NUMER SZLAKU W SERWISIE: P-C-ZWA-091
NUMER SZLAKU WG PTTK: ZP-1135-C
PRZEBIEG SZLAKU: NIEZONAKOWANY: NADARZYCE – MOST rz. PILAWA – LOTNISKO WOJSKOWE – JEZ. KARPIOWE. OZNAKOWANY: JEZ. KARPIOWE – JEZ. DOBRE – ZDBICE W臉ZE艁 SZLAKÓW – JEZIORO ZDBICZNO – STAW LESZCZY艃SKI – PRZESMY 艢MIERCI – JEZ. SMOLNO – JEZ LUBIANKA – MOST rz. DOBRZYCA (rok 2012 zniszczony – konieczne obej艣cie) – JEZ. OSTROWIECKIE WIELKIE – JEZ. KARASIOWE – JEZ. CHMIEL MA艁Y – JEZ. CHMIEL DU呕Y – ZESPÓ艁 WAROWNY „CEGIELNIA” (CZAPA HITLERA) – WA艁CZ – JEZ. RADU艃 – JEZ. SMOLNO WIELKIE – JEZ. SMOLNO – JEZ. SUMILE – NAKIELNO – JEZ. BYTY艃 WIELKI (REZERWAT PRZYRODY) – M膭CZNO – ZDBOWO – STRZALINY (ZESPÓ艁 WAROWNY WISIELCZA GÓRA) – JEZ. LUBIATOWO – TUCZNO – JEZ. MARTIA W臉ZE艁 SZLAKÓW – DRAWIE艃SKI PARK NARODOWY – JEZ. ZDROJE – JEZ. JAMNO – MOST rz. P艁OCICZNA – JEZ. P艁OCICZNO – MOST rz. P艁OCICZNA - MOST rz. CIESZYNKA – JEZ. DUBIE – LE艢N. BOROWIKI – ZA艁OM – JEZ. ZA艁OMIE – JEZ. KAMIE艃 – CZ艁OPA.
NAZWA SZLAKU: IM. IV DYWIZJI PIECHOTY
GMINA: WA艁CZ, TUCZNO, CZ艁OPA – ODCINEK WIELKOPOLSKI GM. JASTROWIE
NADLE艢NICTWO: WA艁CZ, TUCZNO, CZ艁OPA
NAWIERZCHNIE: DROGI BRUKOWANE, DROGI UTWARDZONE, DROGI GRUNTOWE, DROGI ASFALTOWE, 艢CIE呕KI, BEZDRO呕A.
KOLOR: CZERWONY (MALOWANE ZNAKI I DROGOWSKAZY)
ROK OSTATNIEGO MALOWANIA: NIEZNANY, OCENIAMY NA 2006/2007 ROK. Na terenie Drawie艅skiego Parku Narodowego 2014 rok.
ROK OSTATNIEGO MONITORINGU/POMIARU: 2012. Na terenie Drawie艅skiego Parku Narodowego 2014 rok
D艁UGO艢膯: 96,63 km ( 6,92 km szlaku w woj. Wielkopolskim)
WA呕NE UWAGI:
- Szlak ma charakter liniowy.
- Szlak po drodze przecina si臋 z bardzo wieloma szlakami pieszymi i rowerowymi oraz kajakowymi, umo偶liwiaj膮c nam wariantowo艣膰 w臋drówki i formy turystyki kwalifikowanej (bardzo d艂ugi szlak). Mo偶na np. sp艂yn膮膰 kajakiem, a nast臋pnie pow臋drowa膰 pieszo lub rowerem.
- W 2012 roku oznakowanie na ca艂ej d艂ugo艣ci szlaku, oceniamy jako niedostateczne w obu kierunkach (dobre na terenie Drawie艅skiego Parku Narodowego).
- Na terenie Drawie艅skiego Parku Narodowego oraz w okolicznych lasach wyst臋puj膮 prawdopodobnie trzy watahy wilków.
- W okolicach Ostrowca, zniszczony most nad rzek膮 Dobrzyca – konieczne obej艣cie do Ostrowca, co mocno burzy 艂ad w臋drówki. Wskazane s膮 równie偶 inne obej艣cia, trudniejszych odcinków szlaku.
- Pomiar wykonany za pomoc膮 GPS Garmin 76CSx i 78S - Podany jest kilometra偶 ca艂kowity oraz pomi臋dzy odcinkami.
- W opisie szlaku uj臋li艣my skasowany odcinek szlaku na trasie Nadarzyce – Jez. Karpiowe – istnieje w sumie na wszystkich mapach. Uwa偶amy, 偶e warto jest podda膰 rewitalizacji ten odcinek szlaku, który 艂膮czy si臋 idealnie z sieci膮 szlaków Wielkopolski w tym miejscu oraz stanowi element po艂膮czenia turystyki kajakowej i pieszej (rowerowej) poprzez rzek臋 Pi艂aw臋.
- Dzi臋kujemy Pa艅stwu Tymeckim z Cz艂opy za pomoc podczas prac inwentaryzacyjnych. Zapraszamy do skorzystania z ich o艣rodka: kajaki, transport, noclegi z wy偶ywieniem - www.natursport.pl .
CHARAKTERYSTYKA SZLAKU:
Szlak prowadzi 艣ladami walk Wojska Polskiego o prze艂amanie Wa艂u Pomorskiego. Poprzez swój przebieg, w du偶ej mierze wzd艂u偶 niemieckich linii obronnych, umo偶liwia poznanie historii tych miejsc. Historia w po艂膮czeniu z przyrod膮 daje niesamowity efekt krajobrazowy. W臋drujemy wzd艂u偶 wielu jezior, przecinamy szereg szlaków kajakowych, rowerowych i pieszych. Poznamy histori臋 i zabytki wielu miejscowo艣ci w tym Wa艂cza, Tuczna, Cz艂opy. Spory odcinek szlaku prowadzi Drawie艅skim Parkiem Narodowym. Jest to d艂ugi, meandruj膮cy szlak, z cz臋sto trudnymi odcinkami prowadz膮cymi ma艂ymi 艣cie偶kami nawet chwilowo bezdro偶ami. Idealny dla turystyki pieszej. W przypadku rowerów, spore trudno艣ci na kilku odcinkach, nadaj膮cych si臋 raczej do jazdy terenowej lub prowadzenia roweru. W kilku miejscach niestety rower trzeba b臋dzie nosi膰. Na inwentaryzacj臋 tego szlaku, poruszaj膮c si臋 rowerem, po艣wi臋cili艣my prawie 4 dni, co ukazuje trudno艣膰 jego pokonania po艂膮czeniu ze s艂abym oznakowaniem (oznakowanie stan 2012 rok). Mimo wszystko bardzo polecamy ten szlak powodu naprawd臋 ciekawych miejsc, krajobrazów, otaczaj膮cej przyrody i ducha II Wojny 艢wiatowej.
OPIS TECHNICZNY
Odcinek pierwszy, Nadarzyce – Jezioro Dobre (bunkier) – 9,85 (9,85) km - 1,2,2
Odcinek do艣膰 艂atwy, drogi gruntowe, utwardzone, 艣cie偶ki le艣ne.
Opis szlaku rozpoczynamy od Nadarzyc. Na pó艂noc od wsi znajduj膮 si臋 s艂ynne Nadarzyckie Rozlewiska z wielkimi po艂aciami malowniczych wrzosów. Znajduj臋 si臋 tam równie偶 tereny by艂ego, wielkiego poligonu wojsko radzieckich stacjonuj膮cych w Bornym Sulinowie i K艂ominie. Szczególnie polecamy K艂omino – opuszczone miasto. O ile Borne Sulinowo 艂adnie si臋 rozwin臋艂o, to w K艂ominie (Gródku) ca艂a zabudowa popad艂a w ruin臋, po opuszczeniu przez wojska radzieckie. Puste ulice, bloki, kantyna, sto艂ówka, domy daj膮 niesamowity efekt tajemniczo艣ci i upadku. Do Nadarzyc polecamy sp艂yw kajakiem rzek膮 Pi艂aw膮 z Bornego Sulinowa. Po odpoczynku (noclegu) we wsi (jest agroturystyka kajakami), proponujemy piesz膮 lub rowerow膮 w臋drówk臋 naszym szlakiem, pe艂nym przygody turystycznej. Nadarzyce s膮 wsi膮 o XVI wiecznym rodowodzie. Niestety odczu艂a walki o Wa艂 Pomorski, podczas których by艂a w znacznym stopniu zniszczona. To w艂a艣nie w jej okolicach toczy艂y si臋 walki wojsk niemieckich z 偶o艂nierzami 1 Armii Wojska Polskiego. W okolicach znajduje si臋 jeden z najpot臋偶niejszych umocnie艅 Wa艂u Pomorskiego tzw pozycja ryglowa. Znajdziemy ruiny du偶ego fortu, którego grubo艣膰 偶elbetonu wynosi od 190 210 cm. W latach 1939-45, mie艣ci艂 si臋 tutaj obóz jeniecki Stalag II H. Rederitz, obóz przej艣ciowy oraz obóz pracy. Rozpoczynamy nasz膮 w臋drówk臋 na skrzy偶owaniu obok przystanku PKS. Tutaj przebiega równie偶 niebieski szlak pieszy, prowadz膮cy do rezerwatu Diabli Skok – 11 km od Nadarzyc. Na prawie ca艂ym odcinku szlak zosta艂 wykasowany (znaki zosta艂y zamalowane na szaro), jednak mo偶na spokojnie skierowa膰 swoje kroki ku miejscu prze艂amania Wa艂u Pomorskiego. Ruszamy asfaltem i brukiem na po艂udnie. Po kilkuset metrach skr臋camy w prawo (wschód) w drog臋 utwardzon膮. Przechodzimy przez rzek臋 Pi艂aw臋 i dochodzimy do skrzy偶owania. Skr臋camy w szeroka drog臋 utwardzon膮 i wchodzimy w las. Idziemy na po艂udnie, maj膮co prawej stronie wojskowe lotnisko polowe, z którego samoloty 膰wicz膮 na po艂o偶onym nieopodal poligonie lotniczym – zakaz wej艣cia. Za lotniskiem skr臋camy w prawo. Na trzecim skrzy偶owaniu dróg le艣nych skr臋camy w lewo. W okolicy drogi znajdziemy schrony bojowe Wa艂u Pomorskiego. W臋drujemy dobr膮 drog膮 le艣n膮 przez 3km, mijaj膮c granic臋 Województwa Wielkopolskiego i Zachodniopomorskiego. Na rozwidleniu dróg odbija w lew膮 stron臋. Kilometr od rozwidlenia w 艣rodku lasu pojawiaj膮 si臋 pierwsze znaki szlaku. Po przej艣ciu przez ciek wodny szlak skr臋ca w lewo, a nast臋pnie 艣cie偶kami (czasami zaro艣ni臋tymi) meandruje przez 1,3km dochodz膮c do jeziora Dobre. Od jeziora szlak odchodzi pod gór臋 do pierwszego zniszczonego bunkra. Po drodze mijamy dobrze widoczne transzeje. To w艂a艣nie w tym miejscu, dosz艂o do prze艂amania Wa艂u Pomorskiego, co upami臋tnia g艂az pami膮tkow膮 tablic膮 – niestety troszk臋 trudno do niego dotrze膰 (N53 24.705 E16 28.221) – kierujemy si臋 艣cie偶k膮 na pó艂noc kierunku pó艂wyspu. Jeszcze niedawno po drogiej stronie jeziora by艂o pole biwakowe. Odcinek na prawie ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.
Odcinek drugi, Jezioro Dobre (bunkier) – Szosa (Zdbice-Golce) w臋ze艂 szlaków – 2,71 (12,56) km - 1,1,1
Odcinek 艂atwy, droga utwardzona, gruntowa. Pomiar od granicy województw.
Po mini臋ciu pozosta艂o艣ci bunkra szlak skr臋ca w lewo, po zaledwie 250metrach w prawo i po kolejnych 250metrach ponownie w lewo na drog臋 gruntow膮. Mijamy niewielkie jezioro Karpiowe i kierujemy si臋 na po艂udnie, maj膮co lewej jezioro Dobre. 艁adnym duktem le艣nym dochodzimy do skrzy偶owania, na którym dochodzi艂o nas pieszy szlak czarny I艂owiec – Zdbice. Po 130 metrach, dochodzimy do szosy 艂膮cz膮cej Zdbice z miejscowo艣ci膮 Golce. Proponujemy turystom w臋drówk臋 czarnym szlakiem w lewo do Zdbic i nocleg w licznej bazie noclegowej. Po drodze do Zdbic za przesmykiem, widzimy po lewej pomnik oraz 艣cie偶k臋 historyczn膮 wiod膮c膮 nas po niemieckim zespole warownym, zbudowanym na dawnym grodzisku. Po krótkim spacerku w艣ród bunkrów, transzei i pomników przyrody, wracamy do asfaltu. Skr臋camy na po艂udnie i po chwili wy艂ania si臋 nam wspania艂y niegdy艣 Skansen Bojowy 1 Armii Wojska Polskiego – obecnie zaniedbany, ze zniszczonymi budynkami. Jednak zachowa艂y si臋 czo艂gi i du偶y parking. Po chwili jeste艣my w Zdbicach, do których nie mo偶na nie zboczy膰 z naszego szlaku czerwonego. Tutaj mo偶emy przenocowa膰 i odpocz膮膰 korzystaj膮c z bazy noclegowej, k膮pieliska z boiskiem do siatkówki pla偶owej. Ale przed wypoczynkowym lenistwem, obowi膮zkowo musimy uda膰 si臋 do Izby Pami臋ci Narodowej z wystaw膮 „Las, 艣wiadkiem walk o Wa艂 Pomorski. Po noclegu (albo dwóch), rzucamy jeszcze okiem na neogotycki ko艣ció艂 z 1888 roku i wracamy z powrotem szlakiem czarnym do w臋z艂a ze szlakiem czerwonym, kontynuuj膮c w臋drówk臋. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking
Odcinek trzeci, Szosa (Zdbice-Golce) w臋ze艂 szlaków – W臋ze艂 szlaków przy bunkrze 453– 8,07 (20,63) km - 2,3,3
Odcinek 艣redniej trudno艣ci, z miejscowymi utrudnieniami wskazanymi w opisie, droga asfaltowa, gruntowa, utwardzona.
Na w臋藕le kierujemy si臋 na po艂udniowy wschód drog膮 asfaltow膮. Po oko艂o 1,3 km docieramy do skrzy偶owania i skr臋camy w lewo, w drog臋 gruntow膮. Po niespe艂na 250 metrach wchodzi na drog臋 asfaltow膮 i prowadzi do jeziora Zdbiczno. Dla osób poruszaj膮cych si臋 rowerem proponujemy tu偶 przed skr臋tem drogi asfaltowej w lewo odbi膰 w prawo w drog臋 gruntow膮 i pod膮偶a膰 ni膮 ca艂y czas prosto. Po nieca艂ym kilometrze pojawi膮 si臋 znaki szlaku. Wzd艂u偶 jeziora zmiana nawierzchni na drog臋 z p艂yt betonowych. Na jej ko艅cu szlak skr臋ca w prawo w las. Nale偶y zachowa膰 ostro偶no艣膰 i bacznie obserwowa膰 znaki. Po lesie („na szag臋”), szlak prowadzi przez nieca艂e 300 metrów. Wychodzi na drog臋 le艣n膮 skr臋ca w prawo i po chwili doprowadza do skrzy偶owania, gdzie skr臋ca w lewo w drog臋 utwardzon膮, prowadz膮c膮 w kierunku po艂udniowo-wschodnim. Z czasem droga zmienia si臋 na gruntow膮, a nast臋pnie w 艣cie偶k臋 le艣n膮 i dochodzi do zniszczonego bunkra. Tu偶 za nim pomi臋dzy jeziorami Zdbiczno i Smotko znajduje si臋 miejsce odpoczynku. Nieopodal znajduj膮 si臋 dwa bunkry Wa艂u Pomorskiego, z zachowanymi transzejami oraz zaporami przeciwczo艂gowymi tzw.„z臋bami smoka” – s艂ynny „Przesmyk 艢mierci”. Nazwano go tak powodu zaci臋tych walk i du偶ych strat wojsk polskich podczas II Wojny 艢wiatowej. Szlak ostro skr臋ca w prawo (prawie zawraca) i po nieco ponad 200 metrach skr臋ca w lewo. Idzie wzd艂u偶 jeziora Smolno mijaj膮c kolejne bunkry. Za jeziorem szlak dochodzi do skrzy偶owania z drog膮 utwardzon膮. Na tym skrzy偶owaniu skr臋ca w lewo i schodz膮c lekko w dó艂 dochodzi do skrzy偶owania, gdzie znajduje si臋 w臋ze艂 szlaków. Znaki prowadz膮 w prawo. Tu do艂膮cza szlak pieszy 偶ó艂ty Wa艂cz –Ostrowiec, oraz szlaki rowerowe; niebieski i zielony. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking (stosuj膮c proponowane obej艣cia).
Odcinek czwarty, W臋ze艂 szlaków przy bunkrze 453 – Droga krajowa 22 – 6,37 (27,00) km - 3,3,3
Odcinek trudny, szczególnie na fragmencie szlaku od zniszczonego mostu na Dobrzycy do drogi krajowej nr 22, droga gruntowa, utwardzona, 艣cie偶ki le艣ne.
Od w臋z艂a szlaków, szlak pieszy 偶ó艂ty pod膮偶a z szlakiem czerwonym przez nieco ponad 200metrów drog膮 gruntow膮, nast臋pnie nasz szlak odbija w lewo i prowadzi drog膮 na po艂udnie. Po lewej stronie wiedzie wzd艂u偶 jeziora Lubianka. Oko艂o 600 metrów od pocz膮tku jeziora szlak schodzi nad jezioro i kieruje wzd艂u偶 brzegu przez 0,5km i wraca powrotem na drog臋. My jednak proponujemy nie schodzi膰 z drogi, id膮c dalej w kierunku po艂udniowym oko艂o 500-600 metrów, poniewa偶 przej艣cie wzd艂u偶 brzegu jest bardzo trudne - zaro艣ni臋ta 艣cie偶ka . Od ponownego pojawienia si臋 szlaku na drodze szlak dalej prosto prowadzi przez 900 metrów i skr臋ca w lewo.
[UWAGA!!! Z powodu zniszczonego mostu nad rzek膮 Dobrzyca (stan na pa藕dziernik 2012) nale偶y pój艣膰 dalej prosto, skr臋ci膰 w prawo i po doj艣ciu do drogi utwardzonej skr臋ci膰 w lewo. Dojdziemy do wcze艣niejszego mostu nad rzek膮 Dobrzyc膮. W tym miejscu znajduje si臋 miejsce odpoczynku oraz pozosta艂o艣ci po 400 letnim d臋bie (pozosta艂 pie艅 w którym utworzono kapliczk臋, konar za艣 le偶y obok). Skr臋camy w lewo, przechodzimy przez nowy most nad rzek膮 (szlak kajakowy rz. Dobrzycy) i w臋drujemy za znakami szlaku pieszego 偶ó艂tego przez oko艂o 2 km. Nast臋pnie nale偶y skr臋ci膰 w lewo (szlak 偶ó艂ty idzie dalej prosto do Wa艂cza) w drog臋 le艣n膮 i i艣膰 ni膮, a偶 do drogi krajowej 22. Po przej艣ciu przez ni膮 i doj艣ciu do skraju lasu pojawiaj膮 si臋 ponownie znaki szlaku czerwonego.]
Opis dla „twardzieli”, chc膮cych w ca艂o艣ci pokona膰 szlak: Po kolejnych 400 metrach szlak skr臋ca w prawo i za chwile ponownie w lewo. Schodz膮c z górki droga staje si臋 b艂otnista i dociera do rzeki Dobrzyca – brak mostu. Ci którzy zdecydowali si臋 na ten wariant, przeprawiaj膮 si臋 przez rzek臋 i w臋druj膮 w kierunku po艂udniowo-wschodnim. Szlak nast臋pnie przecina strumie艅 i przed Jeziorem Ostrowieckim Du偶ym skr臋ca w prawo. Nast臋pnie wzd艂u偶 tego jeziora prowadzi w kierunku po艂udniowym. Dalej z prawej strony mija jezioro Karasiowe i drog膮 coraz mniej widoczn膮 doprowadza do drogi krajowej 22. Tu偶 przy szosie, praktyczny brak 艣cie偶ki. Uwaga – brak oznakowania od strony jezdni w obu kierunkach. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking (stosuj膮c proponowane obej艣cia/objazdy).
Odcinek pi膮ty, Droga krajowa 22 – Wa艂cz (Plac Wolno艣ci) – 6,58 (33,58) km - 2,2,2
Odcinek 艂atwy z dwoma utrudnieniami – proponowane obej艣cia, droga asfaltowa, gruntowa, utwardzona.
Po przeci臋ciu drogi krajowej nale偶y „wbi膰 si臋” w las i po przej艣ciu przez rów (nie do przejechania) przy zniszczonym schronie pojawiaj膮 si臋 znaki naszego szlaku. 艢cie偶k膮 le艣n膮 szlak prowadzi na po艂udnie, po czym skr臋ca w prawo. Po 300metrach dochodzi do drogi utwardzonej i kieruje w lewo. [Tu ko艅czy si臋 proponowane obej艣cie opisane w 4 odcinku. Ten fragment mo偶emy równie偶 pokona膰 id膮c drog膮 krajow膮 na po艂udniowy zachód, kieruj膮c si臋 znakami szlaku pieszego niebieskiego].
Wraz z szlakiem pieszym niebieskim doprowadza do skrzy偶owania z w臋z艂em szlaków pieszych; czerwony, niebieski i zielony. Szlak niebieski odbija w lewo, zielony na wprost, natomiast szlak czerwony skr臋ca w prawo. Idziemy dawn膮 lini膮 kolei w膮skotorowej, mijaj膮c jezioro Chmiel Ma艂y i Chmiel Du偶y. Z wysokiego nasypu roztaczaj膮 si臋 widoki na olbrzymie skarby rozbitymi bunkrami. Za drugim jeziorem szlak skr臋ca w prawo (na chwil臋 oddalaj膮c si臋 od szlaku zielonego) i 艣cie偶k膮 dochodzi na ulic臋 Po艂udniow膮 (tutaj ponownie 艂膮czymy si臋 pieszym zielonym) i wchodzi ni膮 do centrum Wa艂cza. Po drodze mija Skansen Bojowy „Cegielnia” ze 艣cie偶k膮 dydaktyczn膮 po umocnieniach bojowych. Po przej艣ciu przez tory kolejowe szlak zielony skr臋ca w prawo w stron臋 dworca kolejowego. Po doj艣ciu do skrzy偶owania okr臋偶nego z drog膮 krajow膮 22 (ul. Wojska Polskiego), nasz szlak skr臋ca w lewo w ulic臋 Kili艅szczaków. Mijaj膮c z lewej strony jezioro Zamkowe oraz budynek poczty dochodzi do Placu Wolno艣ci, gdzie mie艣ci si臋 urz膮d miasta oraz neogotycki ko艣ció艂 p.w. 艣w. Miko艂aja z 1865roku. W Wa艂czu proponujemy kolejny nocleg na szlaku, oraz kilkudniowy pobyt celem zapoznania si臋 z atrakcjami miasta i okolicy, jak i zwyczajny wypoczynek. Oprócz zabytków, muzeów i atrakcji wodnych, Wa艂cz posiada kilka szlaków okr臋偶nych, które opisane s膮 w innych opracowaniach. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking (stosuj膮c proponowane obej艣cia).
Odcinek szósty, Wa艂cz (Plac Wolno艣ci) – Jezioro Radu艅 (O艣rodek Przygotowa艅 Olimpijskich) – 6,33 (39,91) km - 1,1,1
Odcinek do艣膰 艂atwy, droga asfaltowa, gruntowa, 艣cie偶ka le艣na.
Od Placu Wolno艣ci szlak wychodzi z miasta drog膮 krajow膮 22 w kierunku na Cz艂op臋. Z ulicy Cmentarnej dochodzi szlak pieszy czarny do Magnetycznej Górki. Razem id膮 g艂ówn膮 drog膮 na po艂udniowy-zachód. Po mini臋ciu cmentarza wojennego 偶o艂nierzy Armii Czerwonej i Wojska Polskiego szlaki skr臋caj膮 w prawo i drog膮 le艣n膮 kieruj膮 nad brzeg jeziora Radu艅, gdzie ponownie skr臋caj膮 w lewo. Tu z prawej strony do艂膮cza szlak pieszy niebieski prowadz膮cy dooko艂a Wa艂cza. 艢cie偶k膮 wzd艂u偶 brzegu dochodzimy do mostu wisz膮cego (K艂osowskiego) i przechodzimy nim na drug膮 stron臋 jeziora. Za mostem skr臋camy w lewo. Po nieco ponad 200 metrach, szlak niebieski i czarny odbijaj膮 w prawo. Szlak czerwony prowadzi dalej 艣cie偶k膮 do O艣rodka Przygotowa艅 Olimpijskich (Bukowina) Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.
Odcinek siódmy, Jezioro Radu艅 (O艣rodek Przygotowa艅 Olimpijskich) – Przej艣cie przez tory kolejowe (Wa艂cz-Kalisz Pomorski) – 1,63 (41,54) km - 2,3,3
Odcinek trudny , 艣cie偶ki.
O艣rodek Przygotowa艅 Olimpijskich szlak omija wzd艂u偶 jego ogrodzenia i prowadzi dalej brzegiem jeziora, a偶 na jego po艂udniowy kraniec. Dalej znaki prowadz膮 zaro艣ni臋t膮, ledwie widoczn膮 艣cie偶k膮 na skraj lasu i 艂ukiem zawracaj膮 dochodz膮c do torów kolejowych, a nast臋pnie przecinaj膮 je. Uwaga – przej艣cie przez czynn膮 lini臋 kolejow膮 – zachowa膰 ostro偶no艣膰. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, utrudniony dost臋p dla rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.
Odcinek ósmy, Przej艣cie przez tory kolejowe (Wa艂cz-Kalisz Pomorski) – Nakielno (ko艣ció艂) – 5,93 (47,47) km - 1,2,3
Odcinek 艂atwy, drogi asfaltowe, brukowane, utwardzone, gruntowe.
Od torowiska szlak schodzi na drog臋 utwardzon膮 i prowadzi ni膮 przez 0,5km, a nast臋pnie odbija w drog臋 gruntow膮 w lewo. Uwaga - na tym odcinku s艂abe oznaczenie. Po kolejnych 500 metrach od skrzy偶owania szlak skr臋ca w lewo a nast臋pnie w prawo po 150 metrach. Drog膮 gruntow膮 dochodzi do jeziora Smolno Wielkie, gdzie skr臋ca w prawo. Po chwili droga zmienia si臋 w 艣cie偶k臋. 艢cie偶k膮 na skarpie wzd艂u偶 jeziora szlak prowadzi do drogi gruntowej. W tym miejscu skr臋ca w lewo - z prawej strony do艂膮cza szlak pieszy czarny. Razem id膮 w kierunku zachodnim przez 1,5km. Po tym dystansie szlak czarny odbija w lewo, kierunku Magnetycznej Górki, za艣 szlak czerwony kieruje nas dalej prosto, do skrzy偶owania z drog膮 brukowan膮, gdzie skr臋ca w lewo. Id膮c wzd艂u偶 jezior, pod膮偶amy wzd艂u偶 do艣膰 trudnego szlaku kajakowego pn.” Wa艂ecka P臋tla Kajakowa”. Zaraz za skrzy偶owaniem z prawej strony do艂膮cza szlak pieszy zielony. Po nieca艂ych 700 merach, mijaj膮c z prawej strony jezioro Byty艅 Wielki, szlak dochodzi do skrzy偶owania z szos膮. Dalej drog膮 asfaltow膮 kieruje przez miejscowo艣膰 Nakielno. Pod膮偶aj膮c mi臋dzy zabudowaniami miejscowo艣ci mo偶emy zauwa偶y膰 neogotycki ko艣ció艂 z 1880 roku pw 艣w Wawrzy艅ca z ma艂ym cmentarzem oraz zabytkow膮 gorzelni臋 ze spichrzem folwarcznym z 2 po艂owy XIX wieku, zabytkowy dom podcieniowy (nr 6) oraz przesz艂o ponad 100 letni park pa艂acowy. Niedaleko swój pocz膮tek/koniec ma szlak zielony. W Nakielnie proponujemy kolejny nocleg na szlaku. Oprócz wypoczynku nad jeziorem Byty艅 Wielki, mo偶emy równie偶 pow臋drowa膰 przez dwa dni wzd艂u偶 jego brzegów szlakiem pieszym zielonym Do Próchnowa i czarnym z Próchnowa do Nakielna – opisy szlaków w innych artyku艂ach. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.
Odcinek dziewi膮ty, Nakielno (ko艣ció艂) – M膮czno – 7,31 (54,78) km - 1,1,1
Odcinek 艂atwy, utwardzone, gruntowe.
Od ko艣cio艂a szlak prowadzi dalej drog膮 g艂ówn膮 i po 300 metrach szlaki (czerwony i czarny) skr臋caj膮 w lewo w drog臋 brukowan膮, która wychodzi na pole. Dalej drog膮 gruntow膮/poln膮 prowadz膮 do skraju lasu. Po oko艂o 250 metrach od wej艣cia do lasu, na skrzy偶owaniu, znaki kieruj膮 nas w prawo, po chwili wchodz膮 na teren rezerwatu przyrody „Wielki Byty艅” i dalej drog膮 le艣n膮 dochodzimy do jeziora Byty艅 Wielki. Skr臋camy w lewo i w臋drujemy wzd艂u偶 linii brzegowej przez 1,4km – przekraczamy granic臋 gmin Wa艂cz i Tuczno. Na skrzy偶owaniu szlak czerwony odbija od jeziora w kierunku po艂udniowym (w lewo), czarny natomiast idzie dalej wzd艂u偶 brzegu do Próchnowa (koniec w Wierzchowie). Po skr臋cie dochodzimy do granicy rezerwatu. Idziemy dalej droga le艣n膮 w kierunku po艂udniowym (przez 600 metrów ponownie na terenach gminy Wa艂cz). Droga zmienia si臋 na utwardzon膮 i doprowadza do szosy. Wchodzimy na drog臋 asfaltow膮 i kierujemy si臋 ni膮 do miejscowo艣ci M膮czno w gminie Tuczno. Na uwag臋 zas艂uguje tutaj zabytkowy park dworski z 2 po艂owy XIX wieku. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.
Odcinek dziesi膮ty, M膮czno – Zdbowo (ko艣ció艂) – 2,48 (57,26) km - 1,1,1
Odcinek 艂atwy, droga asfaltowa.
Na ca艂ej d艂ugo艣ci odcinka szlak prowadzi szosa – zachowa膰 ostro偶no艣膰. Od M膮czna szosa prowadzi w kierunku zachodnim, nast臋pnie skr臋ca w kierunku po艂udniowo-zachodnim. Po przeci臋ciu torów kolejowych 艂膮cz膮cych Wa艂cz z Kaliszem Pomorskim wchodzi do kolejnej miejscowo艣ci - Zdbowo. Przez wie艣 prowadzi 艂adnie wyremontowana droga brukowa. Zaraz za ko艣cio艂em, na skrzy偶owaniu skr臋camy w lewo. Jednak warto na chwil臋 zatrzyma膰 si臋 we wsi. Na szczególn膮 uwag臋 zas艂uguje ko艣ció艂 szachulcowy p.w. 艣w. Józefa z1817 roku wraz cmentarzem przyko艣cielnym. Zabytkowy wystrój wn臋trza prezentuj膮 mi臋dzy innymi o艂tarz z XVII wieku z obrazami 艣w. Józefa i 艢wi臋tej Trójcy z 1818 r., ambona i konfesjona艂 z drugiej polowy XVII w., wisz膮cy 艣wiecznik z 1852 r. Na cmentarzu znajdziemy murowane o formach klasycystycznych, mauzoleum rodziny Ree z po艂owy XIX wieku. Na terenie prywatnej posesji, przy wyje藕dzie ze wsi na zachód, znajduje si臋 pomnik po艣wi臋cony mieszka艅com wsi poleg艂ym w I wojnie 艣wiatowej. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.
Odcinek jedenasty, Zdbowo (ko艣ció艂) – Strzaliny Grupa Warowna „Góra Wisielcza” – 4,01 (61,27) km - 3,3,3
Odcinek trudny, drogi asfaltowe, gruntowe, 艣cie偶ki le艣ne.
W Zdbowie skr臋camy Wlewo i drog膮 asfaltow膮 pod膮偶amy na po艂udnie. Na szosie zachowa膰 ostro偶no艣膰. Przed miejscowo艣ci膮 Strzaliny, skr臋camy w lewo w drog臋 gruntow膮. Po oko艂o 600 metrach przecinamy strumyk i skr臋camy w prawo. UWAGA - 150 metrów od przeci臋cia strumienia szlak skr臋ca w lewo w las prowadz膮c pod gór臋. Szlak nie prowadzi po 偶adnej drodze ani 艣cie偶ce. Nale偶y baczenie wyszukiwa膰 kolejnych znaków, aby si臋 nie zgubi膰, co w okresie letnim mo偶e by膰 bardzo trudne. Po „przedarciu si臋” przez las (oko艂o 400 metrów) szlak wychodzi na drog臋 gruntow膮, gdzie skr臋ca wprawo i dochodzi do miejsca na odpoczynek / parkingu. W ten sposób szlak doprowadzi艂 nas na Gór臋 Wisielcz膮. Odchodz膮c od szlaku w lewo, dojdziemy do grupy warownej „Góra Wisielcza” - fortyfikacji Wa艂u Pomorskiego. Schron ten, by艂 najsilniejsz膮 grup膮 warown膮 wszystkich umocnie艅 niemieckich Wa艂u Pomorskiego. Same korytarze podziemne maj膮 艂膮czn膮 d艂ugo艣膰 800 metrów, tworz膮c system komunikacyjny pomi臋dzy dwoma du偶ymi schronami bojowymi, izbami za艂ogi, toaletami, kuchni膮 i lazaretem. Boczne chodniki doprowadza艂y za艂og臋 do czterech bojowych kopu艂 oraz dwóch schronów obserwacyjnych. Ca艂o艣膰 w po艂膮czeniu niezale偶nym 藕ród艂em energii, systemem wentylacji i wodoci膮gów, stanowi艂a trudny podczas walk do zdobycia element Wa艂u Pomorskiego. Na szcz臋艣cie Niemcy zaci臋cie bronili si臋 tylko kilka dni w przeciwie艅stwie do za艂ogi np. w Nadarzycach i wycofali si臋 obawiaj膮c si臋 okr膮偶enia. Po wojnie umocnienia wysadzono, jednak cz臋艣膰 podziemi si臋 zachowa艂a i mo偶liwe jest zwiedzanie z przewodnikiem (kontakt Randolf Bytnerowicz Tel. 672593255). Dzi臋ki niemy poznamy ciekaw膮 histori臋 fortyfikacji jak i plan umocnie艅. Ze wzgl臋du na doskona艂e warunki, miejsce to upodoba艂y sobie nietoperze, tworz膮c jedno z najwi臋kszych w Polce zimowisk. W艂a艣nie z tego powodu powo艂ano rezerwat przyrody „Strzaliny ko艂o Tuczna”. Inn膮 osobliwo艣ci膮, ale cz臋艣ci nadziemnej s膮 mszaki wyst臋puj膮ce w 38 gatunkach, zw艂aszcza wapieniolubne, naskalne, górskie, nietypowe dla ni偶owego krajobrazu. Uniemo偶liwiono tym samym ca艂oroczne zwiedzanie umocnie艅. Rezerwat przyrody obejmuje ochron膮 cz臋艣膰 nadziemn膮 i podziemn膮. Planowane jest wprowadzenie zakazu wst臋pu w dniach 15 wrze艣nia do 15 kwietnia, w pozosta艂ym okresie ma by膰 dopuszczony ograniczony ruch turystyczny. Rozpocz臋cie i zako艅czenie sezonu b臋dzie ka偶dorazowo poprzedzone rozpoznaniem specjalisty chiropterologa. Nieopodal schronu, umiejscowiona jest do艣膰 unikalna przeszkoda przeciwpancerna. Wykonana jest z betonu, Az zasypanych obecnie otworów, za pomoc膮 mechanizmu, wysuwano stalowe belki, uniemo偶liwiaj膮c dalsze poruszanie si臋 czo艂gów. Zachowa艂 ysi臋 równie偶 fragmentarycznie, 偶elbetowe p艂yty stoku rowu przeciwczo艂gowego, który w czasie ataku, wype艂niano j膮 wod膮 doprowadzon膮 kana艂em okolicznych jezior. Jak wida膰 atrakcji w Strzalinach nie zabraknie. Mamy te偶 nadziej臋 na kontynuacj臋 rozpocz臋tego w sierpniu 2012 roku Pikniku Militarnego. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking z du偶ymi utrudnieniami w Strzalinach.
Odcinek dwunasty, Strzaliny Grupa Warowna „Góra Wisielcza” – Tuczno (w臋ze艂 szlaków) – 5,09 (66,36) km - 2,3,3
Odcinek trudny (oprócz odcinków drogowych), drogi utwardzone, gruntowe, betonowe., 艣cie偶ka le艣na.
Po mini臋ciu parkingu szlak pod膮偶a drog膮 utwardzon膮 dalej prosto, a偶 do skrzy偶owania z drog膮 brukowan膮, gdzie skr臋ca w prawo i dochodzi do kolejnego skrzy偶owania w miejscowo艣ci Strzaliny. Tu szlak skr臋ca w lewo i prowadzi drog膮 betonow膮 zbudowan膮 w latach 30-tych XX wieku mi臋dzy i innymi w celu budowy umocnie艅 na Wisielczej Górze. Id膮c prosto (odbijaj膮c od szlaku) doj艣膰 mo偶na do ryglowego ko艣ció艂ka z XVII wieku z cmentarzem przyko艣cielnym. Poruszamy si臋 drog膮 betonow膮 przez oko艂o 1,7 km i skr臋camy w lewo. [UWAGA – rowerzystom proponujemy dalsz膮 w臋drówk臋 drog膮 betonow膮 a偶 do Tuczna. Na rozwidleniu dróg skr臋camy w drog臋 asfaltow膮 w lewo i po kilkuset metrach doje偶d偶amy do szlaku czerwonego]
Id膮c dalej drog膮 le艣n膮, docieramy do brzegu jeziora Liptowskiego i pod膮偶amy wzd艂u偶 brzegu 艣cie偶k膮 le艣n膮, miejscami zaro艣ni臋t膮. Po pojawieniu si臋 p艂otu jednego z o艣rodków wypoczynkowych, skr臋ca w prawo. Dalej szlak prowadzi ca艂y czas wzd艂u偶 ogrodzenia (omijaj膮c o艣rodek) i dochodzi powrotem nad brzeg jeziora [wzd艂u偶 ogrodzenia 艣cie偶ka zaro艣ni臋ta]. Nast臋pnie dochodzi po oko艂o 0,5km do pla偶y miejskiej. Tu偶 za budynkami skr臋ca w prawo i razem z dochodz膮cym na pla偶臋, szlakiem pieszym 偶ó艂tym wchodzi na drog臋 asfaltow膮 (ul. Staszica), któr膮 pod膮偶amy przez oko艂o 1,1 km. Do skrzy偶owania z ulic膮 1 Maja, mijaj膮c po drodze o艣rodki wypoczynkowe. Skr臋camy w lewo, w kierunku centrum Tuczna i dochodzimy do drogi wojewódzkiej 177 (ul. Konopnickiej). Na skrzy偶owaniu nasz szlak skr臋ca w lewo. Znajduje si臋 tu w臋ze艂 szlaków. Swój pocz膮tek/koniec ma tu szlak pieszy zielony do 呕elichowa przez Cz艂op臋, niebieski (p臋tla) oraz 偶ó艂ty (p臋tla). Tuczno, to kolejny przystanek na trasie naszej w臋drówki i proponujemy tutaj nocleg. Warto skorzysta膰 pla偶y miejskiej, mo偶na sp艂yn膮膰 kajakiem rzek膮 M艂ynówk膮, czy te偶 pow臋drowa膰 p臋tlami szlaków pieszych; niebieski i 偶ó艂ty – opisy w oddzielnych artyku艂ach. Nie mo偶emy jednak nie zwiedzi膰 samego Tuczna. Czeka na nas Zamek Wedlów z XIV wieku i ko艣ció艂 Wniebowzi臋cia NMP z XV wieku. W malowniczym aczkolwiek ma艂ym parku przyramkowym, mo偶emy wykona膰 艂adne zdj臋cia i podda膰 si臋 chwili zadumy. Pomi臋dzy zamkiem a drog膮 krajow膮 widoczne s膮 pozosta艂o艣ci murów oraz rozbite bunkry Wa艂u Pomorskiego. Gdy przejdziemy na druga stron臋 stawu parkowego, znajdziemy zabytkowy m艂yn wodny. Pó藕nogotycki ko艣ció艂 pw. Wniebowst膮pienia NMP zbudowany w XVI wieku, w miar臋 mo偶liwo艣ci jest naprawd臋 warty zwiedzenia. Pi臋kne drewniane barokowe wyposa偶enie (o艂tarz g艂ówny i o艂tarze boczne z cennymi obrazami oraz ambona), i XIX wieczne polichromie przykuwaj膮 wzrok turysty. Co jeszcze warto zwiedzi膰 ? Na pewno zwiedzaj膮c Tuczno zauwa偶ymy zachowany uk艂ad urbanistyczny Starego Miasta. Na uwag臋 zas艂uguj膮 liczne cmentarze; choleryczny przy ulicy Zamkowej, przyko艣cielny, obecny cmentarz komunalny prze艂omu XIX i XX wieku oraz kapliczki s艂upowe z XVI i XIX wieku w tym jedna przy drodze do Cz艂opy. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych oraz rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking (stosuj膮c proponowane obej艣cia).
Odcinek trzynasty, Tuczno (w臋ze艂 szlaków) – Martew – 3,55 (69,91) km - 1,1,1
Odcinek 艂atwy, droga asfaltowa.
Po odpoczynku wychodzimy z Tuczna drog膮 wojewódzk膮 nr 177 (ul. Konopnickiej). Na rozwidleniu szlak skr臋ca w prawo w ulic臋 Jeziorn膮 i drog膮 asfaltow膮 (nierówna i miejscami uszkodzona), prowadzi nas a偶 do miejscowo艣ci Martew Mijamy kapliczk臋 i dochodzimy do skrzy偶owania we wsi. Z prawej strony dochodzi szlak pieszy zielony, którego pocz膮tek mijali艣my w Tucznie. Razem id膮 do skrzy偶owania, na którym znajduje si臋 przystanek autobusowy – szlak zielony odbija na po艂udniowy zachód. Sama wie艣 posiada 艣redniowieczne korzenie. Na uwag臋 zas艂uguje zbudowany w 1630 roku z tzw. muru pruskiego pw. Matki Boskiej Ró偶a艅cowej z XVII wiecznym wyposa偶eniem. Przy ko艣ciele, znajduje si臋 cmentarz ogrodzony kamiennym murem z bramkami wej艣ciowymi. Przy bramce wschodniej rosn膮 dwie lipy – pomniki przyrody. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.
Odcinek czternasty, Martew – J. Marta (w臋ze艂 szlaków) – 2,47 (72,38) km - 1,1,1
Odcinek 艂atwy, drogi utwardzone, gruntowe.
Od przystanku szlak prowadzi drog膮 pocz膮tkowo utwardzon膮, a nast臋pnie dobr膮 gruntow膮 w kierunku zachodnim. Po mini臋ciu granicy Drawie艅skiego Parku Narodowego dochodzi do skrzy偶owania, gdzie skr臋ca w lewo, a po chwili w prawo ku jeziorze Marta. Na krzy偶ówce pocz膮tek/koniec szlaku pieszego niebieskiego do K臋py Kraje艅skiej. Na terenie Drawie艅skiego PN oznakowanie szlaku dobre w obu kierunkach. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.
Odcinek pi臋tnasty, J. Marta (w臋ze艂 szlaków) – Rz. P艂ociczna (w臋ze艂 szlaków) – ,75 (79,13) km - 1,2,2
Drog膮 gruntow膮 od skrzy偶owania szlak zbli偶a si臋 do jeziora Marta i biegnie wzd艂u偶 jego brzegów, a偶 do jego ko艅ca wychodz膮c na drog臋 utwardzona, gdzie skr臋ca w prawo. Po chwili parking „Drewniany Kamie艅” (obszar ochrony 艣cis艂ej „Sicienko”). Szlak mija go i prowadzi dalej drog膮, mijaj膮c po prawej stronie w lesie zniszczony schron. Mniej wi臋cej po 200 metrach od mini臋cia schronu szlak skr臋ca w lewo w drog臋 gruntow膮. Dochodzi i mija jezioro Zdrada, przecina lin臋 energetyczn膮 i dochodzi do jeziora Jamno. Prowadzi wzd艂u偶 jeziora po skarpie. Po nieca艂ym kilometrze skr臋ca w prawo dochodzi do skrzy偶owania z drog膮 gruntow膮 i ponownie skr臋ca w prawo dochodz膮c do mostku nad rzek膮 P艂ociczna. Tu偶 przy mostku znajduje si臋 w臋ze艂 szlaków. Swój pocz膮tek/koniec ma szlak pieszy niebieski (do Drawna). Na trasie przekraczamy granic臋 gmin Tuczno i Cz艂opa. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, lekko utrudniony dla rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.
Odcinek szesnasty, Rz. P艂ociczna (w臋ze艂 szlaków) – Pustelnia – 3,73 (82,86) km - 1,2,2
Odcinek 艂atwy, utwardzone, 艣cie偶ka.
Za mostkiem szlak skr臋ca w lewo, prowadz膮c 艣cie偶k膮 po tak jakby po lewym brzegu wyschni臋tego kana艂u. Znaki prowadz膮 równolegle do rzeki P艂ociczna, a nast臋pnie jezioro P艂ociczno. Za jeziorem szlak przybli偶a si臋 ponownie do rzeki i prowadzi wzd艂u偶 niej, a偶 do mostu, przez który przechodzi na drug膮 stron臋 i po drodze utwardzonej/brukowanej dochodzi do miejsca odpoczynku / parkingu w Pustelni. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, utrudniony dla rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.
Odcinek siedemnasty, Pustelnia – W臋ze艂 szlaków – 4,10 (86,96) km - 1,1,1
Odcinek 艂atwy, drogi utwardzone, gruntowe.
Od parkingu szlak prowadzi dalej drog膮, skr臋ca w prawo i kieruje na po艂udnie przez tereny Drawie艅skiego Parku Narodowego. Po oko艂o 3 km droga zmienia nawierzchni臋 na brukowan膮. Dalej po kilometrze dochodzi do skrzy偶owania, gdzie skr臋ca w lewo. Tu swój pocz膮tek/koniec ma szlak pieszy niebieski (do Jagody). Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.
Odcinek osiemnasty, W臋ze艂 szlaków – Za艂om – 4,97 (91,93) km - 1,1,1
Odcinek 艂atwy, drogi utwardzone, gruntowe, asfaltowe.
Teraz szlak kieruje nas w kierunku wschodnim. Przecina strumie艅 wpadaj膮cy do Cieszynki i kieruje dalej do granicy Drawie艅skiego Parku Narodowego. Tu偶 za granic膮 parku na rozwidleniu dróg szlak odbija w prawo i omijaj膮c jezioro Dubie dochodzi do skrzy偶owania z drog膮 utwardzon膮 i skr臋ca w lewo. Z prawej strony do艂膮cza szlak pieszy czarny. Razem prowadz膮 do miejscowo艣ci Za艂om. Po 800 metrach szlaki wchodz膮 na drog臋 asfaltow膮. We wsi ko艅czy/zaczyna si臋 szlak czarny. Na uwag臋 zas艂uguje zespó艂 pa艂acowo-parkowy prze艂omy XIX i XX wieku z dworkiem parkiem krajobrazowym. Tutaj mo偶emy zaplanowa膰 nocleg na polach biwakowych nad jeziorem Za艂omie, je艣li nie chcemy jeszcze ko艅czy膰 przygody kolejnymi szlakami w gminie Cz艂opa, lub nie interesuje nas wypoczynek w mie艣cie. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.
Odcinek dziewi臋tnasty, Za艂om – Cz艂opa (w臋ze艂 szlaków) – 4,70 (96,63) km - 1,2,2
Odcinek 艂atwy, utwardzone, gruntowe.
Z Za艂omia szlak wychodzi kieruj膮c nas na wschód. Za wsi膮 szlak skr臋ca w drog臋 gruntow膮 w prawo. Prowadzi nad jezioro Za艂om, skr臋camy w lewo po czym w臋drujemy wzd艂u偶 brzegu. Za jeziorem mija miejsce na odpoczynek (punkt biwakowania kajakarzy) dochodzi do nast臋pnego jeziora – Kamie艅 (Rybakówka). Poruszamy si臋 艣cie偶k膮 le艣n膮 okr膮偶aj膮c jezioro od strony pó艂nocnej (po drodze 艂aweczki umo偶liwiaj膮ce odpoczynek oraz podziwianie krajobrazu). Za jeziorem szlak przechodzi obok grodziska, przecina rzek臋 Cieszynk臋 (szlak kajakowy) i dochodzi do drogi gruntowej. Od tego miejsca, wraz z szlakiem pieszym 偶ó艂tym (Cz艂opa-Stare Osieczno) kierujemy si臋 do Cz艂opy. Po 1,3km od po艂膮czenia si臋 szlaków, dochodz膮 do drogi krajowej 22 w Cz艂opie. Przecinaj膮 jezdni臋 i ulic膮 Kolejow膮 dochodz膮 do w臋z艂a szlaków, gdzie ko艅cz膮/rozpoczynaj膮 swój bieg. Dodatkowo przez ten w臋ze艂 przechodzi szlak pieszy zielony Tuczno-呕elichowo. Obowi膮zkowo, zatrzymujemy si臋 tutaj na nocleg, gdy偶 musimy zaplanowa膰 albo powrót, albo dalsz膮 w臋drówki pozosta艂ymi szlakami pieszymi lub rowerowymi. Na pewno warto przenocowa膰 w o艣rodkach nad jeziorem M艂y艅skie Wielkie. Tutaj polecamy skorzystanie z us艂ug noclegowych www.naturasport.pl Pa艅stwa Tymeckich, aczkolwiek ciekawy jest równie偶 o艣rodek „Sosenka” po艂o偶ony kilkadziesi膮t metrów dalej. Mo偶na wynaj膮膰 kajaki i sp艂yn膮膰 Cieszynk膮 do P艂ocicznej (w okolicach naszego szlaku). W samej Cz艂opie znajdziemy kilka obiektów wartych uwagi. Miasto posiada ciekaw膮 zabudow臋 z prze艂omu XIX i XX wieku. Ponadto znajdziemy zabytkowy cmentarz 偶ydowski, starych nagrobków najstarszej cz臋艣ci cmentarza komunalnego oraz zespól obiektów mostowych zlikwidowanej linii kolejowej Cz艂opa Wa艂cz (szkoda). Warto zaplanowa膰 pobyt w mie艣cie podczas wi臋kszych imprez plenerowych np. Dni Cz艂opy. Na ulicy Osiedlowej 9 znajdziemy punkt informacji turystycznej. Miasto oraz jej tereny s艂yn膮 z organizacji corocznych imprez na orientacj臋 i typu adventure racing. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.
PODSUMOWANIE.
- Szlak ma charakter liniowy.
- Szlak oznakowany bardzo s艂abo (miejscami b艂臋dnie) w obydwu kierunkach jego pokonywania. Oznaczenie szlaku w 2012 roku okre艣lamy niedostateczne, niektóre znaki wprowadzaj膮 turyst臋 w b艂膮d (dobre oznaczenie na terenie DPN).
- Na szlaku wiele trudnych i bardzo trudnych dla turystów odcinków. Jednak jego przebieg po urozmaiconej rze藕bie terenu, ciekawostki historyczne i przyrodnicze oraz krajobrazy s膮 warte zm臋czenia.
- Szlak mo偶na pokona膰 pieszo, przejecha膰 rowerem przy zastosowaniu obej艣膰/objazdów, podanych w tre艣ci opisu odcinków. Ocena ogólna szlaku jako trudny.
SKALA TRUDNO艢膯I PIESZA –2 SKALA TRUDNO艢CI ROWER – 2/3 SKALA TRUDNO艢CI NORDIC WALKING – 2/3
1 – 艂atwy bez utrudnie艅 2 – z miejscowymi utrudnieniami 3 – o utrudnionym przej艣ciu/przeje藕dzie
OPIS DANYCH TECHNICZNYCH SZLAKU WG. GOOGLE MAPS:
- D艂ugo艣膰 szlaku 96,63 km
- 艁膮czna wysoko艣膰 podej艣膰 na trasie oko艂o 949 metrów
- 艁膮czna ilo艣膰 zej艣膰 na trasie oko艂o 1000 metrów
- Wysoko艣膰 minimalna oko艂o 66 metrów
- Wysoko艣膰 maksymalna oko艂o 110 metrów
- Wysoko艣膰 艣rednia oko艂o 150 metrów
SZLAK I ZDJ臉CIA NA NASZYM PROFILU FACEBOOK
|