Przechodzimyu też przez fragment rezerwatu przyrody "Kamienna Buczyna". Dochodzimy do zabudowy jednorodzinnej i wchodzimy w ulicę Orzechową. Dochodzimy do skrzyżowania z ulicą Słoneczną, którą dochodzi do nas pieszy szlak zielony ZP-1086, idący wzdłuż zachodniego brzegu jeziora Dłusko z wsi Dłusko, gdzie się z nim spotkaliśmy. W okolicy węzła jedna z plaż nad jez. Ińsko jak i kilka ośrodków. Odcinek dostępny dla turystów rowerowych i uprawiania nordic walking.

Odcinek trzynasty węzeł szlaków - Ińsko PKS 2,1 km (1,1,1)

Łatwy odcinek naszego szlaku. Idąc ulicami i aleją Spacerową wzdłuż jeziora Ińskiego (widoki na jezioro), docieramy powoli do centrum. Na całym odcinku wspólny przebieg z szlakiem pieszym zielonym - UWAGA w kilku miejscach na wspólnym przebiegu puste białe obramowania bez koloru niebeiskiego. Wchodzimy w ulicę Młynarską,  nastepnie w lewo Poprzeczną docieramy do głównej ulicy Ińska - Armii Krajowej (droga nr 151). Skręcamy w prawo i dochodzimy do skrzyżowania z ulicą Sienkiewicza, w ktorą skręca pieszy szlak zielony ZP-1086 w kierunku na Dobrzany oraz rozpoczyna (kończy) swój bieg zielony szlak rowerowy "Parków Krajobrazowych" do Drawska Pomorskiego. Nasz szlak niebieski skręca w prawo (ulica Bohaterów Warszawy) i docieramy do sworca PKS gdzie kończymy (opcja rozpoczynamy) naszą wędrówkę. W Ińsku warto chwilę posiedzieć nad jeziorem. Znajdują się tutaj również dwa tory do nurkowania oraz kilka ośrodków wypoczynkowych. Z zabytków możemy podziwiać fragmenty murów obronnych oraz budynek  dworca kolei wąskotorowej z XIX wieku. Do rejestru zabytków wpisano także układ starówki z XIII wieku. Ponadto troszkę starej zabudowy. Symbolem Ińska jest również rak i jego pomnik możemy odnaleść w mieście. Działa również spółdzielnia rybacka i nad jeziorem możemy zakupić świeże, smażone i wędzone rybki. Polecamy również wypieki miejscowej piekarni - popołudniu można nabyć bezpośrednio w niej świeżutkie pieczywko do domu. Zapraszamy do połączenia naszych wędrówek z okresem, gdy Ińsko gości Iński Festiwal Filmowy. Odcinek dostępny dla rowerów i uprawiania nordci walking. Oznakowanie dobre.

PODSUMOWANIE.

  • Szlak oznakowany na obydwa kierunki jego pokonywania.
  • Oznaczenie szlaku w 2010 roku określamy jako dobre
  • Szlak o średnim stopniu trudności głównie z powodu podmokłych terenów - patrz również opis
  • Szlak można pokonać rowerem i nordic walking - patrz opisy, gdyuż na kilku odcinkach arto wytyczyć sobie objazdy.
  • Szlak jest bardzo malowniczy !

SKALA TRUDNOŚĆI PIESZA – 1
SKALA TRUDNOŚCI ROWER – 2
SKALA  TRUDNOŚCI NORDIC WALKING - 2/3

1 – łatwy bez utrudnień
2 – średni z miejscowymi utrudnieniami
3 – o utrudnionym przejściu/przejeździe

OPIS DANYCH TECHNICZNYCH SZLAKU:

  1. Długość szlaku 45,5 km
  2. Łączna wysokość podejść na trasie 500 metrów
  3. Łączna ilość zejść na trasie 453 metry
  4. Wysokość względna minimalna 67 metrów
  5. Wysokość względna maksymalna 115 metrów
  6. Wysokość względna średnia 155 metrów
Komentarze

Poleć ten artykuł

Podziel się z innymi: Facebook Google Reddit Tweet This Yahoo
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
BIBLIOGRAFIA I ŹRÓDŁA

Przygotowując opisy szlaków, schematy oraz artykuły oparliśmy się na następujących materiałach i źródłach:

  1. Wolna Encyklopedia "WIKIPEDIA" na podstawie licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
  2. Darmowa Mapa Polski dla GPS GARMIN - UMP-pcPl - www.ump.waw.pl, na podstawie licencji Creative CommonsUznanie autorstwa na tych samych warunkach 2.0 (CC-BY-SA 2.0). Szczegóły.
  3. Wolna Wikimapa Świata "OpenStreetMap" na podstawie licencji Open Data Commons Open Database License: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
  4. Darmowa Mapa Polski dla GPS GARMIN - UMP-pcPl - www.ump.waw.pl, na podstawie licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
  5. Opracowania informacyjne i promocyjne oraz strony internetowe gmin Województwa Zachodniopomorskiego
  6. Mapy wydawnictwa turystycznego "Plan" - "Wyspa Wolin", "Pobrzeże Bałtyku" oraz inne mapy rejonu Pomorza Zachodniego i Środkowego
  7. Mapy wydawnictwa "Expressmap" Polska - "Okolice Szczecina", "Okolice Kołobrzegu" w skali 1:50 000
  8. Mapy wydawnictwa "EKOMAP" w Świdwinie - www.ekomap.pl
  9. Strona Pani Beaty Zbonikowskiej "Architektura Pomorza - www.westernpomerania.com.pl/
  10. Opracowania własne, ślady GPS, zdjęcia, inwentaryzacja szlaków i miejscowości.
Jeśli znalazłeś swoje zdjęcie, opracowanie itp.. a nie wyrażasz zgody na jego publikację, lub chcesz umieścić ją w stopce redakcyjnej lub w konkretnym artykule, poinformuj nas niezwłocznie poprzez zakładkę - kontakt.
O ADMINISTRATORZE SERWISU
Table 'wiking_szlaki.fusion_sitemapxml' doesn't existTable 'wiking_szlaki.fusion_sitemapxml_customlinks' doesn't exist