NUMER SZLAKU: nasz serwis P-7, nie uj臋ty w spisach PTTK
PRZEBIEG SZLAKU: USTRONIE MORSKIE PKS – SIANO呕臉TY – BAGICZ – LAS KO艁OBRZESKI – MALECHOWO – KUKINIA – RUSOWO – GWIZD – USTRONIE MORSKIE PKS
NAZWA SZLAKU: SZLAK DO NAJSTARSZYCH D臉BÓW W POLSCE
NADLE艢NICTWA: SZCZECINEK
GMINY: USTRONIE MORSKIE (powiat kolobrzeski)
NAWIERZCHNIE: DROGA ASFALTOWA, UTWARDZONA, LE艢NA, 艢CIE呕KI LE艢NE, DROGI BETONOWE, BRUK, POLNE.
KOLOR: Niebieski (malowane znaki i drogowskazy)
ROK OSTATNIEGO MALOWANIA: NIEZNANY
ROK OSTATNIEGO MONITORINGU/POMIARU: 2011
D艁UGO艢膯: 27,7 km
WA呕NE UWAGI:
- Szlak ma charakter P臉TLI.
- W 2011 roku oznakowanie na ca艂ej d艂ugo艣ci szlaku, oceniamy na dobre.
Pomiar wykonany za pomoc膮 GPS Garmin 76CSx i 78S - Podany jest kilometrarz ca艂kowity oraz pomi臋dzy odcinkami.
CHARAKTERYSTYKA SZLAKU
Opisywany szlak nale偶y do szlaków 艂atwych. Teren jest lekko pofa艂dowany. Róznica wysoko艣ci pomi臋dzy najni偶szym a najwy偶szym punktem na trasie wynosi oko艂o 36 metrów. Szlak prowadzi nas do najstarszego d臋bu w Polsce – Boles艂awa, który liczy sobie blisko 800 lat i jest 100 lat starszy od s艂ynnego Bartka. Na szlaku bardzo dobra baza noclegowo-偶ywieniowa. Ustronie Morskie ma bardzo ciekaw膮 histori臋 !
OPIS TECHNICZNY
Odcinek pierwszy, Ustronie Morskie PKS – Bagicz PKP, 6,70 km (6,70) – 1,1,1
Odcinek 艂atwy. Trasa przechodzi chodnikami i ulicami Ustronia, promenad膮 i drogami polnymi.
Ruszamy z przystanku PKS przy skrzy偶owaniu ulic Chrobrego i Wojska Polskiego. Tutaj te偶 w臋ze艂 ze szlakami; pieszy czerwony mi臋dzynarodowy E-9, rowerowy mi臋dzynarodowy R-10 (EV10), rowerowy zielony „Po gminie Ustronie Morskie” i rowerowy „Bike the Baltic”. Ruszamy w tereny le艣ne na pó艂noc. Mijamy amfiteatr. Na skrzy偶owaniu za nim skr臋camy w lewo. Dochodzimy do promenady i poruszamy si臋 ni膮, a偶 do miejscowo艣ci letniskowej Siano偶臋ty. Po drodze mijamy pla偶e (zej艣cia z promenady), platformy widokowe, przysta艅 ryback膮, molo oraz do艂膮cza szlak czerwony (E-9) ze wspólnym chwilowym przebiegiem. Szlak kE-9 ma dwie trasy w Siano偶臋tach, dlatego te偶 przetniemy go dwukrotnie – opis. Przy ko艅cu miejscowo艣ci, na skrzy偶owaniu skr臋camy w lewo – pieszy E-9, idzie dalej wzd艂u偶 wybrze偶a, za艣 od strony Ko艂obrzegu dochodzi do nas szlak rowerowy niebieski „Do Starych D臋bów” – towarzyszy nam do Bagicza PKP. Dochodz膮c do ulicy Lotniczej kierujemy si臋 w stron臋 lotniska na zachód. Tutaj te偶 dochodzi do nas z lewej pieszy E-9 – druga niitka. Omijaj膮c p艂yt臋 lotniska z prawej, docieramy do drogi asfaltowej - uwaga ruch lewostronny dla pieszych i poboczem. Poruszaj膮c si臋 ni膮 do najbli偶szego skrzy偶owania skr臋camy w lewo – szlak pieszy E-9 idzie dalej prosto. Kierujemy si臋 t膮 drog膮 a偶 do Bagicza PKP, a przed sam膮 stacj膮 przecinamy drog臋 krajow膮 nr 11. Tutaj te偶 ponowny w臋ze艂 szlaków rowerowych – R-10 i „Bike the Baltic, „Do Starych D臋bów”. Odcinek dost臋pny dla rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.
Odcinek drugi, Bagicz – Malechowo, 14,30 km (7,60) -1,2,1
Odcinek 艂atwy do艣膰 艂atwy. Jedynym utrudnieniem jest podej艣cie/zej艣cie z przewy偶szenia. Drogi polne i le艣ne przecinane s膮 strumyczkami – brak mostków ale nie stwarza to 偶adnych wi臋kszych trudno艣ci.
W Bagiczu na uwag臋 zas艂uguje zabytkowy cmentarz z prze艂omu XIX/XX wieku oraz stare poradzieckie lotnisko. Po przej艣ciu linii kolejowej (uwaga czynna), poruszamy si臋 drog膮 偶wirowa przez oko艂o 900 m. Docieramy do skraju lasu. Od tego miejsca a偶, b臋d膮 nam towarzyszy艂y tablice edukacyjne. Za skrajem lasu, na skrzy偶owaniu skr臋camy w prawo i meandruj膮c膮 drog膮 le艣n膮, po 550 m docieramy do d臋bu Boles艂awa (najstarszy d膮b w Polsce – ma oko艂o 800 lat wg bada艅 w 2000 roku). Kieruj膮c si臋 dalej szlakiem docieramy do drogi z p艂yt betonowych (jomb), skr臋caj膮c w prawo przez oko艂o 300 m do g艂ównego skrzy偶owania. Tu skr臋camy w lewo i jedziemy na po艂udnie przez 900 m, po urozmaiconym terenie Lasu Ko艂obrzeskiego. Na skrzy偶owaniu skr臋camy w lewo na wschód, za艣 niebieski szlak rowerowy „Do Starych D臋bów” odbija na po艂udnie. Idziemy przez 2 km mijaj膮c po obu stronach tereny podmok艂e, z spora ilo艣ci膮 藕ródlisk (na odcinku tej drogi znajduje si臋 drogowskaz do d臋bu Warcis艂aw). Po przej艣ciu dystansu dochodzimy do skrzy偶owania na którym szlak skr臋ca w lewo, a po 800 m w prawo. Przecinamy Malechowsk膮 Strug臋 i kieruj膮c si臋 znakami docieramy do stadniny koni, a nast臋pnie do drogi asfaltowej. Jeste艣my w wsi Malechowo. Tutaj równie偶 w臋ze艂 ze szlakiem rowerowym zielonym „Po Gminie Ustronie Morskie”. Odcinek dost臋pny dla rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.
Odcinek trzeci, Malechowo – Kukinia, 16,80 km (2,50) -1,1,1
Odcinek bardzo 艂atwy. Poruszamy si臋 droga asfaltow膮.
Na skrzy偶owaniu skr臋camy w prawo i idziemy do Kukini droga asfaltow膮- uwaga ruch lewostronny dla pieszych i poboczem. Po drodze mijamy Zak艂ady Rybne „Super Fish”. Docieramy do wsi Kukinia. Na ca艂ym odcinku wspólny przebieg ze szlakiem rowerowym zielonym „Po Gminie Ustronie Morskie”. Odcinek dost臋pny dla mi艂o艣ników nordic walking i rowerzystów.
Odcinek czwarty, Kukinia – Rusowo, 20,00 km (3,20) – 1,1,1
Odcinek 艂atwy, droga asfaltowa - uwaga ruch lewostronny dla pieszych i poboczem. Ponownie wraz ze szlakiem zielonym „Po Gminie Ustronie Morskie”, poruszamy si臋 droga asfaltow膮 na wschód. Po drodze mijamy ferm臋 wiatraków. Docieramy do wsi Rusowo – skrzy偶owanie. Tutaj warto na chwil臋 si臋 zatrzyma膰 i zwiedzi膰 miejscowo艣膰. Znajdziemy urokliwy park pa艂acowy z XIX wieku z pomnikiem oraz pomnikami przyrody - platan klonolistny "Antoni", jesion wynios艂y, jesion p艂acz膮cy, buk purpurowy i 4 lipy drobnolistnej. W parku do dzisiejszych czasów zachowa艂a si臋 cz臋艣ciowo budowla w kszta艂cie wie偶y wraz z opasaj膮c膮 j膮 fos膮, oraz zarys fundamentów pa艂acowych. Historia tego parku si臋ga pocz膮tku wieku XIX w. Na przestrzeni prawie 36 ha powsta艂 tu park o charakterze romantyczno - naturalistycznym. W sk艂ad parku wchodzi艂y m.in. dwa stawy rybne ze sztucznymi wysepkami po艣rodku na których sta艂 pos膮g Neptuna oraz czapla. Ros艂o tu wiele drzew i krzewów egzotycznych, specjalnie sprowadzanych w tym celu. Ogromne powierzchnie trawników upi臋ksza艂y ca艂y obraz. Przepi臋kne za艂o偶enie parkowo - pa艂acowe zachwyca艂 wielko艣ci膮 i luksusem. Bezpo艣rednio po wkroczeniu do wsi Rosjan pa艂ac zosta艂 rozszabrowany. Po wojnie kiedy zabrak艂o w艂a艣ciciela pa艂acu, który dba艂by o niego, troszczy艂 si臋 o walory przyrodniczo - widokowe parku, pa艂ac zdewastowano i rozebrano. Do dzi艣 pozosta艂y tylko resztki, zarysy fundamentów. Zachowa艂a si臋 cz臋艣ciowa budowla przypominaj膮ca wygl膮dem wie偶臋 zamku krzy偶ackiego jak i te偶 opasuj膮ca j膮 fosa. Wi臋cej ciekawych informacji zwi膮zanych z Parkiem Podworskim w Rusowie znajdziesz na stronie: http://www.parki.org.pl/parki-dworskie-i-przypalacowe/park-podworski-w-rusowie
Jednak najwi臋ksz膮 atrakcj膮 wsi jest Ko艣ció艂 filialny z XIV w. pw. Matki Boskiej Ró偶a艅cowej w Rusowie. Ko艣ció艂ek jest jedn膮 z najstarszych 艣wi膮ty艅 chrze艣cija艅skich na Pomorzu, dzi艣 liczy sobie ponad 600 lat. Jest niew膮tpliwie cennym zabytkiem, a nawet pomnikiem 艣redniowiecznej architektury sakralnej. Ko艣ció艂ek z wyj膮tkiem przybudówki z XIX wieku (od strony wschodniej - zbudowano j膮 jako zachrysti臋) jest 艣redniowieczny. Wie偶a i nawa s膮 masywne zbudowane z kamieni polnych i cegie艂 艂膮czonych na zapraw臋 wapienn膮, mury cz臋艣ciowo zosta艂y otynkowane. Jeszcze w 1899 roku w wie偶y znajdowa艂 si臋 dzwon datowany na rok 1379, prawdopodobnie zosta艂 zabrany z ko艣cio艂a w celu przetopienia na armaty. Szcz臋艣liwie ocala艂 drugi z dzwonów - renesansowy odlany w 1592 roku, którego dora藕ne dzwonienie jak dawniej wzywa wiernych na modlitw臋. Przetrwa艂 te偶 drewniany wisz膮cy 艣wiecznik wykonany w formie okr臋gu, na którym znajduje si臋 dwana艣cie profitek na 艣wiece (to symboliczne ukazanie dwunastu aposto艂ów, czyli jedno艣ci Ko艣cio艂a 艣wi臋tego). Uwaga: By zwiedzi膰 ko艣ció艂ek wewn膮trz trzeba uda膰 si臋 do le偶膮cego w pobli偶u gospodarstwa (nr 13) w Rusowie po klucz. Warto poprosi膰 gospodarza o oprowadzenie po 艣wi膮tyni - zna bardzo dobrze jego histori臋, mo偶e opowiedzie膰 wiele ciekawostek nie zawartych w opisie jak i te偶 o Rusowie.
Odcinek pi膮ty, Rusowo – Gwizd PKP, 25,80 km (5,80) – 1,1,1
Odcinek 艂atwy, droga asfaltowa - uwaga ruch lewostronny dla pieszych i poboczem.
We wsi skr臋camy w lewo i kierujemy si臋 na pó艂noc. Po drodze w臋ze艂 ze szlakiem rowerowym czarnym "Szlak Wiatraków" z Tatowa do Strachomina. Mijamy z lewej strony wie偶臋 ci艣nie艅 i dalej kierujemy si臋 prosto. Po oko艂o 2,3 km docieramy do osady (Wietrzno I) gdzie znajduje si臋 farma wiatrowa. Nast臋pnie skr臋camy w lewo w drog臋 le艣n膮 (utwardzon膮) i po kilkuset metrach ponownie zaczyna si臋 nawierzchnia asfaltowa. Po lewej mijamy las 艁asi艅ski. Za lasem po prawej ponownie widzimy ferm臋 wiatraków – dla jednych 艂adny krajobraz dla innych nie J. Dochodzimy do stacji Gwizd PKP. Szlak idzie wraz ze szlakiem zielonym rowerowym „Po Gminie Ustronie Morskie”. Odcinek dost臋pny dla mi艂o艣ników nordic walking i rowerzystów.
Odcinek pi膮ty, Gwizd PKP - Ustronie Morskie, 27,70 km (1,90 km) – 1,1,1
Odcinek 艂atwy, droga gruntowa na przemian z drog膮 偶wirow膮, oraz na ko艅cu asfalt.
Przechodzimy przez tory kolejowe i drog臋 krajow膮 nr 11 z zachowaniem ostro偶no艣ci i idziemy na pó艂noc. Przed sam膮 miejscowo艣ci膮 szlak prowadzi przez lasek z chodnikiem i 艣cie偶ka rowerow膮. Po wyj艣ciu z lasku dochodzimy do g艂ównej drogi w Ustroniu Morskim i skr臋camy w lewo do skrzy偶owania Chrobrego i Wojska Polskiego (pocz膮tek/koniec szlaku). Tutaj te偶 w臋ze艂 ze szlakami; pieszy czerwony mi臋dzynarodowy E-9, rowerowy mi臋dzynarodowy R-10 (EV10), rowerowy zielony „Po gminie Ustronie Morskie” i rowerowy „Bike the Baltic”. Odcinek dost臋pny dla rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.
PODSUMOWANIE.
- Szlak oznakowany na obydwa kierunki jego pokonywania.
- Oznaczenie szlaku w 2011 roku okre艣lamy jako dobre.
- Generalnie szlak mo偶na pokona膰 zarówno rowerem jak i z zastosowaniem nordic walking. Utrudnienia wskazane s膮 w opisie szlaku na poszczególnych odcinkach. Drogi w dobrym stanie. Ocena ogólna szlaku jako 艂atwy z miejscowymi utrudnieniami.
SKALA TRUDNO艢膯I PIESZA – 1 SKALA TRUDNO艢CI ROWER – 1 SKALA TRUDNO艢CI NORDIC WALKING - 1
1 – 艂atwy bez utrudnie艅 2 – z miejscowymi utrudnieniami 3 – o utrudnionym przej艣ciu/przeje藕dzie
OPIS DANYCH TECHNICZNYCH SZLAKU:
- D艂ugo艣膰 szlaku 27,70 km
- 艁膮czna wysoko艣膰 podej艣膰 na trasie 133 metrów (52%)
- 艁膮czna ilo艣膰 zej艣膰 na trasie 133 metrów (48%)
- Wysoko艣膰 wzgl臋dna minimalna 0 metrów
- Wysoko艣膰 wzgl臋dna maksymalna 36 metrów
|