ZAPRASZAMY NA NOWĄ STRONĘ SZLAKÓW. POWOLI POPRAWIAMY I UZUPEŁNIAMY OPISY, UMIESZCZAMY NOWE INFORMACJE I SZLAKI. NOWY OPIS NA https://www.wedrujznami.pl/P-Z-ZSD/ZDR-070
NUMER SZLAKU: wg. spisu PTTK ZP-1089-z
PRZEBIEG SZLAKU: ŚWIDWIN ZAMEK - KOSZANOWO - CHOMĘTOWO -LEŚNICZÓWKA ŚWIDWIN - RZEPCZYNO - BRZEŻNO - WIĘCŁAW - KARSIBÓR - KLECKO - DONATOWO - BIERZWNICA - CIESZENIEWO - KLUCZKOWO - ŚWIDWINEK - ŚWIDWIN PKP
NAZWA SZLAKU: KOTŁA ŚWIDWIŃSKIEGO
NADLEŚNICTWA: ŚWIDWIN
GMINY: ŚWIDWIN (powiat świdwiński), Brzeżno (powiat świdwiński), Drawski (powiat drawski)
NAWIERZCHNIE: DROGA ASFALTOWA, UTWARDZONA, LEŚNA, ŚCIEŻKI LEŚNE, DROGI BETONOWE, BRUK, POLNE
KOLOR: ZIELONY (malowane znaki i drogowskazy)
ROK OSTATNIEGO MALOWANIA: NIEZNANY OCENIAMY NA 2004 ROK
ROK OSTATNIEGO MONITORINGU/POMIARU: 2011
DŁUGOŚĆ: 63,4 km
WAŻNE UWAGI:
- Szlak ma charakter niezamkniętej pętli. Krańce odległe są od siebie około kilometra.
- Brak węzłów szlaków a tym samym wariantowości wędrówki. Należy zaplanować na 2-3 dni w przypadku wędrówki pieszej. Jedynie węzeł szlaków w Karsiborze - niebieski rowerowy i konny w okolicach Klęcka (nie można wędrować konnym szlakiem).
- W 2011 roku oznakowanie na całej długości szlaku, oceniamy na niedostateczne. Oznaczenia są w wiekszości stare a a wielu miejscach wogóle ich brakuje. Dość trudno jest pokonać bez mapy.
Pomiar wykonany za pomocą GPS Garmin 76CSx i 78S - Podany jest kilometrarz całkowity oraz pomiędzy odcinkami.
 CHARAKTERYSTYKA SZLAKU
Opisywany szlak należy do szlaków łatwych. Posiada jednak kilka trudniejszych odcinków. Jest to dość długi szlak i warto przy planowaniu jego pokonania zaplanować noclegi. Infromacje można uzyskać choćby w Informacji Turystycznej w zamku. Szlak zaczyna i kończy się w Świdwinie. Historia szlaku sięga 1983 roku. Wówczas działacze ZBOWID-u i PTTK, wytyczyli szlak aby upamiętnić działania wojenne Wojska Polskiego, podczas II Wojny Światowej. Wędrówkę możemy rozpocząć zrówno z przed Zamku Wdlów jak i z dworca PKP. Zapraszamy do spaceru.
OPIS TECHNICZNY
Odcinek pierwszy, Świdwin Zamek - Chomętowo, 7,13 km (7,13) - (1,1,1)
Odcinek bardzo łatwy. Poruszamy się ulicami miasta Świdwin oraz drogami utwardzonymi. Poczatek/koniec szlaku przed wejściem do zamku Wedlów. Zapraszamy do zwiedzenia tego okazałago obiektu. Początkowo był zbudowany w stylu gotyckim. Późniejsze przebudowy zmieniły jego charakter architektoniczny. Ruszamy ulicą Niedziałkowskiego w kierunku północno-wschodnim. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i poruszamy się kolejno ulicami: Wojska Polskiego, w prawo Drawską. Na tym odcinku widzimy pomnik Poległym i Pomordowanym Żołnierzom i Ofiaróm Faszyzmu i Stalinizmu. Widoczny jest również gotycki kościół z 1338 roku pw. M.B.N.P. zaś w w głębi Bramę Kamienną z 1475 roku. Na odcinku miejskim możemy na naszym szlaku podziwiać park miejski z 2 połowy XIX wieku Warto poświęcić chwilę do zapoznania się z perełkami architektonicznymi Świdwina. Poruszamy się dalej ulicą Drawską (droga nr 162). Po dojściu do rozjazdu ulic, skręcamy w ulicę Podmiejską i wyjeżdżamy z miasta. Dojeżdżamy drogą asfaltową do wsi Koszanowo. Tutaj możemy odnaleźć zabytkowy dwór z przełomu XIX/XX wieku. Na skrzyżowaniu skręcamy na wschód w kierunku wsi Chomętowo. Poruszamy się drogą utwardzoną pośród pól do osady. Tutaj wchodzimy w bruk. Z ciekawych obiektów odnajdziemy tutaj zabudowania gospodarcza z początku XIX wieku oraz dwie najstarsze chałupy pod numerami 5 i 15. Odcinek na całej długości dostępny dla rowerzystów i miłosników nordic walking.
Odcinek drugi, Chomętowo - Wierzbnica skrzyżowanie, 13,40 km (6,27) - (1,2,2)
Odcinek na całej długości porusza się głownie drogami polno-leśnymi. Do skrzyżowania Mulite szlak przebiega dość zarośniętą i nierówną drogą polną (miedzową), która miejscami może być zaorana i podmokła. Dla rowerzystów i miłośników nordic walking, proponujemy objazd tak jak na schemacie drogą o lepszej nawierzchni.
Po dojechaniu do głównej drogi skręcamy w prawo w kierunku skrzyżowania Mulite. Wracamy do własciwego przebiegu szlaku. Wyjeżdżamy brukiem z Chomętowa. Tuż za budynkami skręcamy w prawo aby po chwili na rozwidleniu dróg odejść od niej poruszając się droga polną wzdłuż zarośli i drzew. Po kilkudziesięciu metrach odbijamy w lewo i lekkim łukiem pośród pól i łąk dochodzimy do dużego skrzyżowania. Na nim drogą śródlesną poruszamy się na wprost mijając zagrodę osady Mulite (Barwinek). Na rozwidleniu skręcamy w kierunku północno-wschodnim i drogą śródlesną dochodzimy do skraju lasu. Od tej pory poruszamy się droga polną. Na skrzyżowaniu polnym skręcamy w lewo dochodząc do ruiny PGR Wierzbnica. Po skręcie w prawo mijamy wysypisko smieci i dochodzimy do drogi asfaltowej. Tutaj kończymy odcinek drugi naszego szlaku. Z tego miejsca możemy również wrócić do Świdwina. Skręcając w lewo dojedziemy do Kluczkowa a z tamtąd za znakami szlaku zielonego pieszego dojdziemy do dworca PKP w Świdwinie. Odcinek na całej długości dostępny dla rowerzystów i miłosników nordic walking oprócz odcinka w opisie wyżej. - obejście/objazd wskazany na schemacie..
Odcinek trzeci, Wierzbnica skrzyżowanie - Rzepczyno, 19,30 km (5,90) - (1,1,1)
Dość łatwy odcinek dla każdej formy turystyki kwalifikowanej. Poruszamy się głównie drogami utwardzonymi, asfaltem i brukiem.
Skręcamy w prawoi droga asfaltową i później brukowaną dochodzimy do Przyrzecza. Po drodze mijamy zabudowania leśniczówki. Na skrzyżowaniu obok przystanku PKS możemy na chwilkę zatrzymać się przy pomniku poświęconym walkom z X Korpusem SS. To własnie w tym miejscu poległ ppor. Adam Stefański - dowódca 1 kompa, 1pp 2DP 1 Armii Wojska Polskiego. Na ksrzyzowaniu skręcamy w prawo iutwardzoną drogą mijamy las i wyjeżdżamy na skrzyżowaniu obokosady Grądzkie. W większości to ruiny domów. Skręcamy w lewo, mijamy jedno z gospodarstw i drogą polną dojeżdząmy do wsi Rzepczyno. Na skrzyżowaniu idziemy dalej na wprost wchodząc do wsi. Miłośnicy historii mogą zwiedzić tutaj kilka ciekawych obiektów. Kościół późnogotycki z XVII wieku z dzwonicą drewnianą z XIX wieku. odrestaurowany pałac z 2 połowy XIX wieku otoczony parkiem krajobrazowym i oczywiście starą zabudowę wsi. Odnajdziemy również ślady niemieckiej przeszłości - pomnik przykościelny poświęcony mieszkańcom któzy zgineli podczas I Wojny Światowej - jedyny który do dnia dzisiejszego ostałsię zniszczeniom w powiecie świdwińskim. Z Rzepczyna możemy poruszać się dalej szlakiem lub wrócić z powrotem do Świdwina PKS lubpieszo w kierunku północnym na Koszanowo. Odcinek na całej długości dostępny dla rowerzystów i miłosników nordic walking.
Odcinek czwarty, Rzepczyno - Więcław skrzyżowanie, 23,00 km (3,70) - (1,1,1)
Odcinek łatwy, przebiega głównie szosą (tutaj uwaga na ruch pojazdów) oraz dobrej jakości drogą polną.
Po odpoczynku i zwiedzeniu Rzepczyna ruszamy na wschód wpierw brukowaną a potem asfaltową drogą w kierunku zachodnim. Po prawej stronie mijamy jezioro Brzeźno aby po chwili dojść do drogi nr 162 oraz wsi Brzeżno. Jest ona siedzibą władz gminy Brzeżno. Tutaj skręcamy w lewo i poruszając się drogą asfaltową w kierunku południowym dochodzimy do Więcławia. Na tym odcinku uważamy na ruch pojazdów i przestrzegamy przepisów ruchu drogowego.W Więcławiu możemy podziwiać neoromański kościół z XIX wieku z oryginalnym wnetrzem oraz kolejny pomnik upamiętnijący walki II WŚ. Wiele budynków wsi objętych jest opieką konserwatorską. We wsi możemy również rozpocząć spływ kajakowy Starą Regą.
Odcinek piąty Więcław skrzyżowanie - Karsibór skrzyżowanie, 29,50 km (6,50) - (1,2,1)
Kolejny łatwy odcinek idący drogami polnymi. Czasami lekko zarośnietymi.
We wsi skręcamy w lewo aby drogą polną o dość dobrej nawierzcni, poruszać sie w kierunku Karsibora. Odcinek kończy się na skrzyżowaniu z szosą. Znajdziemy tutaj krzyż przydrożny. Również w tym miejscu nasz szlak spotyka się na chwilę (węzeł szlaków) z niebieskim szlakiem rowerowym "Wzgórz Moreny Czołowej". Odcinek na całej długości dostępny dla rowerzystów i miłosników nordic walking.
Odcinek szósty, Karsibór skrzyżowanie - Klęcko, 33,80 km (4,30) - (1,1,1)
Odcinek szlaku bardzo łatwy, przebiega głównie szosą, brukiem i drogą utwardzoną.
Na skrzyzowaniu skręcamy w lewo i dochodzimy do pomnika poświęconego 3pp 1DP 1 AWP, który wyzwolił wieć 6 marca 1945 roku. Idąc dalej szosą mijamy pojedyncze zabudowania Karsiboru. Od nazwy wsi pochodzi również nazwa Zespołu Przyrodniczo-Krajobrazowego który mijamy po północno - wschodniej stronie. Znajdziemy tu dobrze przygotowaną ścieżkę dydaktyczną "Torfowisko Karsibrór" z tablicami edukacyjnymi. W seołectwie Karsibór znajdziemy też dwa pomnikowe dęby GRUBY i WYSOKI. Za wsią skręcamy w prawo i drogą brukowaną a następnie żużlową docieramy do leśniczówki Kłęcko. Tutaj kończymy nasz odcinek szlaku i chwila odpoczynku. Odcinek na całej długości dostępny dla rowerzystów i miłosników nordic walking.
Odcinek siódmy Kłęcko - Rycerzewko, 40,4 km (6,60) - (1,2,1)
Odcinek dość łatwy, przebiegający głównie drogami leśnymi i utwardzonymi dobrej jakości. Jedynie na południe od jeziora Kłęckiego krótki odcinek dość błotnistej i nierównej drogi leśnej - wspólny przebieg z szlakiem konnym.
Z leśniczówki dalej poruszamy się utwardzoną drogą leśną. W pewnym momencie od zachodu dochodzi do nas szlak konny. "Pojezierza Drawskiego", z którym wspólnie przez chwilkę przebiega nasz szlak - uwaga na ruch konny ! Po chwili skręcamy w lewo i kierując się dość zniszczoną drogą leśną (kałuże, gruz, błoto) kierujemy się na północ. Ten odcinek jest trudny dla rowerzystów i NW.Na szczęście jest też bardzo krótki. Po chwili skręcamy ponownie w prawo. Z ciekawostek - odnajdziemy tutaj poniemiecki drogowskaz kamienny z napisem "Klensnik 1, Morlengand 3 km". Na natsępnym dużym skrzyżowaniu, po wyjściu z lasu skręcamy w lewo i poruszamy się drogą na północ, mając po lewej stronie jezioro Kłęcko. Na trasie miamy pojedyncze zagrody osady Donatowo. Dochodzimy do północnego krańca jeziora - tutaj znajduje się parking jak i idealne miejsce na biwakowanie. Na rozjeździe na skraju lasu poruszamy się na północ i po ok 1,5 km dochodzimy do bruku. Mijamy wieś Kaplice aby po chwili dotrzeć do szosy w Rycerzewku. Odcinek na całej długości dostępny dla rowerzystów i miłosników nordic walking - z wyjatkiem krótkiego odcinka wskazanego w opisie.
Odcinek ósmy, Rycerzewko - przeprawa nad rz. Rega, 46,50 km ( 6,10) - (1,1,1)
Odcinek bardzo łatwy idący szosą asfaltową.
Z Rycerzewka ruszamy szodą aż do samej Bierzwnicy. W miejscowości czeka na nas kilka turystycznych atrakcji. Jeśli na chwlę odejdziemy szosą w kierunku na Sławę odnajdziemy zespół pałacowo-parkowy. Na skraju zespołu okazały dąb, a dalej Cenotaf von Oppenveld z XIX/XX wieku wykonany w formie obeliska z czarnego marmumuru. W zespole znajduje się pałac neoklasycystyczny z 2 połwy XIX wieku oraz park przypałacowya w nim okazały cyprysik błotny. Wracając do Bierzwnika, znajziemy tutaj kolejny pomnik upamiętniający walki kotła Świdwińskiego poświęcony żołnierzom polskim którzy 5 marca 1945 roku wyzwolili wieś. Do niewątpliwych atrakcji wsi należy również eklektyczny kościół filialny w Bierzwnicy z XIX w., w którym znajduje się dzwon późnogotycki z 1581 r. i barokowy świecznik z końca XVIII w.. Po odpoczynku i zwiedzeniu wsi ruszamy dalej w kierunku Świdwina aż do skrętu szlaku w prawo na skarju lasu. Odcinek na całej długości dostępny dla rowerzystów i miłosników nordic walking.
Odcinek dziewiąty, Przeprawa nad rz. Rega - Kluczkowo, 54,60 km (8,10) - (1,2,2)
Odcinek generalnie łatwy. Duże utrudnienie na jego pierwszym kilometrze. Droga jest miejscami mocno zarośnięta oraz czeka nas przeprawa przez Regę. JEdnakw tym miejscu jest ona małą rzeczką do przejścia.
Schodzimy z drogi asfaltowej w drogę polną i po chwili dochodzimy do Regi. Obecnie jest ona uregulowana (w 2011 roku trwają prace). Po przeprawie czeka nas marsz podmokłą łąką na odcinku około 1 kilometra. Dochodzimy do skraju lasu aby wreszcie wyjść z zarośniętej drogi na drogę leśną o dobrej nawierzchni. Tutaj za znakami szlaku pieszego pośród boru sosnowego i lasów mieszanych podążamy do Cieszeniewa. Tutaj rownież odnajdziemytablicę upamiętniającą likwidację "Kotła Świdwińskiego" i wyzwolenie wsi. Jeśli pójdziemy w kierunku na Suchą, po chwili odnajdziemy zabytkowy kościół z końća XIX wieku. Po krótkim odpoczynku i posileniu się w sklepie (klubokawiarnia), ruszamy w kierunku południowo zachodnim drogą polną (skręcamy przy przystanku PKS w lewo). Dochodzimy do mostu nad rzeką Rega i idziemy dlaej w kierunku zachodnimw kierunku Kluczkowa. Po drodze mijamy ruiny młyna. Wchodzimy do wsi i którą oczywiście eksplorujemy, gdyż jej dzieje sięgają 1 połowy XIV wieku. Znajdziemy w niej zabytkowy kościół zbudowany w stylu neogotyckim z zewnątrzną dzwonnicą. Zbudowany został z głazów narzutowych i cegły w 1856 roku. Nieopodal pomnik poniemiecki poświęcony poległym podczas I Wojny Światowej oraz pomnik upamiętniający walki w Kotle Świdwińskim jak i wyzwolenie wsi, zbudowany w formie proporca postawionego na postumencie. Z Kluczkowa możemy pojechać komuikacją samochodową do Świdwina lub po dość prostym terenie skierować nogi na dworzec świdwiński. Odcinek na całej długości dostępny dla rowerzystów i miłosników nordic walking.
Odcinek dziesiąty, Kluczkowo - Świdwin PKP, 63,40 (8,80km) - (1,1,1)
Odcinek bardzo łatwy. Przebiega po szosie asfaltowej i drodze utwardzonej oraz ulicami Świdwina.
Ruszamy z Kluczkowa szosą asfaltową w kierunku Świdwina. Zwracamy szczególną uwagą na przepisy ruchu drogowego. Po kilku kimoetrach skręcamyw w prawo skos i drogą polną dochodzimy do nieiwelkiego jeziorka. Za jeziorkiem skręcamy w lewo i poruszamy się w pośród budynków osady Świdwinek II. Dochodzimy z powrotem do asfaltu i przy szkole skręcamy w prawo. W centrum szkoły znajduje się izba muzealna. Wkraczamy do Świdwina. Idąc ulicą Kombatantów Polskich dochodzimy do ronda - Plac Sybiraków. Po prawej stronie mijamy Park Wodny Relax. Idziemy na wprost ulicą Połczyńską. Nastepnie skręcamy w prawo w ulicę 3 marca i dochodzimy do placu Lotników oraz samego dworca PKP. Na przeciw dworca pomnik poświęcony żołnierzom polskim i radzieckim oraz pomnik-samolot MIG-17. Zakończamy nasz jakże ciekawy i "wojenny" szlak. Odcinek na całej długości dostępny dla rowerzystów i miłosników nordic walking.
PODSUMOWANIE.
- Szlak oznakowany na obydwa kierunki jego pokonywania.
- Oznaczenie szlaku w 2011 roku określamy jako złe i niedostateczne. Szlak wymaga pilnej renowacji a turyści w wielu miejscach nie poradzą sobie bez mapy
- Generalnie szlak można pokonać zarówno rowerem jak i z zastosowaniem nordic walking. Utrudnienia wskazane są w opisie szlaku na poszczególnych odcinkach. Drogi w dobrym stanie. Ocena ogólna szlaku jako łatwy z miejscowymi utrudnieniami.
SKALA TRUDNOŚĆI PIESZA – 1 SKALA TRUDNOŚCI ROWER – 1 SKALA TRUDNOŚCI NORDIC WALKING - 1
1 – łatwy bez utrudnień 2 – z miejscowymi utrudnieniami 3 – o utrudnionym przejściu/przejeździe
OPIS DANYCH TECHNICZNYCH SZLAKU:
- Długość szlaku 63,4 km
- Łączna wysokość podejść na trasie 179 metrów (49% trasy)
- Łączna ilość zejść na trasie 181 metrów (51% trasy)
- Wysokość względna minimalna 86 metry
- Wysokość względna maksymalna 161 metry
Mapa dedykowana przez nas do pokonywania szlaku
Szlak Kotła Świdwińskiego. Mapa turystyczna.
skala 1:40.000 format: 66x46 cm nakład: 2.000 egz. edycja: 2006 języki: polski, niemiecki
Wydawnictwo - EKO-MAP Świdwin www.ekomap.pl
|
|
|