Przetłumacz stronę

Nawigacja
OFERTA ZNAKARSKA
TURYSTYKA = SZLAKI ?
KONCEPCJA SZLAKU
PROJEKT SZLAKU
UZGODNIENIA
OZNAKOWANIE
INFORMACJA
CENNIK PRAC
REALIZACJE
NASZA KADRA

NASZ SERWIS
NASZA ODZNAKA
WYSZUKIWARKA
Regulamin serwisu
Historia i misja
O Autorach
Dołącz do nas
Partnerzy i wsparcie
Darowizna
Kontakt z serwisem
Dane teleadresowe
Turystyczne linki

NASZE SZLAKI
OGÓLNY SPIS SZLAKÓW
FORUM DYSKUSYJNE
Pobieralnia plików
Galeria zdjęć
Oznaczenia szlaków
Co to jest szlak
Historia szlaków

SZLAKI PIESZE
Szlaki piesze krajowe
Szlaki nordic walking
Szlaki spacerowe
Szlaki tematyczne
Szlaki miejskie

SZLAKI ROWEROWE
Szlaki krajowe
Inne szlaki

MIĘDZYNARODOWE
Szlaki piesze
Szlaki rowerowe
Droga Św Jakuba
Inne

INNE SZLAKI I TRASY
Szlaki wodne
Szlaki konne
Trasy rowerowy
Trasy motorowe
Trasy biegowe
Trasy narciarskie
Trasy rekreacyjne

ARTYKUŁY TURYSTYCZNE
Ciekawe obiekty
Nasze wyprawy
Inne
Informacja Turystyczna
ZACHODNIOPOMORSKIE



Najlepsze mapy GPS do Garminów

Ostatnie artykuły
ODZNAKA TURYSTYCZNA ...
P-N-ZGL-130, niebies...
R-N-ZSW/ZKA-013 nieb...
P-N-ZSW/ZKA-108 (PTT...
P-S-ZKA-129, czarny ...
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Aktualnie online
Gości online: 1

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 219
Najnowszy użytkownik: Andrzejpa
Polecane
INTERNETOWY SKLEP TURYSTYCZNY

Szukasz sprzętu turystycznego w dobrej cenie ? Zapraszamy do naszej Składnicy Turystycznej. W ofercie wszystko co potrzebne na wypad, biwak, wycieczkę .... Oferujemy sprzęt renomowanych marek outdoor-owych od sprzętu kuchennego, poprzez biwakowy, po liofilizaty. Sprzedajemy między innymi następujące marki; Optimus, Rockland, GSIOUTDOOR, Moraknive, Meteor, Campingaz i inne.

Sklep turystyczny "SkładnicaTurystyczna.pl"


UWAGA - NOWA STRONA SZLAKÓW - WWW.WEDRUJZNAMI.PL.

Wędruj z Nami - Serwis Szlaków Turystycznych i sklep turystyczny

Niniejsza strona jest stroną archiwalną. Całość danych przeniesiono na nową stronę szlaków. Przygotowałem również mapę on-line ze szlakami i obiektami, która jest cały czas rozwijana - www.SzlakiTurystyczne.eu


Nawigacja
Artykuły » SZLAKI PIESZE » ZP-1089-zielony, ŚWIDWIN ZAMEK - ŚWIDWIN PKP, 62,9 km "Kocioł Świdwiński"
ZP-1089-zielony, ŚWIDWIN ZAMEK - ŚWIDWIN PKP, 62,9 km "Kocioł Świdwiński"

ZAPRASZAMY NA NOWĄ STRONĘ SZLAKÓW.  POWOLI POPRAWIAMY I UZUPEŁNIAMY OPISY, UMIESZCZAMY NOWE INFORMACJE I SZLAKI. NOWY OPIS NA https://www.wedrujznami.pl/P-Z-ZSD/ZDR-070

 

NUMER SZLAKU: wg. spisu PTTK ZP-1089-z

PRZEBIEG SZLAKU: ŚWIDWIN ZAMEK - KOSZANOWO - CHOMĘTOWO -LEŚNICZÓWKA ŚWIDWIN - RZEPCZYNO - BRZEŻNO - WIĘCŁAW - KARSIBÓR - KLECKO - DONATOWO - BIERZWNICA - CIESZENIEWO - KLUCZKOWO - ŚWIDWINEK - ŚWIDWIN PKP

NAZWA SZLAKU: KOTŁA ŚWIDWIŃSKIEGO

NADLEŚNICTWA: ŚWIDWIN

GMINY: ŚWIDWIN (powiat świdwiński), Brzeżno (powiat świdwiński), Drawski (powiat drawski)

NAWIERZCHNIE: DROGA ASFALTOWA, UTWARDZONA, LEŚNA, ŚCIEŻKI LEŚNE, DROGI BETONOWE, BRUK, POLNE

KOLOR: ZIELONY (malowane znaki i drogowskazy)

ROK OSTATNIEGO MALOWANIA: NIEZNANY OCENIAMY NA 2004 ROK

ROK OSTATNIEGO MONITORINGU/POMIARU: 2011

DŁUGOŚĆ: 63,4 km

WAŻNE UWAGI:

  1. Szlak ma charakter niezamkniętej pętli. Krańce odległe są od siebie około kilometra.
  2. Brak węzłów szlaków a tym samym wariantowości wędrówki. Należy zaplanować na 2-3 dni w przypadku wędrówki pieszej. Jedynie węzeł szlaków w Karsiborze - niebieski rowerowy i konny w okolicach Klęcka (nie można wędrować konnym szlakiem).
  3. W 2011 roku oznakowanie na całej długości szlaku, oceniamy na niedostateczne. Oznaczenia są w wiekszości stare a a wielu miejscach wogóle ich brakuje. Dość trudno jest pokonać bez mapy.

 Pomiar wykonany za pomocą GPS Garmin 76CSx i 78S - Podany jest kilometrarz całkowity oraz pomiędzy odcinkami.


CHARAKTERYSTYKA SZLAKU  

Opisywany szlak należy do szlaków łatwych. Posiada jednak kilka trudniejszych odcinków. Jest to dość długi szlak i warto przy planowaniu jego pokonania zaplanować noclegi. Infromacje można uzyskać choćby w Informacji Turystycznej w zamku. Szlak zaczyna i kończy się w Świdwinie. Historia szlaku sięga 1983 roku. Wówczas działacze ZBOWID-u i PTTK, wytyczyli szlak aby upamiętnić działania wojenne Wojska Polskiego, podczas II Wojny Światowej. Wędrówkę możemy rozpocząć zrówno z przed Zamku Wdlów jak i z dworca PKP. Zapraszamy do spaceru.

OPIS TECHNICZNY

Odcinek pierwszy, Świdwin Zamek - Chomętowo, 7,13 km (7,13) - (1,1,1)

Odcinek bardzo łatwy. Poruszamy się ulicami miasta Świdwin oraz drogami utwardzonymi. Poczatek/koniec szlaku przed wejściem do zamku Wedlów. Zapraszamy do zwiedzenia tego okazałago obiektu. Początkowo był zbudowany w stylu gotyckim. Późniejsze przebudowy zmieniły jego  charakter architektoniczny. Ruszamy ulicą Niedziałkowskiego w kierunku północno-wschodnim. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i poruszamy się kolejno ulicami: Wojska Polskiego, w prawo Drawską. Na tym odcinku widzimy pomnik Poległym i Pomordowanym Żołnierzom i Ofiaróm Faszyzmu i Stalinizmu. Widoczny jest również gotycki kościół z 1338 roku pw. M.B.N.P. zaś w w głębi Bramę Kamienną z 1475 roku. Na odcinku miejskim możemy na naszym szlaku podziwiać  park miejski z 2 połowy XIX wieku  Warto poświęcić chwilę do zapoznania się z perełkami architektonicznymi Świdwina. Poruszamy się dalej ulicą Drawską (droga nr 162). Po dojściu do rozjazdu ulic, skręcamy w ulicę Podmiejską i wyjeżdżamy z miasta. Dojeżdżamy drogą asfaltową do wsi Koszanowo. Tutaj możemy odnaleźć zabytkowy dwór z przełomu XIX/XX wieku. Na skrzyżowaniu skręcamy na wschód w kierunku wsi Chomętowo. Poruszamy się drogą utwardzoną pośród pól do osady. Tutaj wchodzimy w bruk. Z ciekawych obiektów odnajdziemy tutaj zabudowania gospodarcza z początku XIX wieku oraz dwie najstarsze chałupy pod numerami 5 i 15. Odcinek na całej długości dostępny dla rowerzystów i miłosników nordic walking.

 Odcinek drugi, Chomętowo - Wierzbnica skrzyżowanie, 13,40 km (6,27) - (1,2,2)

Odcinek na całej długości porusza się głownie drogami polno-leśnymi. Do skrzyżowania Mulite szlak przebiega dość zarośniętą i nierówną drogą polną (miedzową), która miejscami może być zaorana i podmokła. Dla rowerzystów i miłośników nordic walking, proponujemy objazd tak jak na schemacie drogą o lepszej nawierzchni.

Po dojechaniu do głównej drogi skręcamy w prawo w kierunku skrzyżowania Mulite. Wracamy do własciwego przebiegu szlaku. Wyjeżdżamy brukiem z Chomętowa. Tuż za budynkami skręcamy w prawo aby po chwili na rozwidleniu dróg odejść od niej poruszając się droga polną wzdłuż zarośli i drzew. Po kilkudziesięciu metrach odbijamy w lewo i lekkim łukiem pośród pól i łąk dochodzimy do dużego skrzyżowania. Na nim drogą śródlesną poruszamy się na wprost mijając zagrodę osady Mulite (Barwinek). Na rozwidleniu skręcamy w kierunku północno-wschodnim i drogą śródlesną dochodzimy do skraju lasu. Od tej pory poruszamy się droga polną. Na skrzyżowaniu polnym skręcamy w lewo dochodząc do ruiny PGR Wierzbnica. Po skręcie w prawo mijamy wysypisko smieci i dochodzimy do drogi asfaltowej. Tutaj kończymy odcinek drugi naszego szlaku. Z tego miejsca możemy również wrócić do Świdwina. Skręcając w lewo dojedziemy do Kluczkowa a z tamtąd za znakami szlaku zielonego pieszego dojdziemy do dworca PKP w Świdwinie.  Odcinek na całej długości dostępny dla rowerzystów i miłosników nordic walking oprócz odcinka w opisie wyżej. - obejście/objazd wskazany na schemacie..

Odcinek trzeci, Wierzbnica skrzyżowanie - Rzepczyno, 19,30 km (5,90) - (1,1,1)

Dość łatwy odcinek dla każdej formy turystyki kwalifikowanej. Poruszamy się głównie drogami utwardzonymi, asfaltem i brukiem.

Skręcamy w prawoi droga asfaltową i później brukowaną dochodzimy do Przyrzecza. Po drodze mijamy zabudowania leśniczówki. Na skrzyżowaniu obok przystanku PKS możemy na chwilkę zatrzymać się przy pomniku poświęconym walkom z X Korpusem SS. To własnie w tym miejscu poległ ppor. Adam Stefański - dowódca 1 kompa, 1pp 2DP 1 Armii Wojska Polskiego. Na ksrzyzowaniu skręcamy w prawo iutwardzoną drogą mijamy las i wyjeżdżamy na skrzyżowaniu obokosady Grądzkie. W większości to ruiny domów. Skręcamy w lewo, mijamy jedno z gospodarstw i drogą polną dojeżdząmy do wsi Rzepczyno.  Na skrzyżowaniu idziemy dalej na wprost wchodząc do wsi. Miłośnicy historii mogą zwiedzić tutaj kilka ciekawych obiektów. Kościół późnogotycki z XVII wieku z dzwonicą drewnianą z XIX wieku. odrestaurowany pałac z 2 połowy XIX wieku otoczony parkiem krajobrazowym i oczywiście starą zabudowę wsi. Odnajdziemy również ślady niemieckiej przeszłości - pomnik przykościelny poświęcony mieszkańcom któzy zgineli podczas I Wojny  Światowej - jedyny który do dnia dzisiejszego ostałsię zniszczeniom w powiecie świdwińskim. Z Rzepczyna możemy poruszać się dalej szlakiem lub wrócić z powrotem do Świdwina PKS lubpieszo w kierunku północnym na Koszanowo. Odcinek na całej długości dostępny dla rowerzystów i miłosników nordic walking.

Odcinek czwarty, Rzepczyno - Więcław skrzyżowanie, 23,00 km (3,70) - (1,1,1)

Odcinek łatwy, przebiega głównie szosą (tutaj uwaga na ruch pojazdów) oraz dobrej jakości drogą polną.

Po  odpoczynku i zwiedzeniu Rzepczyna ruszamy na wschód wpierw brukowaną a potem asfaltową drogą w kierunku zachodnim. Po prawej stronie mijamy jezioro Brzeźno aby po chwili dojść do drogi nr 162 oraz wsi Brzeżno. Jest ona siedzibą władz gminy Brzeżno. Tutaj skręcamy w lewo i poruszając się drogą asfaltową w kierunku południowym dochodzimy do Więcławia. Na tym odcinku uważamy na ruch pojazdów i przestrzegamy przepisów ruchu drogowego.W Więcławiu możemy podziwiać neoromański kościół z XIX wieku z oryginalnym wnetrzem oraz kolejny pomnik upamiętnijący walki II WŚ. Wiele budynków wsi objętych jest opieką konserwatorską. We wsi możemy również rozpocząć spływ kajakowy Starą Regą.

Odcinek piąty Więcław skrzyżowanie - Karsibór skrzyżowanie, 29,50 km (6,50) - (1,2,1)

Kolejny łatwy odcinek idący drogami polnymi. Czasami lekko zarośnietymi.

We wsi skręcamy w lewo aby drogą polną o dość dobrej nawierzcni, poruszać sie w kierunku Karsibora. Odcinek kończy się na skrzyżowaniu z szosą. Znajdziemy tutaj krzyż przydrożny. Również w tym miejscu nasz szlak spotyka się na chwilę (węzeł szlaków) z niebieskim szlakiem rowerowym "Wzgórz Moreny Czołowej"Odcinek na całej długości dostępny dla rowerzystów i miłosników nordic walking.

Odcinek szósty, Karsibór skrzyżowanie - Klęcko, 33,80 km (4,30) - (1,1,1)

Odcinek szlaku bardzo łatwy, przebiega głównie szosą, brukiem i drogą  utwardzoną.

Na skrzyzowaniu skręcamy w lewo i dochodzimy do pomnika poświęconego 3pp 1DP 1 AWP, który wyzwolił wieć 6 marca 1945 roku. Idąc dalej szosą mijamy pojedyncze zabudowania Karsiboru. Od nazwy wsi pochodzi również nazwa Zespołu Przyrodniczo-Krajobrazowego który mijamy po północno - wschodniej stronie. Znajdziemy tu dobrze przygotowaną ścieżkę dydaktyczną "Torfowisko Karsibrór" z tablicami edukacyjnymi. W seołectwie Karsibór znajdziemy też dwa pomnikowe dęby GRUBY i WYSOKI. Za wsią skręcamy w prawo i drogą brukowaną a następnie żużlową docieramy do leśniczówki Kłęcko. Tutaj kończymy nasz odcinek szlaku i chwila odpoczynku. Odcinek na całej długości dostępny dla rowerzystów i miłosników nordic walking.

Odcinek siódmy Kłęcko - Rycerzewko, 40,4 km (6,60) - (1,2,1)

Odcinek dość łatwy, przebiegający głównie drogami leśnymi i utwardzonymi dobrej jakości. Jedynie na południe od jeziora Kłęckiego krótki odcinek dość błotnistej i nierównej drogi leśnej - wspólny przebieg z szlakiem konnym.

Z leśniczówki dalej poruszamy się utwardzoną drogą leśną. W pewnym momencie od zachodu dochodzi do nas szlak konny. "Pojezierza Drawskiego", z którym wspólnie przez chwilkę przebiega nasz szlak - uwaga na ruch konny ! Po chwili skręcamy w lewo i kierując się dość zniszczoną drogą leśną (kałuże, gruz, błoto) kierujemy się na północ. Ten odcinek jest trudny dla rowerzystów i NW.Na szczęście jest też bardzo krótki. Po chwili skręcamy ponownie w prawo. Z ciekawostek - odnajdziemy tutaj poniemiecki drogowskaz kamienny z napisem "Klensnik 1, Morlengand 3 km". Na natsępnym dużym skrzyżowaniu, po wyjściu z lasu skręcamy w lewo i poruszamy się drogą na północ, mając po lewej stronie jezioro Kłęcko. Na trasie miamy pojedyncze zagrody osady Donatowo. Dochodzimy do północnego krańca jeziora - tutaj znajduje się parking jak i idealne miejsce na biwakowanie. Na rozjeździe na skraju lasu poruszamy się na północ i po ok 1,5 km dochodzimy do bruku. Mijamy wieś Kaplice aby po chwili dotrzeć do szosy w Rycerzewku. Odcinek na całej długości dostępny dla rowerzystów i miłosników nordic walking - z wyjatkiem krótkiego odcinka wskazanego w opisie.

Odcinek ósmy, Rycerzewko - przeprawa nad rz. Rega, 46,50 km ( 6,10) - (1,1,1)

Odcinek bardzo łatwy idący szosą asfaltową.

Z Rycerzewka ruszamy szodą aż do samej Bierzwnicy. W miejscowości czeka na nas kilka turystycznych atrakcji. Jeśli na chwlę odejdziemy szosą w kierunku na Sławę odnajdziemy zespół pałacowo-parkowy. Na skraju zespołu okazały dąb, a dalej Cenotaf von Oppenveld z XIX/XX wieku wykonany w formie obeliska z czarnego marmumuru. W zespole znajduje się pałac neoklasycystyczny z 2 połwy XIX wieku oraz park przypałacowya w nim okazały cyprysik błotny. Wracając do Bierzwnika, znajziemy tutaj kolejny pomnik upamiętniający walki kotła Świdwińskiego poświęcony żołnierzom polskim którzy 5 marca 1945 roku wyzwolili wieś. Do niewątpliwych atrakcji wsi należy również eklektyczny kościół filialny w Bierzwnicy z XIX w., w którym znajduje się dzwon późnogotycki z 1581 r. i barokowy świecznik z końca XVIII w.. Po odpoczynku i zwiedzeniu wsi ruszamy dalej w kierunku Świdwina aż do skrętu szlaku w prawo na skarju lasu. Odcinek na całej długości dostępny dla rowerzystów i miłosników nordic walking.

Odcinek dziewiąty, Przeprawa nad rz. Rega - Kluczkowo, 54,60 km (8,10) - (1,2,2)

Odcinek generalnie łatwy. Duże utrudnienie na jego pierwszym kilometrze. Droga jest miejscami mocno zarośnięta oraz czeka nas przeprawa przez Regę. JEdnakw tym miejscu jest ona małą rzeczką do przejścia.  

Schodzimy z drogi asfaltowej w drogę polną i po chwili dochodzimy do Regi. Obecnie jest ona uregulowana (w 2011 roku trwają prace). Po przeprawie czeka nas marsz podmokłą łąką na odcinku około 1 kilometra. Dochodzimy do skraju lasu aby wreszcie wyjść z zarośniętej drogi na drogę leśną o dobrej nawierzchni. Tutaj za znakami szlaku pieszego pośród boru sosnowego i lasów mieszanych podążamy do Cieszeniewa. Tutaj rownież odnajdziemytablicę upamiętniającą likwidację "Kotła Świdwińskiego" i wyzwolenie wsi. Jeśli pójdziemy w kierunku na Suchą, po chwili odnajdziemy zabytkowy kościół z końća XIX wieku. Po krótkim odpoczynku i posileniu się w sklepie (klubokawiarnia), ruszamy w kierunku południowo zachodnim drogą polną (skręcamy przy przystanku PKS w lewo). Dochodzimy do mostu nad rzeką Rega i idziemy dlaej w  kierunku zachodnimw kierunku Kluczkowa. Po drodze mijamy ruiny młyna. Wchodzimy do wsi i którą oczywiście eksplorujemy, gdyż jej dzieje sięgają 1 połowy XIV wieku. Znajdziemy w niej zabytkowy kościół zbudowany w stylu neogotyckim z zewnątrzną dzwonnicą. Zbudowany został z głazów narzutowych i cegły w 1856 roku. Nieopodal pomnik poniemiecki poświęcony poległym podczas I Wojny Światowej oraz pomnik upamiętniający walki w Kotle Świdwińskim jak i wyzwolenie wsi, zbudowany w formie proporca postawionego na postumencie. Z Kluczkowa możemy pojechać komuikacją samochodową do Świdwina lub po dość prostym terenie skierować nogi na dworzec świdwiński. Odcinek na całej długości dostępny dla rowerzystów i miłosników nordic walking. 

Odcinek dziesiąty, Kluczkowo - Świdwin PKP, 63,40 (8,80km) - (1,1,1)

Odcinek bardzo łatwy. Przebiega po szosie asfaltowej i drodze utwardzonej oraz ulicami Świdwina.   

Ruszamy z Kluczkowa szosą asfaltową w kierunku Świdwina. Zwracamy szczególną uwagą na przepisy ruchu drogowego. Po kilku kimoetrach skręcamyw w prawo skos i drogą polną dochodzimy do nieiwelkiego jeziorka. Za jeziorkiem skręcamy w lewo i poruszamy się w pośród budynków osady Świdwinek II. Dochodzimy z powrotem do asfaltu i przy szkole skręcamy w prawo. W centrum szkoły znajduje się izba muzealna. Wkraczamy do Świdwina. Idąc ulicą Kombatantów Polskich dochodzimy do ronda - Plac Sybiraków. Po prawej stronie mijamy Park Wodny Relax. Idziemy na wprost ulicą Połczyńską. Nastepnie skręcamy w prawo w ulicę 3 marca i dochodzimy do placu Lotników oraz samego dworca PKP. Na przeciw dworca pomnik poświęcony żołnierzom polskim i radzieckim oraz pomnik-samolot MIG-17. Zakończamy nasz jakże ciekawy i "wojenny" szlak. Odcinek na całej długości dostępny dla rowerzystów i miłosników nordic walking. 

PODSUMOWANIE.

  • Szlak oznakowany na obydwa kierunki jego pokonywania.
  • Oznaczenie szlaku w 2011 roku określamy jako złe i niedostateczne. Szlak wymaga pilnej renowacji a turyści w wielu miejscach nie poradzą sobie bez mapy
  • Generalnie szlak można pokonać zarówno rowerem jak i z zastosowaniem nordic walking. Utrudnienia wskazane są w opisie szlaku na poszczególnych odcinkach. Drogi w dobrym stanie. Ocena ogólna szlaku jako łatwy z miejscowymi utrudnieniami.

SKALA TRUDNOŚĆI PIESZA – 1
SKALA TRUDNOŚCI ROWER – 1
SKALA  TRUDNOŚCI NORDIC WALKING - 1

1 – łatwy bez utrudnień
2 – z miejscowymi utrudnieniami
3 – o utrudnionym przejściu/przejeździe

OPIS DANYCH TECHNICZNYCH SZLAKU:

  1. Długość szlaku 63,4 km
  2. Łączna wysokość podejść na trasie 179 metrów (49% trasy)
  3. Łączna ilość zejść na trasie 181 metrów (51% trasy)
  4. Wysokość względna minimalna 86 metry
  5. Wysokość względna maksymalna 161 metry



Mapa dedykowana przez nas do pokonywania szlaku


MINI_okladka_kociol Szlak Kotła Świdwińskiego. Mapa turystyczna.

skala 1:40.000
format: 66x46 cm
nakład: 2.000 egz.
edycja: 2006
języki: polski, niemiecki

Wydawnictwo - EKO-MAP Świdwin www.ekomap.pl



Komentarze

Poleć ten artykuł

Podziel się z innymi: Facebook Google Reddit Tweet This Yahoo
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 0% [0 głosów]
Bardzo dobre Bardzo dobre 100% [1 głos]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
BIBLIOGRAFIA I ŹRÓDŁA

Przygotowując opisy szlaków, schematy oraz artykuły oparliśmy się na następujących materiałach i źródłach:

  1. Wolna Encyklopedia "WIKIPEDIA" na podstawie licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
  2. Darmowa Mapa Polski dla GPS GARMIN - UMP-pcPl - www.ump.waw.pl, na podstawie licencji Creative CommonsUznanie autorstwa na tych samych warunkach 2.0 (CC-BY-SA 2.0). Szczegóły.
  3. Wolna Wikimapa Świata "OpenStreetMap" na podstawie licencji Open Data Commons Open Database License: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
  4. Darmowa Mapa Polski dla GPS GARMIN - UMP-pcPl - www.ump.waw.pl, na podstawie licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
  5. Opracowania informacyjne i promocyjne oraz strony internetowe gmin Województwa Zachodniopomorskiego
  6. Mapy wydawnictwa turystycznego "Plan" - "Wyspa Wolin", "Pobrzeże Bałtyku" oraz inne mapy rejonu Pomorza Zachodniego i Środkowego
  7. Mapy wydawnictwa "Expressmap" Polska - "Okolice Szczecina", "Okolice Kołobrzegu" w skali 1:50 000
  8. Mapy wydawnictwa "EKOMAP" w Świdwinie - www.ekomap.pl
  9. Strona Pani Beaty Zbonikowskiej "Architektura Pomorza - www.westernpomerania.com.pl/
  10. Opracowania własne, ślady GPS, zdjęcia, inwentaryzacja szlaków i miejscowości.
Jeśli znalazłeś swoje zdjęcie, opracowanie itp.. a nie wyrażasz zgody na jego publikację, lub chcesz umieścić ją w stopce redakcyjnej lub w konkretnym artykule, poinformuj nas niezwłocznie poprzez zakładkę - kontakt.
O ADMINISTRATORZE SERWISU
Table 'wiking_szlaki.fusion_sitemapxml' doesn't existTable 'wiking_szlaki.fusion_sitemapxml_customlinks' doesn't exist