NUMER SZLAKU W SERWISIE: P-N-ZWA-116
NUMER SZLAKU WG PTTK: brak danych
PRZEBIEG SZLAKU: KĘPA KRAJEŃSKA PKP – GŁODNE JEZIORKA – RZ. MŁYNÓWKA MOST – WĘZEŁ SZLAKÓW MARTWICA (j.Marta) węzeł szlaków
NAZWA SZLAKU: BRAK DANYCH
NADLEŚNICTWA: DPN, TUCZNO
GMINY: TUCZNO
NAWIERZCHNIE: DROGA ASFALTOWA, UTWARDZONE, GRUNTOWE, ŚCIEŻKI LEŚNE.
KOLOR: Niebieski (malowane znaki i drogowskazy)
ROK OSTATNIEGO MALOWANIA: NIEZNANY, po za DPN oceniamy na 2006
ROK OSTATNIEGO MONITORINGU/POMIARU: 2012
DŁUGOŚĆ: 8,5km (pomiar wg. GPS 78S, pomiar co 10 metrów)
WAŻNE UWAGI:
- Szlak ma charakter liniowy.
- W 2012 roku oznakowanie na całej długości szlaku, oceniamy na dostateczny z minusem. Na terenie Drawieńskiego Parku Narodowego bardzo dobre.

CHARAKTERYSTYKA SZLAKU
Opisywany szlak należy do szlaków dość łatwych. Długość szlaku pozwala na przebycie szlaku w kilka godzin. Szlak urozmaicony, przebiega po terenie pagórkowatym, wśród lasów i terenów chronionych. Kilka malowniczych widoków na terenie DPN oraz bardzo ciekawy zabytek techniki – most kolejowy nad Płociczną. Na uwagę zasługują również „Głodne Jeziorka” i ciągnące się wzdłuż nich umocnienia ziemne. Niestety szlak ten znajdziemy tylko na niektórych mapach. Fajna trasa na całodniową wycieczką rowerową z lekkim trekingiem.
OPIS TECHNICZNY
Całość szlaku - 8,5 km - (1,1,1)
Odcinek łatwy drogi asfaltowe, gruntowe.
Początek szlaku znajduje się na stacji PKP Kępa Krajeńska, tuż nieopodal wsi. Możemy tutaj dojechać pociągiem lub wrócić nim do bazy wypadowej. UWAGA – brak oznakowania początku/końca szlaku. Oznakowanie w tym miejscu jest bardzo niewidoczne i trzeba się przyjrzeć drzewom. Z przystanku idziemy kierunku drogi asfaltowej. Nie przechodzimy przez przejazd kolejowy lecz idziemy dalej na wschód. Asfaltem – szosa powstała w ostatnich latach i przy jej budowie wycięto drzewa z oznakowaniem). Kierujemy się na wchód drogą asfaltową przez około 800 m. W miedzy czasie na przecięciu z rz. Płociczną, zaledwie 100 m na południe od drogi znajduje się zabytkowy most kolejowy o wysokości 31m z niesamowitymi widokami z mostu – most ostatnio wyremontowano. Idziemy dalej asfaltem i przy rozwidleniu skręcamy w prawo skos Aby wraz ze szlakiem rowerowym wejść w drogę leśną. Po przejściu ok. 500 m, dochodzimy do przejazdu kolejowego. Od tego miejsca znaki są trochę lepiej widoczne, jednak warto na skrzyżowaniach poszukać znaków w drugą stronę aby nie wypaść z trasy. Za przejazdem odchodzi od nas szlak rowerowy a my skręcamy na południe, aby przez ponad 3 km wędrować lasem, drogami gruntowymi i duktami. Docierając do Młynówki, naturalnej granicy Drawskiego Parku Narodowego przechodzimy przez mostek i kierujemy się do jeziora Martew. UWAGA – most ten jest uszkodzony i trzeba uważać przy przejeżdżaniu (stan 2012 rok). Na Młynówce możemy spotkać spływy kajakowe startujące w Tucznie. Niestety coraz rzadziej spływające z powodu prowadzenia trasy nie tylko przez teren DPN ale i rezerwat Przyrody na Młynówce.. W tym miejscu możemy również zauważyć stare oznakowanie pieszego szlaku czarnego odbijające w lewo i przechodzące na bardzo krótkim odcinku przez DPN – szlaku nie ma na mapach ani w spisach. Po pokonaniu Młynówki wchodzimy na teren Drawieńskiego Parku Narodowego i tu znacząco poprawia się stan oznakowania szlaku. Po lewej mijamy dawny rezerwat „Głodne Jeziorka” obecnie włączony w granicę DPN. Wzdłuż drogi cały czas widzimy ciąg umocnień ziemnych Wału Pomorskiego. Po przebyciu 2,5 km odcinka drogi leśnej, docieramy do węzła szlaków w okolicy j. Marta (j. Martwica,Martew), gdzie nasz szlak kończy/rozpoczyna swój bieg. Spotykamy się tutaj z pieszym szlakiem czerwonym Człopa-Jez. Karpiowe – Nadarzyce. Właśnie tym szlakiem skręcając na wschód dotrzemy dobrą drogą do najbliższej miejscowości Martew a później asfaltową do Tuczna, skąd możemy wrócić do naszej bazy wypadowej PKS lub PKP z oddalonego troszkę dworca PKP. Tuczno to również duży węzeł szlaków pieszych i rowerowych. Odcinek na całej długości dostępny dla pieszych, rowerzystów i miłośników nordic walking.
PODSUMOWANIE.
- Szlak oznakowany na obydwa kierunki jego pokonywania.
- Oznaczenie szlaku w 2012 roku określamy jako dostateczne z minusem. Na terenie DPN bardzo dobre.
- Generalnie szlak można pokonać zarówno rowerem jak i z zastosowaniem nordic walking. Drogi w dobrym stanie. Ocena ogólna szlaku jako łatwy.
- węzły szlaków pozwalają na wariantowość wycieczki.
SKALA TRUDNOŚĆI PIESZA – 1 SKALA TRUDNOŚCI ROWER – 1 SKALA TRUDNOŚCI NORDIC WALKING - 1
1 – łatwy bez utrudnień 2 – z miejscowymi utrudnieniami 3 – o utrudnionym przejściu/przejeździe
OPIS DANYCH TECHNICZNYCH SZLAKU WG. GOOGLE MAPS:
- Długość szlaku 8,5 km
- Łączna wysokość podejść na trasie około 100 metrów (53%)
- Łączna ilość zejść na trasie około 98 metrów (47%)
- Wysokość względna minimalna około 87 metrów
- Wysokość względna maksymalna około 104 metry
- Wysokość względna średnia około 114 metrów
|