NUMER SZLAKU: nasz serwis P-7, nie ujęty w spisach PTTK
PRZEBIEG SZLAKU: USTRONIE MORSKIE PKS – SIANOŻĘTY – BAGICZ – LAS KOŁOBRZESKI – MALECHOWO – KUKINIA – RUSOWO – GWIZD – USTRONIE MORSKIE PKS
NAZWA SZLAKU: SZLAK DO NAJSTARSZYCH DĘBÓW W POLSCE
NADLEŚNICTWA: SZCZECINEK
GMINY: USTRONIE MORSKIE (powiat kolobrzeski)
NAWIERZCHNIE: DROGA ASFALTOWA, UTWARDZONA, LEŚNA, ŚCIEŻKI LEŚNE, DROGI BETONOWE, BRUK, POLNE.
KOLOR: Niebieski (malowane znaki i drogowskazy)
ROK OSTATNIEGO MALOWANIA: NIEZNANY
ROK OSTATNIEGO MONITORINGU/POMIARU: 2011
DŁUGOŚĆ: 27,7 km
WAŻNE UWAGI:
- Szlak ma charakter PĘTLI.
- W 2011 roku oznakowanie na całej długości szlaku, oceniamy na dobre.

Pomiar wykonany za pomocą GPS Garmin 76CSx i 78S - Podany jest kilometrarz całkowity oraz pomiędzy odcinkami.
CHARAKTERYSTYKA SZLAKU
Opisywany szlak należy do szlaków łatwych. Teren jest lekko pofałdowany. Róznica wysokości pomiędzy najniższym a najwyższym punktem na trasie wynosi około 36 metrów. Szlak prowadzi nas do najstarszego dębu w Polsce – Bolesława, który liczy sobie blisko 800 lat i jest 100 lat starszy od słynnego Bartka. Na szlaku bardzo dobra baza noclegowo-żywieniowa. Ustronie Morskie ma bardzo ciekawą historię !
OPIS TECHNICZNY
Odcinek pierwszy, Ustronie Morskie PKS – Bagicz PKP, 6,70 km (6,70) – 1,1,1
Odcinek łatwy. Trasa przechodzi chodnikami i ulicami Ustronia, promenadą i drogami polnymi.
Ruszamy z przystanku PKS przy skrzyżowaniu ulic Chrobrego i Wojska Polskiego. Tutaj też węzeł ze szlakami; pieszy czerwony międzynarodowy E-9, rowerowy międzynarodowy R-10 (EV10), rowerowy zielony „Po gminie Ustronie Morskie” i rowerowy „Bike the Baltic”. Ruszamy w tereny leśne na północ. Mijamy amfiteatr. Na skrzyżowaniu za nim skręcamy w lewo. Dochodzimy do promenady i poruszamy się nią, aż do miejscowości letniskowej Sianożęty. Po drodze mijamy plaże (zejścia z promenady), platformy widokowe, przystań rybacką, molo oraz dołącza szlak czerwony (E-9) ze wspólnym chwilowym przebiegiem. Szlak kE-9 ma dwie trasy w Sianożętach, dlatego też przetniemy go dwukrotnie – opis. Przy końcu miejscowości, na skrzyżowaniu skręcamy w lewo – pieszy E-9, idzie dalej wzdłuż wybrzeża, zaś od strony Kołobrzegu dochodzi do nas szlak rowerowy niebieski „Do Starych Dębów” – towarzyszy nam do Bagicza PKP. Dochodząc do ulicy Lotniczej kierujemy się w stronę lotniska na zachód. Tutaj też dochodzi do nas z lewej pieszy E-9 – druga niitka. Omijając płytę lotniska z prawej, docieramy do drogi asfaltowej - uwaga ruch lewostronny dla pieszych i poboczem. Poruszając się nią do najbliższego skrzyżowania skręcamy w lewo – szlak pieszy E-9 idzie dalej prosto. Kierujemy się tą drogą aż do Bagicza PKP, a przed samą stacją przecinamy drogę krajową nr 11. Tutaj też ponowny węzeł szlaków rowerowych – R-10 i „Bike the Baltic, „Do Starych Dębów”. Odcinek dostępny dla rowerzystów i miłośników nordic walking.
Odcinek drugi, Bagicz – Malechowo, 14,30 km (7,60) -1,2,1
Odcinek łatwy dość łatwy. Jedynym utrudnieniem jest podejście/zejście z przewyższenia. Drogi polne i leśne przecinane są strumyczkami – brak mostków ale nie stwarza to żadnych większych trudności.
W Bagiczu na uwagę zasługuje zabytkowy cmentarz z przełomu XIX/XX wieku oraz stare poradzieckie lotnisko. Po przejściu linii kolejowej (uwaga czynna), poruszamy się drogą żwirowa przez około 900 m. Docieramy do skraju lasu. Od tego miejsca aż, będą nam towarzyszyły tablice edukacyjne. Za skrajem lasu, na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i meandrującą drogą leśną, po 550 m docieramy do dębu Bolesława (najstarszy dąb w Polsce – ma około 800 lat wg badań w 2000 roku). Kierując się dalej szlakiem docieramy do drogi z płyt betonowych (jomb), skręcając w prawo przez około 300 m do głównego skrzyżowania. Tu skręcamy w lewo i jedziemy na południe przez 900 m, po urozmaiconym terenie Lasu Kołobrzeskiego. Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo na wschód, zaś niebieski szlak rowerowy „Do Starych Dębów” odbija na południe. Idziemy przez 2 km mijając po obu stronach tereny podmokłe, z spora ilością źródlisk (na odcinku tej drogi znajduje się drogowskaz do dębu Warcisław). Po przejściu dystansu dochodzimy do skrzyżowania na którym szlak skręca w lewo, a po 800 m w prawo. Przecinamy Malechowską Strugę i kierując się znakami docieramy do stadniny koni, a następnie do drogi asfaltowej. Jesteśmy w wsi Malechowo. Tutaj również węzeł ze szlakiem rowerowym zielonym „Po Gminie Ustronie Morskie”. Odcinek dostępny dla rowerzystów i miłośników nordic walking.
Odcinek trzeci, Malechowo – Kukinia, 16,80 km (2,50) -1,1,1
Odcinek bardzo łatwy. Poruszamy się droga asfaltową.
Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i idziemy do Kukini droga asfaltową- uwaga ruch lewostronny dla pieszych i poboczem. Po drodze mijamy Zakłady Rybne „Super Fish”. Docieramy do wsi Kukinia. Na całym odcinku wspólny przebieg ze szlakiem rowerowym zielonym „Po Gminie Ustronie Morskie”. Odcinek dostępny dla miłośników nordic walking i rowerzystów.
Odcinek czwarty, Kukinia – Rusowo, 20,00 km (3,20) – 1,1,1
Odcinek łatwy, droga asfaltowa - uwaga ruch lewostronny dla pieszych i poboczem. Ponownie wraz ze szlakiem zielonym „Po Gminie Ustronie Morskie”, poruszamy się droga asfaltową na wschód. Po drodze mijamy fermę wiatraków. Docieramy do wsi Rusowo – skrzyżowanie. Tutaj warto na chwilę się zatrzymać i zwiedzić miejscowość. Znajdziemy urokliwy park pałacowy z XIX wieku z pomnikiem oraz pomnikami przyrody - platan klonolistny "Antoni", jesion wyniosły, jesion płaczący, buk purpurowy i 4 lipy drobnolistnej. W parku do dzisiejszych czasów zachowała się częściowo budowla w kształcie wieży wraz z opasającą ją fosą, oraz zarys fundamentów pałacowych. Historia tego parku sięga początku wieku XIX w. Na przestrzeni prawie 36 ha powstał tu park o charakterze romantyczno - naturalistycznym. W skład parku wchodziły m.in. dwa stawy rybne ze sztucznymi wysepkami pośrodku na których stał posąg Neptuna oraz czapla. Rosło tu wiele drzew i krzewów egzotycznych, specjalnie sprowadzanych w tym celu. Ogromne powierzchnie trawników upiększały cały obraz. Przepiękne założenie parkowo - pałacowe zachwycał wielkością i luksusem. Bezpośrednio po wkroczeniu do wsi Rosjan pałac został rozszabrowany. Po wojnie kiedy zabrakło właściciela pałacu, który dbałby o niego, troszczył się o walory przyrodniczo - widokowe parku, pałac zdewastowano i rozebrano. Do dziś pozostały tylko resztki, zarysy fundamentów. Zachowała się częściowa budowla przypominająca wyglądem wieżę zamku krzyżackiego jak i też opasująca ją fosa. Więcej ciekawych informacji związanych z Parkiem Podworskim w Rusowie znajdziesz na stronie: http://www.parki.org.pl/parki-dworskie-i-przypalacowe/park-podworski-w-rusowie
Jednak największą atrakcją wsi jest Kościół filialny z XIV w. pw. Matki Boskiej Różańcowej w Rusowie. Kościółek jest jedną z najstarszych świątyń chrześcijańskich na Pomorzu, dziś liczy sobie ponad 600 lat. Jest niewątpliwie cennym zabytkiem, a nawet pomnikiem średniowiecznej architektury sakralnej. Kościółek z wyjątkiem przybudówki z XIX wieku (od strony wschodniej - zbudowano ją jako zachrystię) jest średniowieczny. Wieża i nawa są masywne zbudowane z kamieni polnych i cegieł łączonych na zaprawę wapienną, mury częściowo zostały otynkowane. Jeszcze w 1899 roku w wieży znajdował się dzwon datowany na rok 1379, prawdopodobnie został zabrany z kościoła w celu przetopienia na armaty. Szczęśliwie ocalał drugi z dzwonów - renesansowy odlany w 1592 roku, którego doraźne dzwonienie jak dawniej wzywa wiernych na modlitwę. Przetrwał też drewniany wiszący świecznik wykonany w formie okręgu, na którym znajduje się dwanaście profitek na świece (to symboliczne ukazanie dwunastu apostołów, czyli jedności Kościoła świętego). Uwaga: By zwiedzić kościółek wewnątrz trzeba udać się do leżącego w pobliżu gospodarstwa (nr 13) w Rusowie po klucz. Warto poprosić gospodarza o oprowadzenie po świątyni - zna bardzo dobrze jego historię, może opowiedzieć wiele ciekawostek nie zawartych w opisie jak i też o Rusowie.
Odcinek piąty, Rusowo – Gwizd PKP, 25,80 km (5,80) – 1,1,1
Odcinek łatwy, droga asfaltowa - uwaga ruch lewostronny dla pieszych i poboczem.
We wsi skręcamy w lewo i kierujemy się na północ. Po drodze węzeł ze szlakiem rowerowym czarnym "Szlak Wiatraków" z Tatowa do Strachomina. Mijamy z lewej strony wieżę ciśnień i dalej kierujemy się prosto. Po około 2,3 km docieramy do osady (Wietrzno I) gdzie znajduje się farma wiatrowa. Następnie skręcamy w lewo w drogę leśną (utwardzoną) i po kilkuset metrach ponownie zaczyna się nawierzchnia asfaltowa. Po lewej mijamy las Łasiński. Za lasem po prawej ponownie widzimy fermę wiatraków – dla jednych ładny krajobraz dla innych nie J. Dochodzimy do stacji Gwizd PKP. Szlak idzie wraz ze szlakiem zielonym rowerowym „Po Gminie Ustronie Morskie”. Odcinek dostępny dla miłośników nordic walking i rowerzystów.
Odcinek piąty, Gwizd PKP - Ustronie Morskie, 27,70 km (1,90 km) – 1,1,1
Odcinek łatwy, droga gruntowa na przemian z drogą żwirową, oraz na końcu asfalt.
Przechodzimy przez tory kolejowe i drogę krajową nr 11 z zachowaniem ostrożności i idziemy na północ. Przed samą miejscowością szlak prowadzi przez lasek z chodnikiem i ścieżka rowerową. Po wyjściu z lasku dochodzimy do głównej drogi w Ustroniu Morskim i skręcamy w lewo do skrzyżowania Chrobrego i Wojska Polskiego (początek/koniec szlaku). Tutaj też węzeł ze szlakami; pieszy czerwony międzynarodowy E-9, rowerowy międzynarodowy R-10 (EV10), rowerowy zielony „Po gminie Ustronie Morskie” i rowerowy „Bike the Baltic”. Odcinek dostępny dla rowerzystów i miłośników nordic walking.
PODSUMOWANIE.
- Szlak oznakowany na obydwa kierunki jego pokonywania.
- Oznaczenie szlaku w 2011 roku określamy jako dobre.
- Generalnie szlak można pokonać zarówno rowerem jak i z zastosowaniem nordic walking. Utrudnienia wskazane są w opisie szlaku na poszczególnych odcinkach. Drogi w dobrym stanie. Ocena ogólna szlaku jako łatwy z miejscowymi utrudnieniami.
SKALA TRUDNOŚĆI PIESZA – 1 SKALA TRUDNOŚCI ROWER – 1 SKALA TRUDNOŚCI NORDIC WALKING - 1
1 – łatwy bez utrudnień 2 – z miejscowymi utrudnieniami 3 – o utrudnionym przejściu/przejeździe
OPIS DANYCH TECHNICZNYCH SZLAKU:
- Długość szlaku 27,70 km
- Łączna wysokość podejść na trasie 133 metrów (52%)
- Łączna ilość zejść na trasie 133 metrów (48%)
- Wysokość względna minimalna 0 metrów
- Wysokość względna maksymalna 36 metrów
|