Przet硊macz stron

Inne
Informacja Turystyczna
ZACHODNIOPOMORSKIE

Najlepsze mapy GPS do Garmin贸w

Ostatnie artyku硑

Najnowszy u縴tkownik: Andrzejpa
Polecane
INTERNETOWY SKLEP TURYSTYCZNY

Szukasz sprz臋tu turystycznego w dobrej cenie ? Zapraszamy do naszej Sk艂adnicy Turystycznej. W ofercie wszystko co potrzebne na wypad, biwak, wycieczk臋 .... Oferujemy sprz臋t renomowanych marek outdoor-owych od sprz臋tu kuchennego, poprzez biwakowy, po liofilizaty. Sprzedajemy mi臋dzy innymi nast臋puj膮ce marki; Optimus, Rockland, GSIOUTDOOR, Moraknive, Meteor, Campingaz i inne.

Sklep turystyczny "Sk艂adnicaTurystyczna.pl"

UWAGA - NOWA STRONA SZLAK脫W - WWW.WEDRUJZNAMI.PL.

W臋druj z Nami - Serwis Szlak贸w Turystycznych i sklep turystyczny

Niniejsza strona jest stron膮 archiwaln膮. Ca艂o艣膰 danych przeniesiono na now膮 stron臋 szlak贸w. Przygotowa艂em r贸wnie偶 map臋 on-line ze szlakami i obiektami, kt贸ra jest ca艂y czas rozwijana - www.SzlakiTurystyczne.eu

Nawigacja
Artyku硑 » SZLAKI PIESZE » ZP-1028-czerwony, KOSZALIN G贸ra Che艂mska - TYCHOWO, ko艣ci贸艂, 50,2 km "Szlak im. J贸zefa Chrz膮szczy艅skiego"

ZAPRASZAMY NA NOW膭 STRON臉 SZLAKÓW.  POWOLI POPRAWIAMY I UZUPE艁NIAMY OPISY, UMIESZCZAMY NOWE INFORMACJE I SZLAKI. NOWY OPIS NA https://www.wedrujznami.pl/P-C-ZK/ZBI-026

NUMER SZLAKU: ZP-1028-c

PRZEBIEG SZLAKU: KOSZALIN (GÓRA CHE艁MSKA - KRZY呕ANKA) – MASZKOWO – MANOWO – ROSNOWO – POB膭D殴 – BUKOWO – TYCHOWO

NAZWA SZLAKU: „SZLAK IM. JÓZEFA CHRZ膭SZCZY艃SKIEGO”

GMINY:  KOSZALIN, SIANÓW (powiat koszali艅ski), MANOWO (powiat koszali艅ski), 艢WIESZYNO (powiat koszali艅ski), BOBOLICE (powiat koszali艅ski), TYCHOWO (powiat bia艂ogardzki),

NAWIERZCHNIE: DROGI LE艢NE, DROGI POLNE, DROGI ASFALTOWE.

KOLOR: CZERWONY (MALOWANE ZNAKI I DROGOWSKAZY)

ROK OSTATNIEGO MALOWANIA: NIEZNANY 2008

ROK OSTATNIEGO MONITORINGU/POMIARU: 2011

D艁UGO艢膯: 46,3 km

WA呕NE UWAGI:

1. Szlak ma charakter liniowy.
  2. Szlak wielokrotnie krzy偶uje si臋 i ma wspólne przebiegi z szlakami pieszymi i rowerowymi, co umo偶liwia wariantowo艣膰 naszych wycieczek
  3. W 2011 roku oznakowanie na ca艂ej d艂ugo艣ci szlaku, oceniamy na dobre w obu kierunkach.

Pomiar wykonany za pomoc膮 GPS Garmin 76CSx i 78S - Podany jest kilometra偶 ca艂kowity oraz pomi臋dzy odcinkami.

CHARAKTERYSTYKA SZLAKU

Szlak bierze swój pocz膮tek na Górze Che艂mskiej i prowadzi przez Maszkowo, Lubiatowo, Manowo, Rosnowo, Pob膮d藕, Bukowo do Tychowa. Drog臋 biegn膮c膮 w wi臋kszo艣ci przez tereny le艣ne mo偶na przemierzy膰 pieszo lub na rowerze. Na przebycie tego szlaku warto zaplanowa膰 1-2 dni z nocowaniem na trasie. Patronem szlaku jest jeden z pierwszych przewodników turystycznych w Koszalinie. Szlak w pierwszej cz臋艣ci jest na urozmaiconej rze藕bie. Pó藕niej idzie do艣膰 równym terenem polami oraz lasami.

OPIS TECHNICZNY

Odcinek pierwszy, Koszalin Góra Che艂mska (w臋ze艂 szlaków) – Maszkowo (w臋ze艂 szlaków),  6,9 km (6,90) – 1,2,1

Odcinek przebiega po drogach le艣nych biegn膮cych do艣膰 urozmaicon膮 rze藕b膮 terenu.

Pocz膮tek szlaku znajduje si臋 na Krzy偶ance (najwy偶sze wzgórze Góry Che艂mskiej, Krzy偶anka – 136,2m n.p.m.), gdzie znajduje si臋 Sanktuarium Matki Bo偶ej Trzykro膰 Przedziwnej, pe艂ni膮ce funkcj臋 sanktuarium diecezjalnego oraz zbudowana w 1888 r. wie偶a widokowa dost臋pna dla zwiedzaj膮cych. Szlak pocz膮tkowo idzie razem ze szlakiem czarnym pieszym „Szlak pielgrzymkowy im. Jana Paw艂a II” (艢wi臋tych Gór) w kierunku wschodnim przez 1,3 km drog膮 le艣n膮. W mi臋dzy czasie  przecinamy ulic臋 S艂upsk膮 – w臋ze艂 ze szlakami rowerowymi: „Bike the Baltic” i 偶ó艂tym „Trakt Rybogryfa”. Idziemy dalej na wprost. Na rozwidleniu szlaków skr臋camy w prawo – wspólny przebieg ze 艣cie偶k膮 dydaktyczn膮. Dochodzimy do skrzy偶owania, skr臋cam w prawo i po chwili w lewo. Wchodzimy na szlak 偶ó艂ty pieszy „P臋tla Tatrza艅ska” - przechodz膮cym przez Gór臋 Che艂msk膮, podobnie ja niebieski pieszy "Porwanego KSi臋cia". Z nim przechodzimy przez dwa wzniesienia po czym odbijamy w lewo. Po oko艂o 1,7 km szlak powrotem do艂膮cza do szlaku czarnego (papieskiego). Skr臋camy w prawo i drog膮 le艣n膮 idziemy ok. 2,5 km dochodzimy do w臋z艂a ze szlakiem rowerowym niebieskim „艢ladami Ko艅skich Podków” oraz rowerowej trasy Gminy Sianów nr 3. Skr臋camy w prawo i dochodzimy do drogi wojewódzkiej 206. Tu szlak skr臋ca w lewo do miejscowo艣ci Maszkowo. Po drodze trasa rowerowa nr 3, odbija na po艂udniowy zachód. Dochodzimy asfaltem do wsi.  Uwaga – poruszamy si臋 poboczem po lewej stronie drogi. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking – uwaga na strome zej艣cie/zjazd z Krzy偶anki oraz utrudnienia w postaci urozmaiconej rze藕by terenu.

Odcinek drugi, Maszkowo (w臋ze艂 szlaków) – Manowo ko艣ció艂, 14,90 km (8,00) – 1,1,1

Odcinek 艂atwy, drogi le艣ne, utwardzone, droga asfaltowa.

W Maszkowie znajduje si臋 zabudowa z XIX w. w stylu szachulcowym oraz agroturystyka z ko艅mi. Przed zakr臋tem asfaltu, na pocz膮tku wsi skr臋ca w prawo, za艣 szlaki rowerowe ide膮 do centrum wsi. Tam te偶 maj膮 w臋ze艂 ze szlakiem rowerowym czerwonym „Morenowej Prze艂臋czy”. Po oko艂o 1 km przecinamy szlak zielony „Kamieni Granicznych”. Idziemy dalej na po艂udnie i po ok. 300 metrach do艂膮cza do nas z lewej strony trasa rowerowa Gminy Sianów nr 3. W tym miejscu przecina si臋 równie偶 szlak rowerowy 偶ó艂ty „Trakt Rybogryfa”. Id膮c dalej droga le艣n膮 oko艂o 1,2 km dochodzimy do skrzy偶owania, gdzie skr臋camy w lewo mijaj膮c z lewej strony cmentarz ewangelicki. Uwaga – je艣li pójdziemy w prawo, po chwili znajdziemy si臋 w Wiosce India艅skiej.

Tutaj dochodz膮 do nas z Dzier偶臋cina szlaki rowerowe: „Bike the Baltic” oraz zielony „Gotów”. Przechodzimy przez Lubiatowo, mijaj膮c po prawej jezioro Lubiatowskie, b臋d膮ce równie偶 rezerwatem ornitologicznym. Dochodzimy do w臋z艂a szlaków, na którym szlaki rowerowe odbijaj膮 na  Wyszebórz, trasa na pó艂noc w kierunku jeziora Policko oraz dochodzi do nas zielony szlak pieszy „Granicznych Kamieni”. Szlak ten na chwil臋 odbija aby powróci膰 do nas przy strumieniu Wyszewka. Kieruj膮c si臋 w stron臋 Manowa poruszamy si臋 drog膮 le艣n膮 utwardzon膮 do po艂膮czenia si臋 ze szlakiem pieszym zielonym, wiod膮c z nim do skraju lasu, gdzie na rozwidleniu skr臋camy w lewo. Pod膮偶amy p艂ytami (jombo) przez pole/艂膮ki docieraj膮c do lasku. Pod膮偶aj膮c skrajem lasku docieramy do Manowa. Po doj艣ciu do drogi krajowej 11 skr臋camy w lewo i poruszamy si臋 chodnikiem. Przechodz膮c przez przejazd kolei w膮skotorowej (nieczynna), skr臋camy w prawo w alej臋 lipow膮, obok której znajduje si臋 ko艣ció艂 W Manowie warto na chwil臋 si臋 zatrzyma膰 i uda膰 si臋 na Czapl膮 Gór臋. W艂asnie tam utworzono 艣cie偶k臋 edukacyjno-przyrodnicz膮 w parku le艣nym, gdzie znajduje si臋 kolonia czapli siwej. Mo偶emy równie偶 zwiedzi膰 sam膮 wie艣, b臋d膮c膮 siedzib膮 gminy. Tutaj równie偶 w臋ze艂 ze szlakami rowerowymi: czerwony „”Trasa S艂oneczna”, czerwony „Morenowej Prze艂臋czy” i zielony „Szlak Spichlerzy”. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek trzeci, Manowo ko艣ció艂 – Rosnowo (mostek nad kana艂em Rosnowskim), 22,10 km (7,20) – 1,1,1

Odcinek 艂atwy, droga le艣na, utwardzona, droga asfaltowa.

Od ko艣cio艂a szlak idzie drog膮 asfaltow膮 wraz z czerwonym szlakiem rowerowym „Trasa S艂oneczna”. Na rozwidleniu szlak rowerowy idzie dalej asfaltem za艣 my skr臋camy w prawo. Po wej艣ciu do lasu, droga zmienia si臋 na le艣na utwardzon膮. Po oko艂o 2,5 km szlak przechodzi przez mostek nad strumykiem, po 3 km skr臋caj膮c w lewo, dochodzimy do drogi wojewódzkiej 168. Tutaj ponownie spotykamy si臋 ze szlakiem czerwonym rowerowym a od prawej dochodzi do nas szlak rowerowy czarny „Tychowski Trakt”. Na skrzy偶owaniu, skr臋camy w prawo w kierunku wsi Rosnowo, id膮c drog膮 asfaltow膮 (Uwaga – poruszamy si臋 poboczem po lewej stronie drogi) przechodzimy przez most nad rzek膮 Radew. Na owej rzece zlokalizowana jest ma艂a elektrownia wodna o mocy 3300kW z pocz膮tku XX wieku. Tutaj te偶 od zachodu 艂膮czy si臋 z nami niebieski szlak rowerowy „Szlak Pa艂aców”. Na skrzy偶owaniu w Rosnowie skr臋camy w lewo kieruj膮c si臋 w stron臋 kana艂u Rosnowskiego. Rosnowo, jest troch臋 zapomnian膮 wsi膮 wypoczynkow膮. Posiada pola biwakowe i campingowe, k膮pielisko oraz jest przystani膮 na szlaku kajakowym rzeki Radew.  Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek czwarty, Rosnowo (mostek nad kana艂em Rosnowskim) – Pob膮d藕 (w臋ze艂 szlaków) – 31,60  km (9,50) – 1,1,1

Odcinek 艂atwy, droga asfaltowa, le艣na, 偶wirowa ubita.

Przechodz膮c przez kana艂 kierujemy si臋 drog膮 g艂ówn膮 na po艂udnie przez oko艂o 0,5 km. Przy przystanku PKS skr臋camy w lewo wraz niebieskim szlakiem rowerowym „Pa艂aców” w kierunku grobli – czarny szlak rowerowy „Tychowski Trakt” idzie dalej na po艂udnie. Przed przejazdem kolejowym skr臋camy w prawo, w drog臋 le艣na równoleg艂a do torów kolejki w膮skotorowej. Po lewej mamy k膮pielisko, pole biwakowe i o艣rodki oraz budynki le艣nictwa przy których skr臋camy w prawo. W臋drujemy równolegle do jeziorka i  linii kolejki w膮skotorowej. Dochodz膮c do drogi asfaltowej skr臋camy w prawo i po oko艂o 300 metrach, za mostkiem nad Bielic膮, skr臋camy w lewo w drog臋 le艣n膮 utwardzon膮, w któr膮 równie偶 wchodzi szlak rowerowy czarny. Po oko艂o 3km szlak mija skrzy偶owanie przy którym znajduje si臋 parking wraz z miejscem odpoczynku. Id膮c ca艂y czas w kierunku po艂udniowym wchodzimy do wsi Podb膮d藕. Skr臋camy w prawo. Na ko艅cu miejscowo艣ci, na skrzy偶owaniu nasz szlak skr臋ca w prawo w drog臋 poln膮, a czarny rowerowy kieruje si臋 dalej drog膮 asfaltow膮. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek pi膮ty, Pob膮d藕 (w臋ze艂 szlaków) – Bukowo, 37,6 km (6,00) – 1,2,1

Odcinek do艣膰 艂atwy, droga polna, le艣na (miejscami piaszczysta), droga z p艂yt (jombo), droga brukowana.

Od drogi asfaltowej w Podb膮dziu szlak kieruje nas drog膮 polna w kierunku pó艂nocno zachodnim. Na kolejnym rozwidleniu dróg skr臋camy w lewo skos. Idziemy 艂ukiem w lewo a nast臋pnie w prawo drog膮 le艣n膮, miejscami piaszczyst膮 oko艂o 3 km km. Na skrzy偶owaniu, skr臋camy w lewo w drog臋 u艂o偶on膮 z p艂yt jombo kieruj膮c do wsi Bukowo. Na owej drodze brak oznacze艅. Oznaczenia pojawiaj膮 si臋 w miejscowo艣ci. Przez  Bukowo prowadzi droga brukowana. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek szósty, Bukowo – droga 169, 43,60 km  (6,00) – 1,2,1

Odcinek do艣膰 艂atwy, droga brukowana, droga le艣na (miejscami piaszczysta).

Mijaj膮c wie艣 poruszamy si臋 drog膮 brukowan膮. Dochodzimy do mostku nad rzeczk膮 Chotla. Zaraz za nim szlak skr臋ca w lewo w kierunku lasu. Przez oko艂o 3 km idziemy drog膮 le艣n膮, wzd艂u偶 rzeczki Leszczynki. Na skrzy偶owaniu skr臋camy w prawo w drog臋 le艣n膮, miejscami piaszczyst膮 i po oko艂o 200m przechodzimy przez betonowy mostek nad Leszczynk膮. W tym miejscu ponownie, od pó艂nocy dochodzi szlak rowerowy czarny „Tychowski Trakt”. Po kolejnych 350m dochodzimy do kolejnego skrzy偶owania. Szlak rowerowy czarny idzie dalej prosto, natomiast my skr臋camy w lewo i po oko艂a 650 metrach, dochodzi do nas z lewej strony szlak rowerowy zielony „Spichlerzy”. Wraz  z tym szlakiem kierujemy si臋 w stron臋 drogi wojewódzkiej 169. Po nieca艂ym kilometrze od skrzy偶owania zmienia si臋 nawierzchnia na drog臋 asfaltow膮, o bardzo ma艂ym nat臋偶eniu ruchu. Uwaga – poruszamy si臋 poboczem po lewej stronie drogi. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek siódmy, droga 169 w臋ze艂 szlaków – Tychowo ko艣ció艂, 46,30 km  (2,70) – 1,1,1

Odcinek 艂atwy, w ca艂o艣ci prowadzi wzd艂u偶 drogi wojewódzkiej 169.

Dochodz膮c do drogi nr 169 szlak skr臋ca w prawo do Tychowa. Wzd艂u偶 drogi idzie chodnik. W Tychowie mija skrzy偶owanie, gdzie pocz膮tek ma szlak rowerowy czarny Tychowski Trakt”, zielony rowerowy „Spichlerzy” oraz niebieski rowerowy „Zagubiony Trakt”. Od skrzy偶owania dalej szlak prowadzi chodnikiem ko艂o cmentarza miejskiego, gdzie znajduje si臋 najwi臋kszy na Pomorzu g艂az narzutowy, zwany "Tryg艂awem" o obwodzie oko艂o 50 metrów i wysoko艣ci 4m. Szlak ko艅czy si臋 przy szachulcowym ko艣ciele ‘Matki Bo偶ej Wspomo偶enia Wiernych’ z XVIII w.. Gdy pójdziemy dalej w kierunku centrum Tychowa, dojdziemy do drugiego szlaku pieszego czerwonego „Solnego”, 艂膮cz膮cego Ko艂obrzeg z Czaplinkiem. Nie jest to nasz szlak ! Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

PODSUMOWANIE.

• Szlak oznakowany na obydwa kierunki jego pokonywania.
  • Oznaczenie szlaku w 2011 roku okre艣lamy dobre.
  • Szlak do艣膰 艂atwy dla turystów pieszych, jednak przebiegaj膮cy po urozmaiconej rze藕bie terenu, mo偶na pokona膰 pieszo, przejecha膰 rowerem. Drogi w dobrym stanie. Ocena ogólna szlaku jako 艂atwy.

SKALA TRUDNO艢膯I PIESZA –1
SKALA TRUDNO艢CI ROWER – 1
SKALA  TRUDNO艢CI NORDIC WALKING - 1

1 – 艂atwy bez utrudnie艅
2 – z miejscowymi utrudnieniami
3 – o utrudnionym przej艣ciu/przeje藕dzie

OPIS DANYCH TECHNICZNYCH SZLAKU:

1. D艂ugo艣膰 szlaku 46,3 km
  2. 艁膮czna wysoko艣膰 podej艣膰 na trasie 303 metrów (52%)
  3. 艁膮czna ilo艣膰 zej艣膰 na trasie 375 metrów (48%)
  4. Wysoko艣膰 wzgl臋dna minimalna 26 metrów
  5. Wysoko艣膰 wzgl臋dna maksymalna 138 metrów