Przetłumacz stronę

Sklep turystyczny
Internetowy Sklep Działań Aktywnych WIKNG Szczecin
Nawigacja
OFERTA ZNAKARSKA
TURYSTYKA = SZLAKI ?
KONCEPCJA SZLAKU
PROJEKT SZLAKU
UZGODNIENIA
OZNAKOWANIE
INFORMACJA
CENNIK PRAC
REALIZACJE
NASZA KADRA

NASZ SERWIS
WYSZUKIWARKA
Regulamin serwisu
Historia i misja
O Autorach
Dołącz do nas
Partnerzy i wsparcie
Darowizna
Kontakt z serwisem
Dane teleadresowe
Turystyczne linki

NASZE SZLAKI
OGÓLNY SPIS SZLAKÓW
FORUM DYSKUSYJNE
Pobieralnia plików
Galeria zdjęć
Oznaczenia szlaków
Co to jest szlak
Historia szlaków

SZLAKI PIESZE
Szlaki piesze krajowe
Szlaki nordic walking
Szlaki spacerowe
Szlaki tematyczne
Szlaki miejskie

SZLAKI ROWEROWE
Szlaki krajowe
Inne szlaki

MIĘDZYNARODOWE
Szlaki piesze
Szlaki rowerowe
Droga Św Jakuba
Inne

INNE SZLAKI I TRASY
Szlaki wodne
Szlaki konne
Trasy rowerowy
Trasy motorowe
Trasy biegowe
Trasy narciarskie
Trasy rekreacyjne

ARTYKUŁY TURYSTYCZNE
Ciekawe obiekty
Nasze wyprawy
Inne
Informacja Turystyczna
ZACHODNIOPOMORSKIE



Najlepsze mapy GPS do Garminów

NASZ FACEBOOK



Ostatnie artykuły
P-N-ZGL-130, niebies...
R-N-ZSW/ZKA-013 nieb...
P-N-ZSW/ZKA-108 (PTT...
P-S-ZKA-129, czarny ...
P-S-ZWA/ZDR-088 (PTT...
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Aktualnie online
Gości online: 2

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 219
Najnowszy użytkownik: Andrzejpa
Polecane

WYSZUKIWARKA SZLAKÓW W SERWISIE
Wpisz nazwę, ID, miejscowość i znajdź interesujący Ciebie szlak w naszym serwisie.

Nawigacja
Artykuły » SZLAKI PIESZE » P-5, szlak pieszy zielony "Dookoła Liwiej Łuży" - 9,8 km
P-5, szlak pieszy zielony "Dookoła Liwiej Łuży" - 9,8 km

NUMER SZLAKU: B/D

PRZEBIEG SZLAKU: NIECHORZE PKS – SKALNO – POGORZELICA PKP – NIECHORZE PKS (szlak okrężny)

NAZWA SZLAKU: DOOKOŁA LIWIEJ ŁUŻY

NADLEŚNICTWA: GRYFICE

GMINY: REWAL, KARNICE (powiat Gryficki)

NAWIERZCHNIE: DROGI ASFALTOWE, DROGI LEŚNE, DROGI POLNE, BRUK

KOLOR: ZIELONY

ROK OSTATNIEGO MALOWANIA: 2008

ROK OSTATNIEGO MONITORINGU/POMIARU: 2010

DŁUGOŚĆ: 9,8km

WAŻNE UWAGI:

  1. Dość spory wspólny przebieg ze szlakiem rowerowym zielony „Liwiej Łuży” i Międzynarodowym Szlakiem Rowerowym R-10 – patrz schemat
  2. Szlak okrężny

 Pomiar wykonany za pomocą GPS Garmin 76CSx i 78S - Podany jest kilometraż całkowity oraz pomiędzy odcinkami.

 



CHARAKTERYSTYKA SZLAKU  

1.Odcinek pierwszy, Niechorze PKS – Skalno węzeł szlaków 3,7 km (1,2,2)

Odcinek o średniej trudności. Szlak do przejazdu kolejowego przebiega drogą asfaltową zaś za nim brukiem przechodzącym w wyboistą  drogę polną (po deszczach liczne kałuże na nierównościach). Taką drogą jedziemy do Skalna w którym poruszamy się brukiem. Odcinek również dla turystów pieszych oraz dla lubiących nierówności miłośników nordic walking.  

2. Odcinek drugi, Skalno węzeł szlaków – Pogorzelica PKP, 1,9 km (2,3,3)

Odcinek trudny. Od krzyżówki odbija od drogi wzdłuż jeziora omijając Skalno. Na początku idzie drogą polną, która dość często przechodzi bydło, przez co jest ona błotnista. Po wejściu do lasu jest to już ścieżka, która w okresie sezonu jest mocno zarośnięta (patrz zdjęcia). Na trasie również prowizoryczny mostek z zarzuconych pniaków. Tak wygladająca droga ciagnie się aż do wieży GSM. Od tego miejsca droga w miarę równa aż do dworca PKP. Miłośnikom NW i rowerów proponujemy ominięcie odcinka poprzez poruszanie się szlakiem rowerowym zielonym przez Skalno do Pogorzelicy. Odcinek dostępny dla turystów pieszych i zatwardziałych rowerzystów.

3. Odcinek trzeci, Pogorzelica PKP – Niechorze PKS, 3,1 km (1,1,2)

Odcinek łatwy. Poruszamy się ulicami Pogorzelicy i Niechorza. Odcinek dostępny dla turystyki rowerowej i miłośników nordic walking

PODSUMOWANIE.

  • Szlak oznakowany na obydwa kierunki jego pokonywania.
  • Oznaczenie szlaku w 2010 roku określamy jako dobry-.
  • Szlak określony jako łatwy.
  • Szlak można pokonać pieszo i nordic walking (w tym przypadku należy pamiętać o przepisach ruchu drogowego).
  • Na trasie odcinki innych szlaków  - patrz schemat.

SKALA TRUDNOŚĆI PIESZA – 1
SKALA TRUDNOŚCI ROWER – 2
SKALA  TRUDNOŚCI NORDIC WALKING - 3

1 – łatwy bez utrudnień
2 – średni z miejscowymi utrudnieniami
3 – o utrudnionym przejściu/przejeździe

OPIS SZLAKU – na podstawie www.rewal.pl , Wikipedia.Pl oraz praca własna.

Szlak poprowadzono wokół przybrzeżnego jeziora Liwia Łuża. Jezioro Liwia Łuża – bardzo płytkie (max. głębokość 1,7m) powstałe na skutek odcięcia mierzeją dawnej zatoki od morza. Poziom wody w jeziorze, który waha się w granicach 0,3-0,4 m rocznie, zależy od dopływu wody z kanałów oraz rowów melioracyjnych odwadniających kompleksy torfowisk na zachód, południe i wschód od rezerwatu. Na obszarze wsi przylegającym do jeziora, w starszej części, można spotkać dawne zagrody i kamieniczki rybackie z XVIII i XIX wieku z ozdobnymi bramami wjazdowymi. Największym zabytkiem miejscowości jest zespół latarni morskiej wybudowany w latach 1863-66. Do zespołu prócz latarni, zaliczany jest także dom latarników, dwa budynki gospodarcze, a także ogród z murowanym ogrodzeniem i furtami. W Niechorzu znajduje się dworzec Gryfickiej Kolei Wąskotorowej z przełomu XIX/XX wieku. Przy ul. Środkowej 7 mieści się zabytkowa zagroda z przełomu XVIII/XIX wieku. W małym niechorskim parku znajduje się głaz z tablicą upamiętniającą 27. rocznicę zdobycia Niechorza podczas II wojny światowej. Nie można również zapomnieć o Muzeum Rybołówstwa. Więcej o historii i obiektach Niechorza na stronie www.rewal.pl i Pogorzelicy www.rewal.pl.

Przebieg szlaku:

Szlak rozpoczynamy w Niechorzu  przy zabytkowym budynku dworca Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej i dworcu PKS gdzie znajduje się początek  (koniec) szlaku. W tym miejscu znajduje się również główny węzeł szlaków pieszych i rowerowych. Swój bieg poza zielonym rozpoczynają szlaki rowerowe niebieski „Śladami Historii Niechorza”, czerwony „Śladami Rybołówstwa Morskiego”, czarny „Wschodni Szlak Łącznikowy”  oraz rowerowy zielony „Liwiej Łuży”. Przez węzeł przechodzi Międzynarodowy Szlak Rowerowy R-10 oraz Międzynarodowy Szlak Pieszy ZP-107 (E-9, czerwony) oraz szlak historyczny. Warto rzucić okiem na kilka zabytkowych budynków gospodarczych i chat

Marsz rozpoczynamy  w kierunku zachodnim ul. Kolejową. Na skrzyżowaniu ul. Kolejowej z ul. Trzebiatowską skręcamy w lewo w ul. Trzebiatowską. Następnie ul. Trzebiatowska przechodzi w ul. Łąkową. Idziemy na wprost ul. Łąkową (bruk przechodzi w drogę gruntową). Most na Kanale Lądkowskim. Przechodzimy przez most i po ok. 400 m. przez most przy przepompowni. Nadal idziemy drogą gruntową. Przed Skalnem skręcamy w lewo w drogę gruntową (Skalnie warto zobaczyć pomnik pomordowanych Polaków w 1945r.) Przechodzimy odcinek drugi na którym droga gruntowa po wejściu w las przechodzi w wąską, zarośniętą ścieżkę. Tutaj mamy dość trudny odcinek marszruty aż do wieży GSM. Od wieżyw miarę dobra droga skrajem lasu aż do przejazdu kolejowego w Pogorzelicy

Na skrzyżowaniu za przejazdem kolejowym kolejny główny węzeł szlaków (R-10, rowerowy Liwiej Łuży) zaś około 150 metrów przy zabytkowym dworcu kolejowym swój początek (koniec) mają szlaki rowerowe czerwony „Śladami Rybołówstwa Morskiego” i okrężny żółty „Leśnym Duktem” oraz pieszy historyczny.  Możliwość zmiany (wydłużenia) trasy.

Od tego miejsca poruszamy się ulicą Słoneczną wspólnie ze szlakiem rowerowym R-10 i żółtym do skrzyżowania z ulicą Wojska Polskiego. Skręcamy w lewo w kierunku Niechorza.  Przed mostem skręcamy w ulice Rzeczną, którą dochodzimy do automatycznych wrót, zamontowanych u ujścia rzeki Liwki, regulujących przepływ wody z Liwiej Łuży do morza. Po przejściu na drugi brzeg Liwki, ulica Wschodnią dochodzimy do głównej ulicy Niechorza - Bursztynowej. Tutaj skręcamy w lewo i idziemy w kierunku początku  (końca) przy dworcu kolejowym i PKS. Po drodze mijamy Muzeum Rybołówstwa z ciekawymi eksponatami rybackimi i marynistycznymi. Możliwość kontynuowania trasy szlakami wykazanymi na początku opracowania.

Szczegółowe ukształtowanie terenu szlaku            


Profil z Niechorze PKS -->Skalno -->Pogorzelica PKP -->Niechorze PKS 

 

OPIS DANYCH TECHNICZNYCH SZLAKU:

  1. Długość szlaku 9,74 km
  2. Łączna wysokość podjazdów na trasie 55,8 metrów
  3. Łączna ilość zjazdów na trasie 55,6 metrów
  4. Maksymalne nachylenie podczas podjazdów 8,8%
  5. Maksymalne nachylenie  podczas zjazdów 3,9%
  6. Średnie nachylenie podczas podjazdów 0,9%
  7. Średnie nachylenie podczas zjazdów 1,3%
  8. Wysokość względna minimalna 0 metrów
  9. Wysokość względna maksymalna 17 metrów
  10. Wysokość względna średnia 5 metrów

 

Komentarze

Poleć ten artykuł

Podziel się z innymi: Facebook Google Reddit Tweet This Yahoo
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
BIBLIOGRAFIA I ŹRÓDŁA

Przygotowując opisy szlaków, schematy oraz artykuły oparliśmy się na następujących materiałach i źródłach:

  1. Wolna Encyklopedia "WIKIPEDIA" na podstawie licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
  2. Darmowa Mapa Polski dla GPS GARMIN - UMP-pcPl - www.ump.waw.pl, na podstawie licencji Creative CommonsUznanie autorstwa na tych samych warunkach 2.0 (CC-BY-SA 2.0). Szczegóły.
  3. Wolna Wikimapa Świata "OpenStreetMap" na podstawie licencji Open Data Commons Open Database License: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
  4. Darmowa Mapa Polski dla GPS GARMIN - UMP-pcPl - www.ump.waw.pl, na podstawie licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
  5. Opracowania informacyjne i promocyjne oraz strony internetowe gmin Województwa Zachodniopomorskiego
  6. Mapy wydawnictwa turystycznego "Plan" - "Wyspa Wolin", "Pobrzeże Bałtyku" oraz inne mapy rejonu Pomorza Zachodniego i Środkowego
  7. Mapy wydawnictwa "Expressmap" Polska - "Okolice Szczecina", "Okolice Kołobrzegu" w skali 1:50 000
  8. Mapy wydawnictwa "EKOMAP" w Świdwinie - www.ekomap.pl
  9. Strona Pani Beaty Zbonikowskiej "Architektura Pomorza - www.westernpomerania.com.pl/
  10. Opracowania własne, ślady GPS, zdjęcia, inwentaryzacja szlaków i miejscowości.
Jeśli znalazłeś swoje zdjęcie, opracowanie itp.. a nie wyrażasz zgody na jego publikację, lub chcesz umieścić ją w stopce redakcyjnej lub w konkretnym artykule, poinformuj nas niezwłocznie poprzez zakładkę - kontakt.
O ADMINISTRATORZE SERWISU
Table 'wiking_szlaki.fusion_sitemapxml' doesn't existTable 'wiking_szlaki.fusion_sitemapxml_customlinks' doesn't exist